حزب جمهوری خواه و در راس آن دونالد ترامپ - طی چند سال اخیر همواره بخش اعظم رسانه های آمریکایی را به جریان سازی های غیر واقعی و تحریف واقعیت متهم کرده اند .

آیا نا امیدی رای دهندگان انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده – از رسانه های جریان اصلی  و عدم مشارکت فعال اجتماعی افراد در فضای رسانه ای حاکم ،  زمینه ساز اشتباه محاسبات و خطای راهبردی در برآورد دقیق نتیجه ی دلخواه مورد پیش بینی شده است  ؟

برهمگان پوشیده نبوده  و نیست که اکثر رسانه های متنفذ در ایالات متحده رابطه ی خوبی با دونالد ترامپ نداشته و ندارند . دعوای پینگ پنگی ترامپ با نشریات و رسانه های قدرتمند آمریکایی از انتخابات دوره ۲۰۱۶ ایالات متحده آغاز شد .

ترامپ ، همواره حامیان و صاحبان ثروتمند این رسانه ها را به جانبداری کورکورانه و آمارسازی های غیر مستند در راستای حمایت از مواضع و منافع حزب دموکرات محکوم می کند.

فارغ از دعوای شخصی دونالد ترامپ و نوع شخصیت تهاجمی وی نسبت به هرگونه انتقاد – اما ، نگاه جهت دار و غرض ورزانه ی اکثر رسانه های آمریکایی ، طی سه دوره انتخابات اخیر ، چهره واقعی صنعت تجاری رسانه  ، در جوامع سرمایه داری غربی را به خوبی نشان داده است .

آنگونه که از شواهد بر می آید قدرت رسانه ای جامعه ی آمریکایی در انحصار و تحت نفوذ حزب دموکرات و متمایل به سیاستمداران این جریان خاص سیاسی قرار دارد .

یا شاید هم اینگونه بتوان برداشت نمود که قدرت نفوذ و لابی سیاستمداران حزب دموکرات در محافل و مجامع رسانه ای ، نسبت به دیگر گرایش های سیاسی از دست بالاتری برخوردار می باشد.

حزب جمهوری خواه و در راس آن دونالد ترامپ – طی چند سال اخیر همواره بخش اعظم رسانه های آمریکایی را به جریان سازی های غیر واقعی و تحریف واقعیت متهم کرده اند .

در میدان عمل ، تجربه نیز نشان داده است – طی یکسال منتهی به انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده ، جریانی خفیف و بصورت زیرپوستی – نسبت به ناامید کردن طرفداران حزب جمهوری خواه و علی الخصوص تاثیر بر افرادی که  بواسطه ی عدم گرایش های سیاسی افراطی حزبی ، جزو مرددین انتخاباتی به شمار می آمده اند – به سرمایه گذاری ویژه پرداخته و حتی توانسته  با تخریب و فریب رسانه ای ، آن قشر به اصطلاح خاکستری جامعه را – نسبت به برنامه ها و اهداف راهبردی تبلیغات انتخاباتی  حزب جمهوری خواه  ناامید و بدبین نماید . این ترفند رسانه ای در اقدامی هماهنگ و یکدست  آنچنان بازی رسانه ای را شامل شده که گویی خلاف نظر و رای این استنباط رسانه ای پیش رفتن ، خلاف عقل ، مصلحت عمومی و خیانت به ملیّت به شمار می آید .

نتیجه ی صندوق رای در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده اما این بار ، عدم دقت در نظرسنجی ها و یا شفاف تر آنکه  ، آمارسازی های جریان ساز رسانه ای را برملا نمود و زیر ذره بین قرار داد.

فاصله زیاد و غیر منطقی آمار این نظرسنجی ها ی انتخاباتی ، نسبت به نتیجه ی اعداد و ضرایب حاصله  و همچنین عدم دقت و صحت رسانه ای این پیشگویی ها ،  که طی سه دوره اخیر همواره  و همواره در خدمت و به نفع تنها یک حزب خاص سیاسی بوده  –  این مفهوم را در ذهن متبادر می نماید که شاید به راستی جریانی هدفمند و از پیش هماهنگ شده  ، به جهت فریب و جهت دهی اذهان عمومی در پشت اتاق فکر – تمامی این رسانه های به ظاهر مستقل وجود داشته  و  دارد .

 

  • نویسنده : حامد مرادمند جلالی