دستگاه‌های خدمات‌رسان برای ارائه خدمات نوروزی در آماده‌باش قرار گرفته و ۲۷ پایگاه امداد و نجات نیز آماده کمک به مسافران نوروزی در گیلان است.

گیلان یکی از استان‌های گردشگر پذیر کشور است و هر ساله در ایام نوروز مسافران زیادی را از سراسر ایران در خود جای می‌دهد اما امسال به دلیل شیوع کرونا و شکننده بودن وضعیت کرونایی گیلان تأکید همه مسئولان، کادر درمان و مردم مهمان‌نواز گیلان بر عدم مسافرت به گیلان و موکول کردن سفرها به ایام پس از ریشه‌کن شدن کرونا است.

با این وجود همه دستگاه‌های مربوطه در استان گیلان اعم از راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پلیس راه، پلیس راهور، هلال احمر، اورژانس و سایر دستگاه‌ها طبق روال سال‌های گذشته از آمادگی لازم برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی، اقدامات لازم برای کاهش میزان حوادث جاده‌ای و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان برخوردار هستند.

فریبرز مرادی ، از آمادگی راهداری گیلان در ایام نوروز خبر داد و اظهار داشت: در حوزه راهداری ۱۵ نقطه حادثه‌خیز برطرف شده و بیش ‌از هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط کشی جاده‌ها انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان افزود: روشنایی تونل‌ها، ترمیم گارد ریل‌ها و علائم ایمنی، لکه‌گیری سطح رویی راه‌ها از جمله اقداماتی است که مطابق سال‌های گذشته امسال نیز در گیلان انجام شد.

مرادی تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل براساس شیوه نامه نوروزی با هماهنگی شهرداری‌ها پایانه‌ها را آماده کرده و رعایت  پروتکل‌های بهداشتی اعم از استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی اتوبوس‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به پایانه‌ها ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: در نوروز ۱۴۰۰ بیش ‌از ۵۴۵ نیروی راهدار در راهداری و حدود ۵۰ نفر نیز در حوزه حمل و نقل فعال بوده و ستاد نوروزی را تشکیل می‌‌د‌هند که به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به مسافران هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان نیز ضمن اعلام آماده باش هلال احمر گیلان در ایام نوروز تصریح کرد: بنابر توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد استانی از همه هم‌وطنان تقاضا می‌شود تا به دلیل حفظ جان خود و بقیه از مسافرت‌ها پرهیز کنند.

سیاوش غلامی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر گیلان در ایام نوروز در عرصه امداد و نجات فعال است افزود: ۲۷ پایگاه و پست امداد و نجات و ۱۶ شعبه مستقر در استان گیلان در حالت آماده باش قرار دارد و از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فرودین با ۲۵۰ نیروی تحت عنوان طرح نوروزی خدماتی را به هموطنان ارائه می‌دهیم.

رئیس پلیس راه استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، از آمادگی نیروهای پلیس برای کنترل ترافیک نوروزی در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد ۷۷ تیم به صورت روزانه توسط پلیس راه استان گیلان به محورهای استان اعزام می‌شوند.

سرهنگ جاور صفاری در خصوص تمهیدات در نظر گرفته‌ شده برای کاهش حوادث جاده‌ای در محورهای گیلان تصریح کرد: تشدید برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و کنترل دقیق ناوگان مسافربری از جمله اقدامات در این حوزه است.

وی عنوان داشت: از دیگر اقدامات می‌توان به برخورد با تخلف سرعت غیرمجاز، روان‌سازی ترافیک، رسیدگی فوری به حوادث رانندگی و همکاری با هلال احمر و سایر دستگاه‌های مرتبط ایمن‌سازی و آشکارسازی نقاط پرتصادف استان اشاره داشت.

همچنین رئیس پلیس راهور استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: با توجه به گمانه‌زنی‌ها و اعلام نظرات مختلف در خصوص سفرهای نوروزی، احتمالاً تعطیلات سال ۱۴۰۰ شرایط خاصی را به دنبال دارد.

سرهنگ امیر طالبی با بیان اینکه به همین منظور ۲ سناریو برای ایام نوروز متصور است گفت: سناریوی نخست اعمال محدودیت کامل و ممنوعیت سفر در تعطیلات نوروز است که این موضوع با افزایش تعداد بیماران کرونایی استان و شیوع کرونایی انگلیسی متصور است.

وی عنوان داشت: سناریوی دوم عدم اجرای محدودیت فیزیکی و انجام سفرهای با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بوده که این رویکرد با توجه به محدودیت‌های شدید اعمال شده در طول سال، سبب هجوم مسافران به استان گیلان می‌شود.

رئیس پلیس راهور استان گیلان خاطرنشان کرد: پلیس راهور استان برنامه‌ریزی خود را براساس فرضیه شماره ۲، یعنی عدم اعمال  محدودیت‌های فیزیکی و انجام سفرها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام داده است.

وی افزود: از جمله این برنامه‌ریزی‌ها می‌توان به اعزام روزانه ۵۷ تیم گشت خودرویی، ۳۶ گشت موتوری و ۱۲۰ نفر پاس پیاده، تهیه طرح‎‌های ویژه ترافیکی ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز در شهرهایی که از ترافیک بیشتری برخوردارند اشاره داشت.

طالبی ابراز داشت: همچنین به منظور افزایش ایمنی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور هماهنگی‌هایی با شهرداری‎‌های تابعه در مورد متوقف کردن عملیات‌‎های عمرانی و اجرایی در سطح معابر استان صورت گرفته است.

رئیس پلیس راهور استان گیلان گفت: پیگیری برای آشکارسازی نقاط حادثه‎خیز و پر تصادف احصای شده و نظارت ترافیکی فعال بر این نقاط، استفاده از تیم‌های گشت نامحسوس در معابر ورودی شهر ها و محورهای پر تصادف به‎‌ویژه شهرستان رشت از دیگر اقدامات این حوزه است.

وی از برنامه‎‌ریزی عملیاتی برای حضور تیم‎‌های گشت در ساعات پرتصادف با استفاده از تجزیه و تحلیل‎‌های آماری خبر داد و افزود: اجری طرح برخورد با تخلف کاهش زنجیره انتقال ویروس در مبادی ورودی استان و شهرستان‌های تابعه در صورت ابلاغ اجرای طرح و اجرای طرح محدودیت شبانه از دیگر اقدامان پلیس راهور گیلان در ایام نوروز است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان نیز از آغاز طرح« سلامت نوروزی» روزهای اخیر در گیلان خبر داد و تصریح کرد: در راستای این طرح در ایام نوروز ۵۳۲ پرسنل اورژانس استان گیلان خدمات لازم را به شهروندان و مسافران نوروزی ارائه می‌دهند.

پیمان اسدی با بیان اینکه ۶۶ پایگاه ثابت و سیار اورژانس گیلان با ۱۳۴ دستگاه خودرو آماده امدادرسانی هستند گفت: همچنین ۲ دستگاه موتور لانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد در راستای امدادرسانی به مصدومان احتمالی در حالت آماده باش قرار دارد.

وی از فعالیت تیم‌های بازرسی برای پایش وضعیت و میزان آمادگی پایگاه‌ها و چگونگی امدادرسانی به مردم در ایام نوروز در گیلان خبر داد و افزود: در این ایام ۶۶ پایگاه اورژانس شبانه روزی فعال هستند و ۳۰ آمبولانس نیز در جاده‌های پرتردد گیلان استقرار می‌یابند.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم