فصل پاییز پیش روی ما قرار دارد و این موضوع بدان معناست که اپل در تدارک رونمایی از جدیدترین آی‌فون‌های خود است. اپل اعلام کرده که امسال اسمارت‌فون‌های جدید خود را دیرتر از موعد زمانی معمول عرضه خواهد کرد. همچنین غول کوپرتینویی در خصوص زمان برگزاری رویداد آینده خود نیز سکوت اختیار کرده است. با این‌حال انتظار می‌رود که اپل از 4 مدل جدید آی‌فون رونمایی کند. در ادامه به بررسی کلیه جزئیات مطرح شده پیرامون نامتعارف‌ترین آی‌فون تاریخ اپل می‌پردازیم.

ویژگی‌های جدید آیفون‌های امسال چیست؟

برخی ویژگی‌ها، تغییرات و افزونه‌ها صرفا متعلق به گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو هستند. در ابتدا به بررسی به‌روزرسانی‌های احتمالی در مدل‌های امسال آی‌فون می‌پردازیم:

بر اساس اطلاعات مخابره شده اپل در کلیه مدل‌های آی‌فون ۱۲ از نمایشگر اولد بهره خواهد برد. چنین تحولی مشخصا برای کاربران هندست‌های مجهز به نمایشگر Liquid Retina اپل نظیر آی‌فون XR و آی‌فون ۱۱ ملموس خواهد بود. بر اساس استاندارد نمایشگرهای LCD این پنل‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. با این‌حال در اقدامی روبه جلو اکنون کاربرانی که مایل به پرداخت هزینه برای خریداری گران‌ترین آیفون های اپل هستند کماکان می‌توانند از کیفیت تصویر مطلوب‌تری بهره‌مند شوند.

موضوع مهم‌تر اینکه آیفون های جدید از جدیدترین تراشه موبایلی کمپانی استفاده خواهند کرد. این تراشه احتمالا A14 Bionic نامگذاری خواهد شد. علیرغم فاصله زمانی چند هفته‌ای تا رونمایی از این تراشه اپل پیرامون مزایای آن توضیحات جامعی را ارائه نموده است. کمپانی تایوانی تولیدکننده تراشه موسوم به TSMC در گزارش درآمدی اخیر خود به برخی ویژگی‌های تراشه A14 اشاره نموده است. این تراشه مسلما بر پایه معماری ۵ نانومتری شرکت TSMC تولید خواهد شد. بر اساس اعلام کمپانی عملکرد این تراشه در مقایسه با نسل پیشین حدودا ۱۵ درصد سریع‌تر است و به‌کارگیری آن موجب صرفه‌جویی ۳۰ درصدی در مصرف باتری خواهد شد. این اظهارات چندین شگفت آور نیست؛ خصوصا تراشه A13 Bionic سریع‌ترین تراشه اسمارت‌فونی سال گذشته به‌شمار می‌رود. ادعای کاهش مصرف باتری نیز بایستی به اثبات برسد؛ خصوصا آنکه اپل بالاخره از فناوری ۵G بهره‌برداری نموده است.

سال ۲۰۲۰ به منزله عصر ارتباطات ۵G بوده و این فناوری بالاخره مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. بنابراین جای تعجب نیست که کلیه مدل‌های جدید آی‌فون‌ یا حداقل تعدادی از آن‌ها از شبکه ارتباطی نسل آینده پشتیبانی می‌کنند. اکنون ۲ گونه مختلف شبکه ۵G در جهان از امواج میلی‌متری و امواجی با فرکانس کمتر از ۶ گیگاهرتز بهره‌برداری می‌کنند. کلیه مدل‌های جدید آی‌فون در شبکه‌هایی با فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز به خوبی کار می‌کنند؛ زیرا این شبکه‌ها متداول‌تر بوده و فضای وسیع‌تری را تحت پوشش قرار می‌دهند.

اکنون پرسش بزرگتر این است که کدام‌یک از مدل‌های آینده آیفون از شبکه ۵G موج میلی‌متری با سرعت بالاتر و پوشش جغرافیایی محدودتر پشتیبانی خواهند کرد. بر اساس شایعات اولیه این مشخصه منحصرا در آی‌فون ۱۲ پرو قابل دسترس خواهد بود. اما گزارشات بعدی به پشتیبانی کلیه مدل‌های آیفون ۱۲ از تمامی اشکال شبکه ۵G اشاره داشتند. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که این سناریو عملی خواهد شد؛ اما فضای بحث و گفتگو در این زمینه کماکان بسیار داغ است.

