رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به آغاز توزیع دو هزار تُن بذر اصلاح و گواهی شده برنج استان، گفت: توزیع این بذرها از امروز آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، صالح محمدی با اشاره به آغاز توزیع بذر های گواهی شده در استان گیلان، اظهار کرد: امسال در ۷۳۹ هکتار از اراضی تولید بذر استان گیلان و بر اساس دستورالعمل‌ها و استاندارهای ملی تولید بذر بیش از دو هزار تن بذرهای مادری و گواهی شده تولید شده است.

وی با بیان اینکه همین میزان بذر در مراکز مجاز جهاد کشاورزی استان گیلان توزیع می‌شود، گفت: ارقام تولید شده، هاشمی، خزر، گیلانه، آنام، گیلار، رش و کیان  هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: بذر تولید شده در گیلان ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

محمدی افزود: توزیع بذر گواهی شده با هدف افزایش امنیت غذایی، بالا بردن کیفیت محصول، افزایش میزان تولید کیفی و کاهش آفات در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه برنج مهم‌ترین غله و تأمین کننده قسمت عمده نیاز مردم گیلان و کشور است، ادامه داد: استفاده از بذر گواهی شده، داشتن وزن خالص از نظر ژنتیکی، قدرت جوانه زنی بالاتر و عاری از بیماری و عدم بذرهای شکسته نارس و علف‌های هرز باعث کاهش هزینه زراعی و کاهش هزینه‌های مرحله داشت شده و وجود یکنواختی محصول در زمان رسیدگی، کاهش ضایعات تبدیل و فرآوری افزایش کمی محصول حداقل به میزان ۳ تا ۵ درصد می‌شود.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

  • منبع خبر : جهادکشاورزی گیلان