افزون بر 14میلیون و 580 هزار بیمه شده اصلی و بیش از 4 میلیون و 228 هزار مستمری بگیر به اتفاق افراد تبعی خود تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند .

بر اساس آخرین آمار منتشره از دفتر آمار و اطلاعات سازمان تامین اجتماعی ، لغایت پایان سال ۱۳۹۹ ، از جمعیت مذکور تعداد ۳۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۶۹ نفر بیمه شده و ۷ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۵۴۲ نفر مستمری بگیر هستند .
از مجموع بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی تا پایان اسفند سال گذشته، ۱۴ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۸۸ نفر در ردیف بیمه شده اصلی و ۲۲ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۲۸۱ نفر به عنوان بیمه شده تبعی قرار دارند.
بیمه شدگان اجباری با ۱۰ میلیون و ۷۸ هزار و ۷۳ نفر بیشترین تعداد بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می دهند و بیمه شدگان خاص با ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۱۴۰ نفر، مقرری بگیران بیمه بیکاری با ۲۱۳ هزار و ۹۸۲ نفر و بیمه شدگان توافقی با ۱۵۸ هزار و ۹۹۳ نفر دیگر گروههای بیمه شدگان اصلی این سازمان هستند.
در گروهای بیمه شدگان خاص، زنبورداران ( ۳ هزار نفر)، خادمین مساجد (۲۸ هزار و ۶۱۰ نفر)، باربران ( ۴۲ هزار و ۵۶۵ نفر)، کارفرمایان صنفی (۱۴۲ هزار و ۷۵۸ نفر)، بافندگان (۲۷۲ هزار و ۶۳۳ نفر)،اختیاری (۷۲۳ هزار و ۸۶۷ نفر)، کارگران ساختمانی(۸۳۵ هزار و ۷۷۹ نفر)، رانندگان ( ۸۹۳ هزار و ۲۵۹ نفر) و حرف ومشاغل آزاد ( یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۶۶۱ نفر) قرار دارند.
همچنین، از مجموع مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در همین مدت، ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۸۹۹ نفر آنها مستمری بگیر اصلی و ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۶۴۳ نفر مستمری بگیر تبعی هستند .
در گروه مستمری بگیران اصلی تامین اجتماعی می توان به ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۳۰۲ نفر بازنشسته و ۹۵۹ هزار  و ۸۶۰ نفر بازمانده و ۱۴۱ هزار و ۵۵۸ نفر ازکارافتاده اشاره کرد.