گیلان ۸ هزار و ۱۲۰ باغدار کیوی دارد، تالش، رودسر و آستارا بزرگترین تولید کنندگان کیوی در گیلان هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد‌ کشاورزی استان گیلان ؛ منوچهر پارسافر با اعلام این خبر گفت: گیلان ۶ هزار و ۴۱۴ هکتار باغ کیوی دارد که برداشت نوبرانه این محصول از اواسط آبان شروع شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده باغداران گیلانی امسال ۲۱۰ هزار تن کیوی به ارزش ۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان برداشت کنند افزود؛ ۵۰ درصد از محصول تولید شده در گیلان به کشور‌های روسیه، آذربایجان ، قزاقستان و آسیای میانه صادر می‌شود.

پارسافر با اشاره به آغاز صادرات کیوی از مرز‌های گیلان گفت: ایران رتبه چهارم تولید کیوی در جهان را دارد و گیلان بزرگترین صادرکننده کیوی درکشور است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه گیلان ۸۵ سردخانه با ظرفیت ۱۹۵ هزار تن دارد گفت: این محصول برای صادرات نیاز به سورتینگ، بسته بندی و نگهداری در سردخانه دارد.

وی تصریح کرد ؛گیلان ۸ هزار و ۱۲۰ باغدار کیوی دارد، تالش، رودسر و آستارا بزرگترین تولید کنندگان کیوی در گیلان هستند.

کیوی محصولی است که در هر فصلی در سبد میوه، کنار دیگر میوه‌های زمستانی و تابستانی جا خوش کرده است.

به گفته کارشناسان تغذیه درصد ویتامین C کیوی از دیگر مرکبات بیشتر است و خانواده ویتامین B را هم در خود دارد، یک آنتی اکسیدان سبز با دانه‌های ریز سیاه و روکشی تقریبا زبر و پُرز دار است.

اگرچه از نیمه‌های آبان، سر درختی ِ کیوی، وارد بازار می‌شود، اما بیشتر مردم این میوه را به عنوان میوه‌ای زمستانی می‌شناسند.

  • منبع خبر : سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان