کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژۀ شبکه جمع آوری فاضلاب رشت در محدودۀ سیاه اسطلخ با اعتباری بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد ریال، به عنوان بخشی از طرح بزرگ احداث تاسیسات انتقال فاضلاب شهر رشت با حضور استاندار گیلان به زمین نشست.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب گیلان؛ علیرضا غیاثی اذعان داشت: صبح روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور استاندار و جمعی از مسئولین مراسم کلنگ زنی و آغاز اجرای عملیات پروژۀ شبکه جمع آوری فاضلاب محدوده سیاه اسطلخ با ظرفیت یک هزار و ۱۵۰ مترمکعب تصفیه فاضلاب در شبانه روز با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برگزار شد.

وی افزود: طی این پروژه ۹ هزار و ۳۴۷ متر لوله از جنس پلی اتیلن دوجداره فاضلابی در اقطار ۲۰۰، ۲۵۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ میلی متر اجرایی و امکان واگذاری ۲ هزار و ۳۵۰ فقره انشعاب فاضلاب مهیا خواهد شد و جمعیتی بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش خدمات فاضلاب بهداشتی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان قرار خواهندگرفت.

مدیرعامل شرکت آبفای استان ضمن بیان مشخصات این پروژه اشاره ای به طرح بزرگ احداث تاسیسات انتقال فاضلاب شهر رشت که پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب محدوده سیاه اسطلخ جزئی از آن است داشت و خاطر نشان شد: به منظور صیانت از محیط زیست، حفظ سلامت مشترکین و دفع بهداشتی فاضلاب در سال گذشته قراردادی با اعتبار ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال منعقد شده است که طی آن محله فخب، سیاه اسطلخ، نخودچر، حلال احمر و بافت مرکزی شهر پیرامون پل بوسار به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری متصل خواهند شد، طرح بزرگ احداث تاسیسات انتقال فاضلاب شهر رشت با حجم عملیاتی شامل لوله گذاری با لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی به طول بیش از ۴۸ کیلومتر، لوله گذاری با لوله بتن پلیمر به روش لوله رانی به طول بیش از ۸ کیلومتر، نصب انشعاب فاضلاب به تعداد یک هزار و ۵۷۰ فقره و ساخت و تکمیل ۷ واحد ایستگاه پمپاژ و بالاآورنده، توسط شرکت پیمانکار گوهر رود گیلان در حال اجرا می باشد که با تکمیل و بهره برداری از این طرح ۴۹ هزار نفر از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

طی این مراسم اسدالله عباسی استاندار گیلان اظهار داشت: حل مساله آلودگی رودخانه‌های رشت و چالش زیست محیطی گیلان پس از حضور رئیس جمهور و هیأت دولت به استان شکل رسمی به خود گرفت.

استاندار گیلان از ساماندهی فاضلاب رشت با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان خبر داد و اضافه کرد: فاز اول اجرای عملیات جمع آوری فاضلاب رشت در منطقه فخب پیگیری و انجام شد و اکنون هم این روند منطقه سیاه اسطلخ دنبال می‌شود.

عباسی از پیشرفت فیزیکی ۵۸ درصدی پروژه جمع آوری فاضلاب‌های شهری رشت خبر داد و بیان کرد: با اقداماتی که در دو سال اخیر صورت گرفت منشأ آلودگی‌های رودخانه‌های رشت مسدود شد.

وی با اشاره به حذف منشأ اصلی آلودگی‌های رشت افزود: ساماندهی بخشی از فاضلاب زندان لاکان، شهرک صنعتی و بیمارستان‌های رشت انجام شده و یا در حال انجام است؛ ساماندهی پساب‌ها و فاضلاب‌های رشت با بهره گیری از علم روز و دانش بنیان در حال انجام است و این رودخانه‌ها یک گام به احیا نزدیک تر شده است.

عباسی با بیان اینکه ساماندهی شیرابه پسماند سراوان در مرحله عقد قرارداد قرار دارد، گفت: لایروبی‌ها رودخانه‌های رشت پس از قطع آلودگی‌ها آغاز شد که حرکت مثبتی در پاکسازی محیط زیست تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت مردم در اولویت قرار دارد، افزود: مشارکت مردم در پاک سازی محیط زیست، جمع آوری فاضلاب‌ها و احیای رودخانه‌ها بسیار مؤثر است.

استاندار گیلان از تغییر وضعیت فاضلاب و پساب‌های بیمارستانی رشت از قرمز به زرد و سبز خبر داد و بیان کرد: حذف منشأ آلودگی‌ها به داخل رودخانه‌های رشت گام مؤثر در احیای این شریان‌های حیاتی است.

  • منبع خبر : آب و فاضلاب گیلان