مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین مسابقه مجازی قصه گویی شب چله، ویژه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها گفت: قصه‌ها حاوی پندهای بسیار برای رقم زدن آینده‌ای بهتر است و باعث حفظ آیین‌های کهن و سنتی می‌شود.

به گزارش مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نخستین مسابقه مجازی قصه گویی شب چله، ویژه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها که با همکاری مشترک اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، سازمان بهزیستی استان و گروه فرهنگی گیل قصه برنامه ریزی و اجرا شد، سه شنبه(۳۰دی) ضمن رعایت کلیه دستورالعمل های بهداشتی با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ عابدین قاسمیان، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان گیلان؛ سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ برگزیدگان این مسابقه و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مرکز گیلانشناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این مراسم که به صورت پخش زنده از طریق شبکه اسکای روم اداره کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در معرض دید علاقمندان به زبان و ادبیات گیلکی قرار گرفت با اشاره به‌ جایگاه قصه‌گویی در فرهنگ بومی گیلان اظهار داشت: قصه‌ها حاوی پندهای بسیاری برای رقم زدن آینده‌ای بهتر هستند و باعث حفظ آیین‌های کهن و سنتی می‌شوند.
پریسا کرمی به نقش قصه‌گویی در ترویج فرهنگ‌ بومی گیلانی و ایرانی اشاره کرد و با بیان اینکه «یکی بود یکی نبود» سرآغاز قصههای ایرانی است که بر زبان پدربزرگها و مادربزرگها جاری می شود گفت: در قصهها پندهای نهفته وجود دارد تا عبرت بگیریم و برنامهریزی کنیم و آینده خوبی را رقم بزنیم.
کرمی با اشاره به جایگاه داستانسرایی در فرهنگ و سنت ایرانیان، گفت: برای تبیین جایگاه فرهنگی قصهگویی با محوریت شب یلدا، مسابقه قصهگویی شب چله را در دو بخش قصهگویی فارسی و محلی از ۱۲ لغایت ۳۰ آذرماه برگزار کردیم.
مدیرکل کتابخانههای عمومی گیلان، خوانش قصهها و مثلها و نقلها و داستانهای کهن و بومی به صورت فارسی و محلی را ویژگی مسابقه شب چله دانست و خاطرنشان کرد: از ۴۰ اثر رسیده به دبیرخانه مسابقه از اقصینقاط کشور و حتی خارج از کشور، ۹ اثر را انتخاب کردیم؛ همچنین چهار اثر محلی و یک اثر فارسی شایسته تقدیر شناخته شدند.

قاسمیان: ۵۳ مناسبت ملی و مذهبی شاد داریم/ قصه؛ زمینه ساز پیوند بین نسلی
معاون توانبخشی بهزیستی گیلان نیز در ادامه این مراسم، زندگی انسان را سراسر قصه دانست و اظهار کرد: تاثیری که قصه و داستان بر انسان دارد، از هر آموزش رسمی و کلاسیک بیشتر است.
عابدین قاسمیان، با اشاره به عجین شدن قصه با تاریخ و فرهنگ و ادیان و کتاب و فیلم و…، افزود: زندگی ما هرگز فاقد قصه نبوده است.
قاسمیان با بیان اینکه قصهها علاوه بر زبان بدن به محتوا نیاز دارند، عنوان کرد: ایران ۵۳ مناسبت ملی و مذهبی شاد دارد، اما از این مناسبتها غافل هستیم.
وی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را یکی از حوزههای کاری بهزیستی دانست و تصریح کرد: در جریان یک کار مطالعاتی، اقدام به راهاندازی جشنواره های شادی در یک شهر شد و نتیجه آن کاهش آمار خودکشی در آن شهر بود.
وی با بیان اینکه باید از مراسم شاد برای انتقال فرهنگ و سنت استفاده کنیم، گفت: شب یلدا یکی از این مناسبتهاست که به ۵۰۰ سال قبل از میلاد بازمیگردد و ایرانیها تولد خورشید را جشن میگرفتند.
معاون بهزیستی گیلان، یلدا را یکی از سنتهای خوبی ملی دانست که دو قشر کودک و سالمند را به عنوان جامعه هدف بهزیستی کنار هم قرار میدهد و اضافه کرد: اکنون ۳۰۰ هزار سالمند در استان گیلان داریم که به وسیله برگزاری برنامههای فرهنگی مانند قصهگویی میتوانیم زمینه ارتباط بین نسلی را فراهم کنیم.
قاسمیان، با بیان اینکه قصهها باید سنت، فرهنگ، معارف، تاریخ، دین، دانش و تجربه را به نسلهای آینده منتقل کنند، گفت: باید تلاش کنیم محتوای قصههای ما به سمتی برود که کودکانی شاد تربیت شوند.

