آیا نا امیدی رای دهندگان انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده – از رسانه های جریان اصلی و عدم مشارکت فعال اجتماعی افراد در فضای رسانه ای حاکم ، زمینه ساز اشتباه محاسبات و خطای راهبردی در برآورد دقیق نتیجه ی دلخواه مورد پیش بینی شده است ؟
برهمگان پوشیده نبوده و نیست که اکثر رسانه های متنفذ در ایالات متحده رابطه ی خوبی با دونالد ترامپ نداشته و ندارند . دعوای پینگ پنگی ترامپ با نشریات و رسانه های قدرتمند آمریکایی از انتخابات دوره ۲۰۱۶ ایالات متحده آغاز شد .
ترامپ ، همواره حامیان و صاحبان ثروتمند این رسانه ها را به جانبداری کورکورانه و آمارسازی های غیر مستند در راستای حمایت از مواضع و منافع حزب دموکرات محکوم می کند.
فارغ از دعوای شخصی دونالد ترامپ و نوع شخصیت تهاجمی وی نسبت به هرگونه انتقاد – اما ، نگاه جهت دار و غرض ورزانه ی اکثر رسانه های آمریکایی ، طی سه دوره انتخابات اخیر ، چهره واقعی صنعت تجاری رسانه ، در جوامع سرمایه داری غربی را به خوبی نشان داده است .
آنگونه که از شواهد بر می آید قدرت رسانه ای جامعه ی آمریکایی در انحصار و تحت نفوذ حزب دموکرات و متمایل به سیاستمداران این جریان خاص سیاسی قرار دارد .
یا شاید هم اینگونه بتوان برداشت نمود که قدرت نفوذ و لابی سیاستمداران حزب دموکرات در محافل و مجامع رسانه ای ، نسبت به دیگر گرایش های سیاسی از دست بالاتری برخوردار می باشد.
حزب جمهوری خواه و در راس آن دونالد ترامپ – طی چند سال اخیر همواره بخش اعظم رسانه های آمریکایی را به جریان سازی های غیر واقعی و تحریف واقعیت متهم کرده اند .
در میدان عمل ، تجربه نیز نشان داده است – طی یکسال منتهی به انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده ، جریانی خفیف و بصورت زیرپوستی – نسبت به ناامید کردن طرفداران حزب جمهوری خواه و علی الخصوص تاثیر بر افرادی که بواسطه ی عدم گرایش های سیاسی افراطی حزبی ، جزو مرددین انتخاباتی به شمار می آمده اند – به سرمایه گذاری ویژه پرداخته و حتی توانسته با تخریب و فریب رسانه ای ، آن قشر به اصطلاح خاکستری جامعه را – نسبت به برنامه ها و اهداف راهبردی تبلیغات انتخاباتی حزب جمهوری خواه ناامید و بدبین نماید . این ترفند رسانه ای در اقدامی هماهنگ و یکدست آنچنان بازی رسانه ای را شامل شده که گویی خلاف نظر و رای این استنباط رسانه ای پیش رفتن ، خلاف عقل ، مصلحت عمومی و خیانت به ملیّت به شمار می آید .
نتیجه ی صندوق رای در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده اما این بار ، عدم دقت در نظرسنجی ها و یا شفاف تر آنکه ، آمارسازی های جریان ساز رسانه ای را برملا نمود و زیر ذره بین قرار داد.
فاصله زیاد و غیر منطقی آمار این نظرسنجی ها ی انتخاباتی ، نسبت به نتیجه ی اعداد و ضرایب حاصله و همچنین عدم دقت و صحت رسانه ای این پیشگویی ها ، که طی سه دوره اخیر همواره و همواره در خدمت و به نفع تنها یک حزب خاص سیاسی بوده – این مفهوم را در ذهن متبادر می نماید که شاید به راستی جریانی هدفمند و از پیش هماهنگ شده ، به جهت فریب و جهت دهی اذهان عمومی در پشت اتاق فکر – تمامی این رسانه های به ظاهر مستقل وجود داشته و دارد .
- نویسنده : حامد مرادمند جلالی
Monday, 9 December , 2024