شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به منظور مقابله با ناترازی در تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی توسعه جایگاه‌های ال‌پی‌جی و سی‌ان‌جی را در دستور کار خود قرار داده است. این تلاش‌ها شامل تنوع‌سازی سبد سوخت، برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد خودروهای دوگانه‌سوز و همکاری با خودروسازان برای توسعه تولید خودروهای گازسوز است.
به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در برنامه میز اقتصاد با اشاره به آخرین وضعیت تولید و مصرف بنزین و گازوئیل، اظهار کرد: میانگین توزیع بنزین از ابتدای سال تاکنون روزانه ۱۲۴ میلیون لیتر بوده و تولید ۱۰ پالایشگاه به‌طور میانگین روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بوده است. در مجموع تولید بنزین از ابتدای سال تاکنون ۱۲۱ میلیون لیتر بوده و ناترازی در بخش بنزین وجود داشته است. میانگین تولید نفتگاز نیز از ابتدای سال ۱۱۶ میلیون لیتر بوده و میزان مصرف کل ۱۱۹ میلیون لیتر بوده است که نشان‌دهنده ناترازی در تولید و مصرف نفتگاز است.
واردات ۹ میلیون لیتر بنزین از ابتدای سال تاکنون 
وی تصریح کرد: بخشی از بنزین مورد نیاز را از ابتدای سال حدود ۸ الی ۹ میلیون لیتر روزانه از طریق واردات تأمین کردیم و در حوزه نفتگاز در نیمه اول سال واردات نداشتیم، اما با فرارسیدن فصل سرد برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها واردات داشتیم که حدود ۱۰ میلیون لیتر بوده است. میانگین مصرف کل نفتگاز از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون‌ ۱۱۹ میلیون لیتر در روز بوده که در مدت مشابه  سال قبل حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بوده است، یعنی هشت درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران، در رابطه با تنوع سبد سوختی گفت: ما بر مبنای قانون برنامه هفتم پیشرفت توسعه، تنوع‌سازی سبد سوخت را در نظر گرفتیم. در دهه ۷۰ حدود ۸۰ جایگاه ال‌پی‌جی در کشور احداث شد و ال‌پی‌جی به‌صورت اتوگاز توزیع می‌شد. هم‌اکنون در کل کشور تعداد پنج جایگاه داریم که ال‌پی‌جی توزیع می‌کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و برنامه‌های بالادستی، تنوع‌سازی سوخت در حال انجام است. برای ال‌پی‌جی برنامه‌های متنوعی داریم.
حدود هفت هزار و ۳۰۰ تن ال‌پی‌جی روزانه از ابتدای سال در پالایشگاه‌ها تولید شده و میزان توزیع داخلی حدود  دو هزار و ۹۰۰  تن بوده که نسبت به سه سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته است. امیدواریم بتوانیم در حوزه تنوع سوخت خودرو اقدامات مؤثری انجام دهیم. برنامه‌ریزی‌هایی برای احداث جایگاه‌های ال‌پی‌جی در شهرهای دارای اولویت در حال انجام است. به عنوان مثال ما در پالایشگاههای تهران، شازند و اصفهان مازاد بر توزیع داخل داریم و اولویت با این شهرهای نزدیک پالایشگاه هستند و با توجه به مازاد بر تولید آنها نسبت به توزیع داخلی، برنامه‌ریزی خواهیم کرد که جایگاه‌های ال‌پی‌جی را در این شهرها احداث کنیم. استاندارد آنها توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شده است. هم چنین استاندارد استفاده از گازمایع در خودروها نیز به‌روزرسانی شده است و بنابراین شرایط استانداردی برای احداث و عرضه گاز مایع به عنوان سوخت خودرو وجود دارد.
 مکان‌یابی برای احداث جایگاه توسط بخش خصوصی
ویس‌کرمی ادامه داد: همچنین می‌خواهیم مکان‌یابی برای احداث جایگاه گاز مایع در شهر تهران را با هماهنگی شهرداری انجام دهیم و در این خصوص نیز جلسات مقدماتی برگزار کرده‌ایم
 انعقاد قرارداد با خودروسازان در جهت افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز
ویس‌کرمی ادامه داد: در بحث سی‌ان‌جی ظرفیت بسیار خوبی داریم. روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی وجود دارد اما مصرف آن از ۲۳ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است. بنابراین باید ناوگان خودرویی دوگانه‌سوز را افزایش دهیم.
انعقاد قرارداد برای توسعه CNGبا خودروسازان 
ویس‌کرمی ادامه داد: برای توسعه سی‌ان‌جی قراردادهایی با خودروسازها طی یک ماه آینده نهایی خواهد شد. در حوزه تبدیل خودروهای عمومی با اولویت وانت‌بارها، مخصوصاً پرمصرف دوگانه‌سوز، ما بر مبنای مصوبه شورای اقتصاد که مطرح کردم و در آن اصلاحاتی نیز انجام شده بود، قراردادی را با هشت شرکت منعقد کرده بودیم. شاید ۴۰۰ کارگاه در سطح کشور تجهیز شد که کار تبدیل خودروهای تک‌سوز عمومی را به دوگانه‌سوز انجام می‌دادند. حدود ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو را تبدیل به دوگانه‌سوز کردیم. متاسفانه اجرای این طرح به طور مقطعی متوقف شده بود. تأمین منابع مالی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر بود، یعنی باید صرفه‌جویی انجام می‌شد. علیرغم اینکه صرفه‌جویی خوبی حادث شده بود، متأسفانه مطالبات این کارگاه‌ها پرداخت نشده بود. واقعا سرمایه‌گذاری در این حوزه ارزش دارد.

عرضه حواله گاز در بورس انرژی برای تأمین نقدینگی مطالبات پیمانکاران شروع شده است. بخشی از انباشت مطالبات شرکت‌ها از دو سال قبل بوده است که چیزی حدود ۲.۵ همت مطالبه دارند.

 سامانه ثبت نام تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز به‌زودی بازگشایی می‌شود

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران، افزود: برای توسعه سی‌ان‌جی قراردادهایی با خودروسازان در دست انجام است. در حوزه تبدیل خودروهای عمومی با اولویت وانت‌بارهای پرمصرف نیز برنامه‌هایی داریم. سامانه ثبت نام تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز به‌زودی بازگشایی خواهد شد تا متقاضیان مراحل ثبت‌نام را انجام داده و در نوبت تبدیل قرار گیرند تا بتوانیم به روال قبلی بازگردیم و تجربه تلخ گذشته تکرار نشود. امیدواریم ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تک‌سوز را با این روش به دوگانه‌سوز تبدیل کنیم و میزان عرضه سی‌ان‌جی را افزایش دهیم.

ویس‌کرمی اضافه کرد: مجموعه ۹۶۰ هزار خودرو مطابق با اصلاحیه شورای اقتصاد باید تبدیل شوند که حدود ۳۴۰هزار دستگاه انجام شده و تعدادی نیز در نوبت هستند. هر خودروسازی که بتواند خودروی عمومی دوگانه‌سوز تولید کند با آنها قرارداد منعقد می‌کنیم.

 میزان حق‌العمل جایگاه‌داران به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد 

وی درباره حق‌العمل جایگاه‌داران سی‌ان‌جی نیز گفت: با توجه به هزینه‌های بالای نگهداشت و تعمیرات، اصلاحاتی در حق‌العمل جایگاه‌داران در حال بررسی است تا میزان حق‌العمل به ۷۰ درصد افزایش یابد و انگیزه سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر شود.

  • منبع خبر : فرآورده‌های نفتی ایران