هندست‌های سری آی‌فون ۱۲

گوشی‌های آیفون ۱۱ و آی‌فون XR سود خارق‌العاده‌ای را عاید اپل کردند و امسال نیز انتظار داریم که ۲ نسخه از آیفون ۱۲ کماکان به سنت پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه اپل ادامه دهند. گفته می‌شود که مدل پایه آیفون ۱۲ مجهز به یک نمایشگر اولد ۵٫۴ اینچی خواهد بود. در صورت صحت این موضوع آیفون ۱۲ به کوچکترین اسمارت‌فون اپلی تبدیل خواهد شد. آیفون SE مجهز به نمایشگری کوچکتر با اندازه ۴٫۷ اینچ است؛ با این‌حال این هندست به لحاظ ابعاد فیزیکی به‌مراتب بزرگتر از آیفون ۱۲ است. بر اساس پیش‌بینی‌ها آیفون ۱۲ در کنار تراشه A14 مجهز به رم ۴ گیگابایتی خواهد بود. با این‌حال ظرفیت حافظه‌داخلی دستگاه کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حال حاضر عرضه آیفون ۱۲s با ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌داخلی بسیار محتمل خواهد بود. اما برخی کارشناسان کماکان بر وجود نسخه ۶۴ گیگابایتی این هندست پافشاری دارند.

در عین‌حال هندست بزرگتر آیفون ۱۲ مکس با نمایشگر ۶٫۱ اینچی خود احتمالا شباهت بسیار زیادی با مدل فعلی آیفون ۱۱ خواهد داشت. صرفنظر از برخی تفاوت‌های بدیهی نظیر نمایشگر و باتری بزرگتر گفته می‌شود که آیفون ۱۲ مکس از نظر مشخصات داخلی با برادر کوچکتر خود کاملا یکسان است. بلاتکلیفی در خصوص پیکره‌بندی حافظه برای این هندست نیز به چشم می‌خورد. همچنین هر ۲ مدل آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مکس کماکان از پیکره‌بندی دوربین پشتی دوگانه بهره خواهند برد. اگرچه تاکنون به جزئیات سنسورهای دوربین چندان اشاره نشده است.

اگرچه کارشناسان در خصوص مشخصات داخلی آیفون ۱۲s تا حدود زیادی به اجماع رسیده‌اند؛ اما کماکان چندین پرسش اساسی در خصوص طراحی این هندست وجود دارد. نشریه بلومبرگ در گزارش منتشر شده طی روز ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ماه) تائید کرد که سری پیشرفته‌تر آیفون ۱۲ پرو با الگوی طراحی جدید و مستطیلی‌تر معرفی خواهد شد. سبک طراحی این هندست از آی‌پد پروهای جدید اپل الهام گرفته شده است؛ با این‌حال در خصوص میزان شباهت این محصول با مدل ارزانقیمت‌تر آی‌فون ۱۲s نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد. پیش‌تر شاهد تولید ماکت‌هایی بر اساس مشخصات احتمالی هندست آینده اپل بودیم. بر اساس تصاویر این ماکت‌ها به‌نظر می‌رسد که آی‌فون ۱۲ از قالب طراحی جدیدی بهره خواهد برد. با این‌حال به صحت و سقم این موضوع بایستی با دیده تردید نگاه کرد. سایر تغییرات احتمالی در بخش طراحی شامل اضافه شدن ناچ جدید به نمایشگر با اندازه حداکثر ۳۰ درصد کوچکتر از نمونه موجود در هندست‌های فعلی اپل است. اگرچه در حال حاضر پیرامون اعمال این تغییر احتمالی هیچ اجماعی وجود ندارد.

هندست‌های سری آیفون ۱۲ پرو

گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مکس احتمالا پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که اکثریت مردم قادر به خریداری آن‌ها خواهند بود. اما اپل در سری آیفون ۱۲ پرو کلیه محدودیت‌های احتمالی در اسمارت‌فون‌ها را برطرف خواهد کرد. مطابق روال معمول ۲ هندست پرو دارای ویژگی‌های بنیادین مشترک بوده و از تراشه A14 Bionic، رم ۶ گیگابایتی و ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌داخلی برخوردار است.

با کمال تعجب انتظار می‌رود که مدل کوچکتر آی‌فون ۱۲ پرو مجهز به یک نمایشگر ۶٫۱ اینچی Super Retina XDR باشد. این هندست احتمالا از ابعاد و ظاهری مشابه با آی‌فون ۱۲ مکس و قیمت‌گذاری منطقی‌تر نسبت به آن برخوردار خواهد بود. از سوی دیگر آی‌فون ۱۲ پرو مکس احتمالا بزرگترین آیفون تولید شده توسط اپل تا به امروز محسوب می‌شود. در حالی‌که اندازه نمایشگر مدل‌های پیشین آیفون حداکثر معادل ۶٫۵ اینچ بود؛ اما نمایشگر Super Retina XDR آیفون ۱۲ پرو مکس دارای قطری معادل با ۶٫۷ اینچ خواهد بود. با این‌حال مدل‌های ماکت تولید شده نشان می‌دهند که آیفون ۱۲ پرو مکس احتمالا چندان بزرگتر به‌نظر نخواهد رسید.

