مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: تا کنون یک ماه تعطیلی داشته‌ایم که ممکن است بعد از عید نوروز هم تداوم یابد و بر همین اساس حداقل 5 سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش‌بینی کرده‌ایم.

عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره وضعیت مدارس در ایام اخیر و احتمال تغییر در برگزاری امتحانات و تاخیر در پایان زمان آموزش در سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: تا کنون یک ماه تعطیلی داشته‌ایم که ممکن است بعد از عید نوروز هم تداوم یابد و بر همین راستا حداقل ۵ سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی افزود: اولین سناریو، تشکیل کلاس‌ها بعد از ۱۵ فروردین است. به این ترتیب یک ماه وقفه اسفند را داریم که با آموزش در فضای مجازی، ارتباط معلمان با دانش‌آموزان و آموزش تلویزیونی تا حدی جبران شده است و پیش بینی شده پنج‌شنبه‌ها هم در صورت بازگشایی مدارس به روزهای آموزش افزوده شود که در این صورت تغییر چندانی در برنامه امتحان نخواهیم داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته پیشنهاد کردیم با توجه به یک ماه تعطیلی اسفند، امتحانات به جای روزهای ابتدایی خرداد، از ۱۷ خرداد برگزار شود و کنکور هم ۱۵ تا ۲۰ روز معوق شود.

عمادی با بیان اینکه قرار است این سناریوها روز شنبه در شورای معاونان نهایی شود، گفت: سناریوی بعدی این است که مدارس از اول اردیبهشت باز شود و به همین نسبت، آزمون‌ها با تأخیر برنامه‌ریزی می‌شوند و پیشنهاد می‌شود کنکور هم یک تا دو هفته به تعویق بیفتد و نیمه خرداد تا اواخر خرداد را برای آن پیش بینی کردیم.

وی افزود: اگر تا آخر خرداد هم نتوانیم کلاس‌ها را تشکیل دهیم باید به برگزاری آزمون‌ها در مرداد و شهریور فکر کنیم و آزمون سراسری هم در مرداد یا شهریور برگزار شود. البته باید حواسمان باشد به سال تحصیلی بعد آسیب نرساند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که تشکیل کلاس حضوری برای رفع اشکال حتما در برنامه‌ها باشد، گفت: حتی اگر بعد از عید کلاس ها باز هم با تأخیر شروع شد باید فرجه‌ای برای رفع اشکال گذاشته و بعد امتحانات برگزار شود.

عمادی ادامه داد: این موضوعات در جلسات شورای معاونان وزارتخانه بحث می‌شود و در نهایت باید در ستاد ملی کرونا هم بررسی شود؛ ستاد ملی مدیریت کرونا اختیار دارد که اجازه دهد تقویم آموزشی یا زمان کنکور به تعویق بیفتد و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی درباره نقش معلمان در این ایام بیان کرد: برنامه‌ای که طراحی شد و توسط مدیران مدارس مراقبت می‌شود این است که ارتباط معلم و دانش‌آموز از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برقرار باشد تا جایی که در استان ها رصد شده است این ارتباط برقرار است و طوری نبوده که معلمان اقدامی نکرده باشند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: مدیران مدارس و معلمان اهمیت این موضوع را بسیار سریع درک کردند و این ایام را، تعطیلی مطلق تلقی نکردند.

عمادی درباره حقوق معلمان مدارس غیردولتی، حق‌التدریس‌، مستخدمین مدارس، خرید خدماتی‌ها و … گفت: تعطیلات اضطراری بوده است؛ ضمن اینکه همکاران ما کار غیرحضوری انجام داده‌اند و چون تعطیلات ناخواسته بوده و هیچکس خواهان آن نبوده است بنابراین حق الزحمه معلمان و این گروه‌ها کامل پرداخت خواهد شد.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم نیز درباره تعطیلی دانشگاه‌ها و آموزش نیز گفت: تاکنون تعدادی از دانشگاه‌ها توانسته‌اند با آموزش الکترونیکی این عقب افتادگی را جبران کنند.

وی افزود: ادامه روند فعلی بستگی به این دارد که وضعیت کشور در نیمه دوم فروردین چگونه باشد؛ پیرو ستاد ملی مدیریت کرونا هستیم و اگر آنها اجازه بازگشایی بدهند و آموزش حضوری برقرار باشد احتمالا نیازی به تعویق و طویل کردن ترم نباشد.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که تعطیلی ها ادامه پیدا کند و طولانی‌تر شود باید دید آموزش الکترونیکی تا چه مقدار می‌تواند پوشش دهد و در این صورت تمدید ترم جزو گزینه‌های ما هست.

خاکی صدیق اضافه کرد: اگر نتوانیم ۱۵ فروردین دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم باید ببینیم تعطیلات چه مقدار طول می‌کشد و آن موقع باید تصمیم‌گیری شود.

وی درباره مهیا نبودن زیرساخت‌های آموزش مجازی گفت: دانشگاه‌های ما سه دسته هستند نخست آنها که تجربه آموزش الکترونیکی دارند و مشکلی ندارند و دارای زیرساخت‌های لازم هستند؛ دسته دوم دانشگاه‌های نسبتا بزرگتر و مراکز استان هستند که آموزش الکترونیکی نداشته‌اند اما زیرساخت‌هایی داشته‌اند و در این دو هفته به خوبی جلو رفته‌اند و تا ۷۰ درصد آموزش الکترونیکی اجرا شده است و دسته سوم، دانشگاه‌های تازه تأسیس یا کوچک هستند و یا زیرساخت ندارند که اینها تا ۲۰ درصد موفق به آموزش الکترونیکی شده‌اند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: از ابتدای بحران کارگروهی با عنوان آموزش الکترونیکی تشکیل دادیم که هفت استاد مجرب در آن عضویت دارند؛ دانشگاه‌های که متقاضی هستند و زیرساخت ندارند و به آموزش نیاز دارند مقرر شده است با آن کارگروه تماس گرفته و مشاوره دریافت کنند.

وی با بیان اینکه موسساتی هم داریم که آموزش الکترونیکی می‌داده‌اند و اعلام کرده‌اند حاضرند امکاناتشان را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند، گفت: تا کنون هم تعدادی از دانشگاه‌ها به شرکت‌ها و یا دانشگاه‌ها و موسسات دیگر وصل شده و از آنها خدمات دریافت می‌کنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان درباره افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۲ به ۲۴ سال گفت: در این باره اکنون اطلاعاتی ندارم که اعلام کنم؛ در جلسه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان فقط یک مرتبه شرکت کردم و این موضوع هم در دستور کار نبوده است. بنا بود هفته گذشته جلسه هیأت امنا برقرار باشد اما به دلیل تعطیلات اخیر، لغو شد. https://marjaonline.ir/

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس