به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان،

آئین تجلیل و اعطای هنرکارت استاد «تیمور گورگین» با حضور در منزل این شاعر پیشکسوت گیلانی دارای نشان درجه یک هنری برگزار شد.

در این مراسم، پیش از ظهر امروز با حضور سعید طاهری، نماینده تام الاختیار مدیر کل در شهرستان رشت، عبدالوحید احمدی فرماندار شهرستان خمام و استاد علیرضا نوروزی از داوران برجسته جهانی کاراته از استاد تیمور گرگین از مفاخر ارزنده شعر و ادب کشور و استان که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دکترای افتخاری نائل آمده بود تجلیل شد.

گفتنی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکتری) در رشته شعر را تابستان امسال به استاد تیمور گورگین ، ترانه سرا و شاعر گیلانی اعطا کرد. این نشان درجه یک هنری از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای ارزشیابی هنرمندان ، نویسندگان و شاعران کشور ، با امضاء نماینده وزیر و شورای فوق ، نماینده سازمان برنامه و بودجه ، نماینده وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری و نماینده فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به شاعر گیلانی اعطا شد.

تیمور گرگین چولابی از ترانه‌سرایان پرکار و از شاعران طنزپرداز گیلک است که در سال ۱۳۱۳ در روستای چولاب از توابع کوچصفهان متولد شد . پدرش « ملا کاس آقا چولابی » از مرثیه‌سرایان معروف در روستاهای رشت آباد و چولاب بود.

وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان رودکی رشت به پایان برد و سیکل اول دبیرستان را در مدرسه نوربخش گذراند و برای گرفتن دیپلم به دبیرستان شاهپور رفت . از ۱۳۲۸ به شعر و نویسندگی روی آورد و از سال ۱۳۳۴ برای رادیو ایران ترانه ساخت.

در کتاب « کوچصفهان دیار بیدار کرانه سفیدرود » درباره تیمور گرگین می‌خوانیم : این شاعر هوشمند و گویشمند بر اساس نوشته‌های مطبوعاتی و اشعار و مقاله‌هایی که از وی چاپ شده است ، پرکار و سخت کوش بوده و نسبت به رواج فرهنگ عامه سراسری و گویش اصیل گیلکی بسیار علاقه دارد . مردمان جامعه‌اش را دوست دارد ، شیفته گیلان است.

اشعار گیلکی او در سال ۴۱ و ۴۲ در مجله پیام نوین به چاپ رسید و او با اسامی مستعاری چون مورچه رشتی ، مولانا رشتی و بی‌مخ میرزا ، به مطالب طنز و شوخی ، قلم می‌راند.

” ستاره های کور ”  مجموعه شعر ،  « تیره روز » ، « شعر و نوول » ، « طاغوت در تابوت » مجموعه شعر، « چهار دیوان دختر رشتی ( دو بیتی گیلکی ) » ، « درخشان‌ترین شاهکارهای شعرا » ، «گلبانگ گیلان » ، « امروز چه کسی می‌تواند شاعر باشد ؟ » ، « سروده‌های کودکان » و « چگونه بنویسیم تا ایراد نگیرند؟ » از کتاب‌های تیمور گورگین است.