موسوی: جاذبه ای به قوت و قدرت قصه در عالم وجود ندارد
رئیس پژوهشکده گیلانشناسی نیز در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقه قصه گویی شب چله، انسان را ذاتا قصهگو و قصهپرداز دانست و اظهار کرد: قصه گفتن و قصه شنیدن هیچ بهانهای نمیخواهد، زیرا فرهنگ ما با قصه و قصهگویی پیوند دارد.
سید هاشم موسوی با اشاره به وجود رسوم و جشنهای شاد در فرهنگ ایرانیان، افزود: شب یلدا و چهارشنبهسوری فرصتی برای دور هم جمع شدن و قصه گفتن و قصه شنیدن است.
موسوی قصهگویی را جزو جدانشدنی زندگی انسان دانست و تصریح کرد: از قصه به عنوان دنباله و رد پا نیز یاد میشود، یعنی با قصه پا جای پای دیگری میگذاریم و همان مسیری را طی میکنیم که او طی کرده است.
وی داستان موسی(ع) و خضر(ع) را نماد قصهگویی، دنبالهروی و پیگیری دانست و خاطرنشان کرد: عالم ما عالم جذب و دفع است و هیچ جاذبهای در دنیا به قوت و قدرت قصه وجود ندارد. در واقع خداوند در دل قصهها یک مغناطیس قرار داده و انبیای الهی و کتابهای مقدس نیز رسالت خود را با قصهگویی آغاز میکردند.
این استاد دانشگاه فرایند قصهگویی را خبر دادن به بیخبران دانست و گفت: قصهگو میتواند پشت دیوار را ببیند و خبر آن را به افرادی که پشت دیوار را ندیدهاند بدهد لذا قصهگویی نوعی هنر است.
رئیس پژوهشکده گیلانشناسی، قصهها را آمیخته با خیال دانست؛ نه دروغ و اضافه کرد: برخی تاریخ را به معنی واقع میدانند و تخیل و وهم را با هم منطبق میکنند؛ در حالی که قصه متعلق به عالم مثال است و از پشت دیوار خبر میدهد لذا بدون قصه دنیا جای زندگی نیست.
از تقدیر برگزیدگان تا اهدای ۳دستگاه برجسته نگار به کتابخانه گویا و بریل رشت
گفتنی است در ادامه این مراسم ضمن تجلیل از ۹ برگزیده نخستین مسابقه مجازی قصه گویی شب چله، ویژه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها، از محمد نبی نوروزی، خبرنگار و فعال اجتماعی در حوزه پاسداشت زبان مادری و تلاش برای حفظ زبان گیلکی و شناساندن آن به نسل های جدید و نیز ناژین مهرگان، عضو کودک کتابخانه های عمومی کتابخانه عمومی سیار قاصدک و باران رشت و برگزیده کشوری جشنواره کتابخوانی پوپک دانا که در این مراسم نیز شعری با مضمون پاسداشت زبان گیلکی خواند، تقدیر شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه نخستین مسابقه مجازی قصه گویی شب چله، ویژه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها جواد اصغری از رشت، انسی خسروی از رودسر، طاهره آرمیون از رشت به‌‌ترتیب مقام نخست تا سوم را کسب کردند و نبی‌الله صالحی‌نژاد از رضوانشهر، فریده صفرنژاد از رشت، صفورا ایجه‌ای از لاهیجان و زهرا اکبرزاده از رشت در این مراسم تجلیل شدند.
همچنین پرستو سام از هموطنان مقیم آمریکا نیز به‌عنوان یکی از برترین‌های مسابقه قصه‌گویی شایسته تقدیر شناخته شد و در بخش قصه‌گویی فارسی، معصومه یداللهی از آستانه اشرفیه نیز جایزه این بخش را با خود به خانه برد.