کارگروه فنی و تخصصی پیشگیری و کنترل عفونت ناشی از انگل فاسیولا با هدف اتخاذ تصمیمات و اقدامات مشترک در کنترل این بیماری در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل جلسه داد.
به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از گیل وبدا؛ کارگروه فنی و تخصصی پیشگیری و کنترل عفونت ناشی از انگل فاسیولا به همت گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر با حضور نمایندگان آموزش و پرورش استان، اداره کل دامپزشکی و مدیران و کارشناسان ستادی معاونت بهداشتی برگزار شد.
در این جلسه، دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه، با اشاره به اهمیت آگاهی پیش از وقوع طغیان بیماری به ویژه در بیماری هایی مانند فاسیولیازیس اظهار کرد: بیماری فاسیولیازیس که از انگل فاسیولا به وجود می آید به دلیل خوردن سبزی های محلی و همینطور مصرف جگر و محصولات دامی که به صورت کامل پخته نشده اند در فرد ایجاد می شود و با توجه به مشاهدات و رصد و مراقبتی که از سطح استان طی هفته های اخیر انجام شده و همینطور نزدیکی ماه مبارک رمضان، آماده بودن برای پیشگیری از شیوع این بیماری بسیار مهم است.
وی افزود: علاوه بر ماه مبارک رمضان، نزدیکی ایام تعطیلات نوروزی و ورود گردشگران به استان و تمایل شان برای مصرف سبزیجات محلی و محصولاتی مانند نمک سبز ( دلار) احتمال شیوع بیماری فاسیولیازیس را افزایش می دهد که این جلسه، برای بهره مندی از راهکارهای علمی و تخصصی برای جلوگیری از این بیماری است.
معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: آگاه سازی مردم درباره ی این بیماری و خودمراقبتی هایی که باید آموزش ببینند تا به بیماری فاسیولیازیس مبتلا نشوند در پیشگیری از بروز این بیماری و افزایش تعداد مبتلایان بسیار تاثیرگذار است که برای این مهم باید از همه ی ظرفیت ها اعم از رسانه های نوشتاری و مجازی بهره برد.
در ادامه ی این جلسه، در خصوص اهمیت پیشگیری به عنوان بهترین اقدام برای مقابله با بیماری عفونی ناشی از انگل فاسیولا،  بازآموزی پزشکان درباره این بیماری  و روش های درمان آن، اهمیت آموزش مردم درباره راه های انتقال انگل فاسیولا و آگاه سازی بیش از پیش مردم در مقطع کنونی، مطالبی بیان شد.
در پایان،  پس از ارائه پیشنهادات، آموزش مجدد پزشکان درباره ی بیماری عفونی ناشی از انگل فاسیولا، آموزش مجدد همکاران آزمایشگاهی در حوزه ی انگل شناسی و تامین و تدارک داروهای موردنیاز و تشدید مراقبت ها مورد تاکید قرار گرفت و مصوب شد.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان