بررسی قیمت‌ها در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی؛

بررسی بازار خودروی پایتخت با گذشت سه روز از بازگشایی بازارها پس از تعطیلات دو هفته‌ای کرونایی، حاکی از آرامش در بازار و تداوم روند نزولی قیمت‌ها با شیب ملایم است.

این روزها فقط مصرف‌کنندگان واقعی به بازار مراجعه می‌کنند و خرید و فروش‌های کمی انجام می‌شود، با این حال همچنان بسیاری افراد به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید دست نگه داشته‌اند.
از سوی دیگر کارشناسان از تشکیل صف فروش خبر می‌دهند و افرادی که در ماه‌های گذشته به قصد سرمایه‌گذاری در این بازار ورود کرده بودند، این روزها به دنبال فروش خودروهای خود هستند.
زیرا قیمت‌هایی که تا پیش از تعطیلات دو هفته‌ای اخیر کرونایی، افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی در دسته داخلی‌ها، مونتاژی‌ها و خارجی‌ها در مقایسه با ۲۰ روز قبل‌تر تجربه کرده بود، همچنان بر مدار ریزشی است و کاهش قیمت‌ها ادامه دارد.

بررسی قیمت‌ها در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی حاکی است تا آخرین ساعات معاملاتی دیروز، هر دستگاه پراید ۱۳۱ به ۹۴ میلیون تومان، هر دستگاه تیبا صندوق‌دار ۱۰۷ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۱۱۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۱۶۲ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۱۶۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تی پ۲ به حدود ۱۷۰ میلیون تومان رسید.
«سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت با تأیید این مطالب، بیان کرد: اکنون تقاضای کاذب و تقاضا به قصد سرمایه‌گذاری در بازار فروکش کرده و فقط مصرف‌کننده واقعی برای خرید مراجعه می‌کند.

وی اضافه کرد: عرضه خودرو به بازار از سوی شرکت‌های خودروساز و همچنین افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری در ماه‌های گذشته اقدام به خرید خودرو کرده بودند، زیاد است.
موتمنی، به سخنان اخیر رئیس‌کل بازرسی کشور و آمادگی دو خودروساز بزرگ برای عرضه حدود ۴۰ هزار دستگاه خودرو به بازار تا پایان آذرماه اشاره کرد و ادامه‌داد: این یک سیگنال مثبت برای بازار است که می‌تواند به ریزشی شدن بیش از پیش قیمت‌ها بیانجامد.
وی خاطرنشان‌کرد: همچنین خودروسازان از تجاری شدن بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر تا پایان سال خبر می‌دهند و اگر عرضه خودرو از سوی دلالان و واسطه‌ها را نیز به این آمارها بیافزاییم، با وجود فراوانی عرضه و کمبود تقاضا، قیمت‌ها بیش از پیش افت خواهد کرد.

یکی از نمایشگاه‌داران خودروهای خارجی در منطقه عباس‌آباد پایتخت نیز گفت: در چند روز گذشته قیمت خودروهای خارجی بر مدار ثبات قرار داشته و تغییر خاصی در قیمت‌ها رخ نداده است.
وی، تغییر قیمت خودروهای خارجی را متأثر از روند قیمتی خودروهای داخلی توصیف کرد و افزود: تا پیش از تعطیلات کرونایی، افت‌های میلیاردی و بیش از ۳۰ درصدی برخی خودروهای خارجی را شاهد بودیم و انتظار می‌رود به دلیل رکود بازار و نبود خریدار، قیمت‌ها باز هم ریزش داشته باشد.
بررسی بازار خودروهای خارجی حاکی از قیمت ۲ میلیارد تومانی سانتافه است که در حدود ۴۰ روز پیش تا ۳.۱ میلیارد تومان هم قیمت خورده بود.

همچنین اکنون فولکس تیگوان مدل ۲۰۱۷ صفر کیلومتر تا ۳.۵ میلیارد تومان قیمت دارد که پیشتر تا حدود پنج میلیارد تومان هم رشد قیمتی داشت.
لکسوس ان. ایکس مدل ۲۰۱۷ فول نیز که تا پنج میلیارد تومان رشد قیمتی کرده بود، این روزها در ۳.۵ میلیارد تومان نیز خریدار ندارد.

بررسی بازار همچنین حاکی از قیمت حدود ۸۰۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ مونتاژی ایران‌خودرو، ۸۵۰ میلیون تومانی سیتروئن سی ۳ مونتاژی سایپا و ۹۰۰ میلیون تومان مزدا ۳ گروه بهمن است که تا ۴۰ روز پیش هر یک تا بیش از ۱.۲ میلیارد تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بودند.