شهردار شهرک تاریخی ماسوله اعلام کرد : آئین دیرینه علمبندی ماسوله متاسفانه به دلیل پیشگیری از شیوع بحران کرونا همانند سال گذشته برگزار نمی شود.

یوسف نیرویی روز دوشنبه در گفت و گویی بیان کرد: این تصمیم در جلسه ستاد کرونا شهرستان اتخاذ و به نهادهای ذیربط ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: آئین علمبندی ماسوله یکی از آئین های کهن و ارزشمند گیلان است که هر ساله در نیمه دهه محرم هزاران نفر برای برگزاری آن راهی این شهرک تاریخی می شوند و بازتاب جهانی دارد، اما متاسفانه این دومین سالی است که به دلیل اهمیت سلامت مردم و جلوگیری از زنجیره انتقال کرونا برگزار نخواهد شد.

علم بندی در ماسوله، بی تردید یکی از زیباترین مراسمی است که نه در استان بلکه مورد توجه بسیاری از مردمان کشور و سرزمین های دور قرار دارد؛ مراسمی است که هر ماسوله ای در هر کجای دنیا می بود بنا به اعتقاد خویش تلاش می کرد تا در این مراسم حضور یابد؛ در این روز ماسوله ای ها از هر گوشه و کنار کشور و چه بسا خارج از کشور در موطن کهن خویش جمع می شدند تا آئینی از سر اعتقاد و معرفت و اخلاص بجا آورند؛ اما متاسفانه امسال نیز بدلیل بحران کرونا و قرمز بودن برخی از مناطق گیلان تصمیم فوق اتخاذ شده است.

ماسوله ای ها بر اساس این آئین در چهار محله مسجد بر ، خانه بر، کشه سر و اسد محله جمع می شوند و جمعیتی هزارهزار روانه بقعه عون ابن محمدبن علی (از نوادگان حضرت علی(ع)) می شوند تا هریک در میان ضجه سنج ها و فریاد ‘میر علمدار نیامد’ علم محله خویش تحویل گیرند و راهی کوی خود شوند.

آئین علمبندی ماسوله برگزار نمی شود

آئین علمبندی ماسوله برگزار نمی شود

در موج پنجم کرونا مقاومت گیلان سبز در مقابل کرونای قرمز نتیجه نداد و بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک، تمام ١٧ شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز خیلی پرخطر قرار گرفتند.

کرونا تاکنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است که به اذعان متخصصان سویه دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌ تر است.

طبق تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم اکنون یکهزار و ۸۸۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند که تقریباً از دهم ماه گذشته تاکنون بیش از هفت برابر شده است ضمن اینکه ۲۷۰ بیمار مبتلا به کرونا بدحال تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است. شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی تاکنون در گیلان شناسایی شده، که از این تعداد یک هزار و ۲۱۲ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • منبع خبر : ایرنا