بر اساس اخبار منتشر شده این نمایشگرها از حداقل یک مزیت کلیدی نسبت به پنل‌ مورد استفاده در مدل‌ استاندارد آیفون ۱۲s برخوردار خواهند بود. این مزیت همان نرخ نوسازی نمایشگر خواهد بود. تصاویری که در روز ۲۵ آگوست (۴ شهریورماه) توسط یک خبرچین مشهور با نام Jon Prosser منتشر شده‌اند؛ نشان می‌دهند که نمایشگر‌های سری آیفون ۱۲ پرو دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی خواهند بود. این مشخصه امکان نمایش چشم‌نواز انیمیشن‌ها و تجربه پیماشی فوق‌العاده روان را فراهم می‌کند. همچنین تصاویر مذکور نشان می‌دهند که این قابلیت به گوشی‌های سری آیفون ۱۲ پرو امکان خواهد داد تا بسته به نوع محتوای در حال نمایش نرخ نوسازی نمایشگر را در بازه ۶۰ تا ۱۲۰ هرتزی تنظیم نمایند.

همان‌طور که پیش‌تر اعلام شد؛ آیفون ۱۲ پرو و آی‌فون ۱۲ پرو مکس با الگوی طراحی جدید و تا حدودی یکپارچه عرضه خواهند شد. لبه‌های دستگاه از جنس استیل ضدزنگ احتمالا دارای ساختاری مسطح هستند. بدین‌ترتیب طراحی ظاهری هندست‌های جدید بیش‌تر شبیه به یک گوشی کلاسیک نظیر آی‌فون ۵ خواهد بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که الگوی طراحی آی‌فون‌ها در سال ۲۰۱۳ به اوج بلوغ خود رسیده است و به عقیده آن‌ها این خبر بسیار خرسندکننده به‌نظر می‌رسد. همچنین انتظار می‌رود که هر ۲ نسخه آیفون ۱۲ پرو دقیقا مشابه سال گذشته با حداقل ۳ حسگر دوربین در قسمت پشتی دستگاه روانه بازار خواهند شد. دلیل استفاده از واژه “حداقل” این است که هندست‌های مذکور به احتمال فراوان از حسگر تشخیص عمق LiDAR مشابه نمونه مورد استفاده در آی‌پد پرو امسال بهره خواهند برد.

اپل تیم‌های واقعیت‌افزوده خود را به آرامی تشکیل داده و به احتمال فراوان محتوای واقعیت‌افزوده به زودی در قالب بخشی از سرویس +Apple TV معرفی خواهد شد. در حال حاضر اضافه شدن فناوری‌های پیشرفته سنجش عمق همانند حسگر LiDAR به دستگاه‌های آی‌فون احتمالا چندان کاربردی به‌نظر نمی‌رسد؛ اما در نحوه تکامل تجربه کاربری آی‌فون تاثیرات قابل‌توجهی خواهد داشت.


طراحی احتمالی دوربین پشتی آی‌فون ۱۲ پرو مکس از به‌کارگیری ساختاری پیچیده همراه با حسگر LiDAR حکایت دارد

زمان رونمایی از آیفون‌های آینده اپل

از سال ۲۰۱۲ به بعد اپل همواره کنفرانس مطبوعاتی سالیانه آیفون را در ماه سپتامبر برگزار کرده است. این رویدادها معمولا در دومین سه‌شنبه یا چهارشنبه ماه سپتامبر هر سال برگزار شدند. در صورت پایبندی اپل به این سنت طی سال جاری رویداد آینده کمپانی طی روزهای ۸ یا ۹ سپتامبر برگزار خواهد شد. البته در سال ۲۰۲۰ هیچ رویدادی دارای شرایط عادی نبوده است.

در حال حاضر روز ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریورماه) محتمل‌ترین گزینه برای برگزاری رویداد معرفی آیفون به‌شمار می‌رود. اپل در این روز تصادفا یک برنامه پحش زنده از طریق یوتیوب را برنامه‌ریزی نموده است. با این‌حال لوکا ماستری؛ مدیر مالی ارشد اپل طی فراخوان درآمدی ۳ ماهه سوم سال ۲۰۲۰ کمپانی تائید کرد که مدل‌های جدید آیفون چند هفته پس از چارچوب زمانی معمول در اواخر ماه سپتامبر عرضه خواهند شد. چنین تاخیری احتمالا از مشکلات تولید و زنجیره تامین به دلیل شیوع فراگیر بیماری کووید ۱۹ ناشی شده است. اپل می‌تواند رویداد آینده خود را در ماه سپتامبر برگزار نموده و عرضه گوشی‌های جدید را به ماه پس از آن موکول نماید. با این‌حال برگزاری رویداد در ماه اکتبر و نزدیک شدن فاصله زمانی میان معرفی و عرضه مدل‌های جدید آی‌فون نیز سناریویی محتمل به‌نظر می‌رسد.

Jon Prosser؛ خبرچین مشهور نیز با توجه به این نکته خاطرنشان کرده که اپل رویداد معرفی آی‌فون‌های آینده خود را در دومین هفته از ماه اکتبر برگزار خواهد کرد.

مرجع آنلاین

  • منبع خبر : آخرین خبر