۶۸ پارک مناطق شهری رشت تا پایان سال جاری به عدد ۷۲ می‌رسد.

مرجع آنلاین – در جلسه یکصد و نهم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی که به ریاست نادر حسینی و با حضور اعضا، مشاوران و مدیران مرتبط شهری برگزار شد‌، بر لزوم بازنگری و بررسی حواشی مرتبط با فضاهای  اجتماعی بر پارک‌های مناطق شهری رشت اشاره شد.
نادر حسینی در این جلسه ضمن گرامیداشت ۲۰ خرداد ماه که روز ملی صنایع دستی نام گرفته گفت: سال گذشته شهرداری رشت در جهت برندسازی صنایع دستی رشت که شامل شاخه های مختلف اعم از خراطی، رشتی دوزی، حصیربافی، صنایع چرم، منبت کاری و چند رشته دیگر است اقدامات مهمی انجام داد و ساختمان فرهنگ و هنر رشت را نیز به کاربری نمایشی برای صنایع دستی اختصاص داد و علاوه بر آن گذر استادسرای رشت را نیز برای این مهم آماده سازی نمود که متاسفانه مراحل انجام سنگ فرش آن هنوز نیمه تمام مانده است.
وی با اشاره به آنکه گاه اجراهای شهرداری آنقدر طولانی می‌شود که یا از مرکز توجه خارج شده و نیمه تمام باقی میماند و یا جذابیت  و شیرینی آن در نظر شهروندان لوث میشود، گفت: عدم تداوم کار تا نتیجه گیری کامل از نقطه ضعف های ما در بحث مدیریت شهر است و در صحبت با رؤسای سازمان‌ها نیز شوربختانه این کاستی بسیار مهم هر بار تکرار شده و جمع به این نتیجه می‌رسد که عدم تزریق بودجه در موعد مقتضی سبب توقف اجراها، نارضایتی طرفین قراردادها و گله‌مندی شهروندان است.
حسینی در ادامه با اظهار آنکه  لازم است در موضوع فضاهای فرهنگی و اجتماعی پارکها و بوستان‌های شهر و با حضور مدیران  مناطق و سازمان‌های مرتبط جلسه ویژه با شهردار محترم ترتیب دهیم، اشاره داشت: گاه فضای حاکم بر پارک‌های شهر بقدری برای شهروندان و خانواده ها ناخوشایند است که عطای آن را به لقا بخشیده و از پارک رفتن خود داری می‌کنند !!

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا توضیح داد: متاسفانه شهرداری در سالم سازی فضای اجتماعی و فرهنگی پارک‌های شهر نیز مانند بسیاری عرصه های دیگر تنهاست و لازم است در این خصوص با ارگان‌های موازی و مرتبط و همچنین با نیروی انتظامی در این  مهم وارد گفتگو شویم چرا که برخورد با برخی اراذل و اوباش در پارک‌ها تنها با نیروی بازدارندگی پلیس قابل انجام است .

هادی رمضانی نایب رئیس  کمیسیون نیز در این جلسه با اظهار آنکه برخی پارک‌های شهر جولانگاه معتادان و یا اراذل شده و برخی نیز دچار آسیب های ضد فرهنگی است گفت: با معضلات متفاوت باید با راهکارهای متفاوت برخورد کرد و بعنوان مثال یک هنجار شکن اجتماعی را نباید با خلافکاران و اراذل و اوباش در یک ترازو قرار داد.
برخی غافلند و برخی خلافکار و با هر معضل و تخلف باید برخوردی در خور همان تخلف نشان داد.
وی بانام بردن از چند پارک که متاسفانه در بخش‌هایی از آن  تخلفات آشکار و پنهان و خرید و فروش‌های خلافکارانه صورت می‌گیرد گفت: بدون همکاری پلیس پاکسازی این پارک‌ها قابل اجرا نیست و این موارد را باید در جلساتی با حضور مدیران شهرداری و نیروی انتظامی مطرح کنیم.

محمدحسن عاقل منش، عضو کمیسیون نیز ضمن مهم دانستن تزریق به موقع بودجه های مصوب به سازمان‌ها و بخش های مختلف شهرداری ، در موضوع پارک‌های شهر پیشنهاد کرد اعضای کمیسیون و مدیران پس از یک بازدید میدانی از پارک‌ها و گفتگو با نگهبانان و مدیریت پارک‌ها، تصمیمات و  راهکارهای خود را مجددا عنوان نمایند.

کریمی کرنق، عضو کمیسیون  نیز در بحث پارکهای مناطق شهری رشت ضمن تایید موارد مطرح شده اظهار داشت:  ظاهرا بوستان کتاب رشت که در سالیان پیش کاربری کاملا ورزشی ، فوتبال ، والیبال و… داشت ، پس از مدتی در پی درخواست ساکنان به شکل فعلی درآمد اما از آنجا که این پارک کاربری کتابخوانی نگرفت و عملا از کتاب فقط نام آن را دارد، کار به جایی رسیده که اکنون با درخواست‌های متعدد ساکنان منطقه و همسایگان برای کاربری مجدد ورزشی در آن مواجهیم.

در ادامه این جلسه ، علیرضا حسنی و حامد بشردانش گزارشات خود از پارک‌های شهر را به اطلاع اعضا رساندند.

علیرضا حسنی ضمن نام بردن از پارک‌های مهم در پنج مناطق شهر عنوان کرد: هم اکنون سطح شهر  ۶۸ پارک کوچک و بزرگ موجود است که طبق برنامه تا پایان سال تعداد آنها را به ۷۲خواهیم رساند.

وی با اظهار آنکه لازم است به بعضی از این پارک‌ها بعنوان پایلوت و شاخص امکانات ویژه و خاص تر داد گفت: سازمان سیمامنظر دستگاه نظارتی محسوب شده و مدیریت پارک‌ها در شرح وظایف مناطق پنج گانه است.
وی از سبزه میدان رشت بعنوان یک فضای شاخص گردشگری با ظرفیتهای فرهنگی نام برد و گفت  سردیس‌های مفاخر رشت مورد توجه گردشگران واقع می‌شود.

حامد بشردانش، معاون خدمات شهری رشت نیز  با اشاره به معضل سگ های بلاصاحب و فراوانی آنها در معابر و پارک‌ها گفت: لازم است جلساتی با اداره کل محیط زیست گیلان در این معضل تشکیل داده و از ظرفیت آنان برای حل این معضل کمک بگیریم.

در این جلسه مطرح شد: برخی مناطق و محلات از وجود پارک بی بهره هستند و این نیز خود معضل و نقصی است که باید برای رفع آن وارد عمل شد.

در پایان جلسه لوایح رسیده مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

  • منبع خبر : شورای اسلامی شهر رشت