نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آمریکا در واکنش به گزارشی درباره توهین کردن ترامپ به نظامیان کشته شده این کشور، گفت اگر این گزارش درست باشد، وی باید از خانواده‌های این نظامیان متواضعانه عذرخواهی کند.

«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی آمریکا اظهارات منتسب به «دونالد ترامپ» مبنی بر این که وی نیروهای آمریکایی که در جنگ کشته شده‌اند را «کودن» و «بازنده» خوانده، محکوم کرد.

بایدن گفت: صادقانه بگویم، اگر چیزی که در (نشریه) «آتلانتیک» نوشته شده درست باشد، منزجرکننده است.

او در ادامه با اشاره به اعزام پسرش به کوزوو و عراق گفت: او یک کودن نبود و مردان و زنان عضو ارتش که او کنار آن‌ها خدمت کرد، بخصوص کسانی که به خانه برنگشتند هم بازنده نبودند.

بایدن سپس از رئیس‌جمهور آمریکا خواست که در صورت گفته شدن این اظهارات از سوی وی، از خانواده‌های نظامیان کشته‌شده در جنگ و نظامیان حاضر در مناطق جنگی عذرخواهی کند. وی سپس گفت: او فکر می‌کند چه کسی است؟

در حالی که ترامپ این اظهارات را تکذیب کرده، دموکرات‌ها می‌گویند این گفته‌ها با آنچه وی قبلاً درباره ارتش گفته بود، مطابقت دارد. بایدن گفت: در صورتی که این گزارش درست باشد، آنچه اغلب ما درست می‌دانیم را تایید می‌کند و آن این است که دونالد ترامپ برای شغل ریاست‌جمهوری مناسب نیست.

نظرسنجی اخیر انتخاباتی «میلیتری تایمز» از سربازان وظیفه در آمریکا نشان داده بایدن با اختلاف ۴ درصد از دونالد ترامپ پیش است.

«بو بایدن» پسر جو بایدن که با گارد ملی ایالت دلور سابقه حضور در جنگ عراق را داشت، در ۴۶ سالگی به دلیل ابتلا به تومور مغزی درگذشت.

ترامپ در رد این خبر که جنجال‌های بسیاری ایجاد کرده، آن را «خبر جعلی» و «تهوع آور» با هدف اثرگذاری بر انتخابات خوانده است. رئیس‌جمهور آمریکا در پیام‌هایی توییتری ضمن رد این خبر، مثالی درباره روابط خود با «جان مک کین» سناتور ارش جمهوری‌‌خواه زد؛ سناتوری که هرگز با او روابط خوبی نداشت و حتی در خبرها آمده بود او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون رای داده بود.

ترامپ نوشت: «من هرگز طرفدار پر و پا قرص جان مک کین نبودم و با او درباره بسیاری از مسائل از قبیل جنگ‌های بی پایان مسخره و عدم توفیق او در زمینه پرداخت به امور کهنه سربازان خارق‌العاده‌مان اختلاف نظر داشتم اما پایین کشیدن پرچم‌های کشورمان آمریکا و مراسم خاکسپاری درجه اول (به مناسبت درگذشت او) در کشورمان را من به عنوان رئیس‌جمهور تصویب کردم و من این کار را بدون تردید و گلایه انجام دادم بلکه برعکس، من احساس کردم که (او) شایسته چنین چیزی است».

وی ادامه داد: «من حتی ایر فُرس وان (هواپیمای ویژه رئیس‌جمهور آمریکا) را برای انتقال تابوت او از آریزونا به واشنگتن فرستادم. این افتخاری برای من بود که چنین کاری را بکنم».

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به جنجال‌ها درباره «بازنده» خواندن نظامیان کشته شده آمریکایی در جنگ جهانی اول اشاره کرد و اینطور این خبر را رد کرد: «من هرگز جان (مک کین) را یک فرد بازنده نخواندم و به هر چیز و هر کسی که از من خواسته شد ناسزا بگویم اما من هرگز به سربازان خارق العاده متوفایمان چیزی جز قهرمان اطلاق نکردم. این فقط (خبرهای) ساختگی رسانه‌های جعلی است که از حسادت و  شکست‌های تهوع آور و تلاش مذبوحانه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۲۰ ناشی می‌شوند».

طبق گزارش‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸، قبل از بازدید از آرامگاهی در فرانسه که محل دفن نظامیان کشته شده آمریکایی در جریان جنگ جهانی اول است این نظامیان را «آدم‌های بازنده» خواند. ترامپ قرار بوده از آرامگاه «اِن-مارن» واقع در «بلو» در شمال فرانسه دیدن کند، اما در آخرین دقایق آن را به بهانه اینکه بالگرد قادر به پرواز به آن منطقه در هوای بارانی نیست لغو کرد. بنابر گزارش آتلانتیک، دلیل اصلی اکراه ترامپ از رفتن به این آرامگاه، نگرانی از به هم ریختن و نامرتب شدن موهایش به دلیل هوای بارانی بوده است.

منابع مورد استناد این نشریه همچنین گفته‌اند از نظر ترامپ گرامی‌داشت یاد نظامیان آمریکایی هم اهمیت چندانی نداشت و او قبل از لغو سفرش به این آرامگاه به دستیارانش گفت: «چرا باید به آن آرامگاه بروم؟ (آنجا) پر از مشتی آدم بازنده است».

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس