سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مشترک با مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از حمایت مادی و معنوی این دانشگاه جهت نگارش دایره المعارف دفاع مقدس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)، عصر روز سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، سرهنگ حسن حبیبی – مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با حضور در دفتر ریاست دانشگاه با دکتر محمدتقی آشوبی -سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر محمدتقی آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست، دوران دفاع مقدس را گنجینه‌ای ارزشمند و تمام‌نشدنی توصیف کرد و گفت: امروز بیش از هرزمانی نیازمند تجارب و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام به‌ویژه کادر بهداشت و درمان در دوران دفاع مقدس هستیم.

وی با بیان اینکه تبیین رشادت‌ها و تلاش‌های رزمندگان در طول تاریخ انقلاب به‌ویژه دوران دفاع مقدس در خنثی کردن هجمه‌های جنگ ترکیبی، مؤثر است، افزود: در جنگ ترکیبی که امروز، دشمن با تمام قدرت، علیه جمهوری اسلامی ایران و انقلاب شکوهمند تحمیل کرده، حفظ و شناساندن گنجینه‌های دفاع مقدس، بسیار مؤثر و مثمر ثمر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ایران در مسیر پیشرفت و تعالی، همچنان در معرض تهدیدات قرار دارد و عرصه‌های مشابه دفاع مقدس، مداوم در حال تکرار شدن هستند، تصریح کرد: در دوران کرونا نیز مدافعان سلامت همچون دوران دفاع مقدس با همان دیدگاه، به‌صورت جهاد گونه حضور داشتند و باید به‌عنوان الگوهای قابل‌اتکا، معرفی و در تاریخ ثبت شوند.

دکتر آشوبی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جهت معرفی و ثبت تاریخ ارزشمند دفاع مقدس، آماده هرگونه همکاری مادی و معنوی است، خاطرنشان کرد: باید ارزش‌های دفاع مقدس در شرایط آرام و عادی به مردم به‌ویژه نسل جوان و نوجوان، القا و بازگو شود.

وی همچنین با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و توسعه مجتمع دانشگاهی در سایت لاکان، گفت: در آینده نه‌چندان دور، سایت دانشگاهی لاکان رشت به قطب آموزشی، بهداشتی و درمانی تبدیل خواهد شد و لازم است مقدمات تدفین یک شهید گمنام در سایت فراهم شود.

سرهنگ حسن حبیبی – مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این نشست با تبریک انتصاب دکتر آشوبی به‌عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار کرد: خوشبختانه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان همه سطوح مدیریتی را تجربه کرده و کارنامه خوبی از خود به یادگار گذاشته است.

وی با اشاره به حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، افزود: حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، بار دیگر پیوند امت با امام خامنه‌ای به نمایش گذاشته شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اذعان به اینکه امنیت و سلامت از صدر اسلام تاکنون مورد توجه بوده، گفت: برای تأمین امنیت و پایداری سلامت، ایثار و گذشتی چون ایثار رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس لازم است.

سرهنگ حبیبی با تأکید بر اینکه ایثار و ازخودگذشتگی دوران دفاع مقدس باید به همه حوزه‌ها تسری پیدا کند، افزود: نیروهای مسلح در دوران کرونا با تأسی از رشادت‌های دوران دفاع مقدس، همدلی بسیار خوبی در کنار کادر بهداشت و درمان از خود برجای گذاشتند.

وی با بیان اینکه اقدامات و حرکات جهاد گونه مردم در دوران دفاع مقدس هنوز آن‌چنان‌که باید، تبیین نشده، خاطرنشان کرد: گرچه دستاوردهای دوران دفاع مقدس و تلاش‌های رزمندگان در خطوط مقدم، خوب و هنرمندانه نمایش داده شده، اما هنوز جوانب اجتماعی به‌ویژه مشارکت و تاب آوری مردم، هنوز خوب تبیین نشده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان اشاره‌ای نیز به پیشرفت اجرای موزه دفاع مقدس کرد و افزود: موزه دفاع مقدس گیلان گرچه با تاخیر ۲۰ساله در شروع کار مواجه بوده، اما پیشرفت و سرعت اجرای طرح‌های اجراشده در آن، مطلوب است.

سرهنگ حبیبی به تدوین دایره المعارف دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نقش نظام بهداشت و درمان گیلان در دوران دفاع مقدس بسیار برجسته و قابل‌بیان بوده، ازاین‌رو نیازمند مشارکت بیشتر اساتید و اعضای هیئت‌علمی برای گردآوری اسناد و مستندات در تهیه و انتشار آن هستیم.

  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان