برخی از مبتلایان به کرونا را بدون علامت دانست و گفت: اگر احتمال ابتلا به کرونا در فردی ضعیف است، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و در صورت منفی شدن تست پی.سی.آر واکسن بزند.

دکتر علیرضا جعفری نژاد با تاکید بر لزوم جدی گرفتن علائم سرماخوردگی شدید به ویژه آبریزش بینی و سردرد، اظها کرد: افرادی که واکسن کرونا اعم از دوز اول و دوز دوم را دریافت می کنند، نباید مبتلا به کرونا باشند.

وی با بیان اینکه تست کرونا در برخی از موارد منفی کاذب است و باید تکرار شود، تصریح کرد: اگر افراد علائم بالینی شدید دارند و احتمال ابتلا به کرونا در آنان قوی است، حتما باید تست پی .سی.آر دهند و فعلا واکسن نزنند.

این فوق تخقق بیماری های ریه، برخی از مبتلایان به کرونا را بدون علامت دانست و افزود: اگر احتمال ابتلا به کرونا در فردی ضعیف است، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و در صورت منفی شدن تست پی.سی.آر واکسن بزند.

جعفری نژاد، با بیان اینکه افراد مبتلا به کرونا حداقل یک ماه و حداکثر سه ماه باید تزریق دوز اول یا دوز دوم واکسن را به تاخیر بیاندازند، خاطرنشان کرد: از زمان مثبت شدن تست از حلق(پی.سی.آر) ترجیحا باید یک ماه بگذرد تا بتوانیم واکسن بزنیم و این فاصله زمانی بسته به شدت بیماری دارد.

وی بیماری کووید۱۹ را دارای طیف خفیف، متوسط و شدید دانست و گفت: برخی از افراد حالت شدید بیماری را می گیرند و به بیمارستان مراجعه می کنند و در آی.سی.یو بستری می شوند، زیرا درگیری ریه پیدا می کنند و بدن آنان ضعیف می شود لذا چنین افرادی باید بعد از گذشت سه ماه از منفی شدن تست از حلق، واکسن دریافت کنند.

این فوق تخصص بیماری های ریه، با بیان اینکه کرونا در برخی از افراد خفیف و بدون علامت بروز می کند، ادامه داد: افرادی که تست از حلق آنان مثبت شده، اما مشکل خاص تنفسی ندارند، می توانند بعد از یک ماه واکسن کرونای خود را بزنند.

جعفری نژاد، واکسن زده ها را نیاز به قرنطینه ندانست و یادآور شد: فردی که واکسن دریافت می کند ناقل نیست، اما باید پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک زدن را جدی بگیرد تا مبتلا به کرونا نشود.

وی با بیان اینکه واکسن زده ها هیچگونه ممنوعیت غذایی و دارویی ندارند، اضافه کرد: علم پزشکی اعتقادی به طبع سرد و گرم ندارد و هیچ غذایی موجب افزایش رشد ویروس و گسترش بیماری نمی شود. افرادی که واکسن می زنند نیز طبق دستور پزشک ویتامین ها و داروهای خود را مصرف کنند و منعی ندارد.

این فوق تخصص بیماری های ریه، از افراد دارای کمبود ویتامین خواست زیر نظر پزشک اقدام به مصرف ویتامین ها کنند و گفت: مصرف کلسیم و آسپرین برای افراد تحت درمان پس از تزریق واکسن نیز بدون اشکال است؛ البته در دوران بیماری کرونا توصیه می شود غذاهای پرحجم و ترش و تند مصرف نشود تا تنفس بیمار تحریک نشده و آزار نبیند؛ در غیر این صورت هیچ تاثیری بر شدت بیماری ندارد.

جعفری نژاد، با اشاره به وضعیت علائم بیماری بعد از تزریق واکسن، افزود: علائمی که افراد بعد از تزریق واکسن پیدا می کنند با مُسکن برطرف می شود و این علائم بیشتر حالت خستگی و کوفتگی و کسالت دارد؛ البته نباید علائم ابتلا به کرونا را با علائم ناشی از تزریق واکسن اشتباه بگیریم.

وی با بیان اینکه برخی از افراد در حین تزریق واکسن به کرونا مبتلا می شوند، عنوان کرد: حضور در مکان های شلوغ و پرازدحام برای تزریق واکسن خودش می تواند عامل ابتلا به کرونا باشد لذا افراد به علائم سرماخوردگی توجه کنند تا علائم کرونا را به واکسن نسبت ندهند و خدای نکرده ناقل نباشند.

این فوق تخصص بیماری های ریه، طولانی شدن و شدید شدن علائم سرماخوردگی بعد از تزریق واکسن را نشانه ابتلا به کرونا دانست و اضافه کرد: به علائم اختصاصی کرونا توجه کنید؛ البته تزریق واکسن عامل ابتلا به کرونا نیست و ممکن است در زمان تزریق و بعد از آن از فرد ناقل گرفته باشید و علائم بعد از تزریق بروز کرده است.

وی شدت و سرعت سرایت ویروس دلتا را بسیار بالا دانست که در عرض چند ثانیه از فرد ناقل بدون ماسک به فرد دیگر منتقل می شود و خاطرنشان کرد: واکسن زده ها در صورت تشدید علائم سرماخوردگی حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ البته تفاوت خاصی در علائم واکسن های مختلف وجود ندارد و کسالت و کوفتگی تا چند روز طبیعی است.

جعفری نژاد، از افراد خواست در صورت نیاز به آمپول تقویتی با دستور پزشک حتما تزریق کنند و یادآور شد: آمپول تقویتی هیج ارتباطی با واکسن کرونا ندارد.

این فوق تخصص بیماری های ریه، با بیان اینکه افراد در صورت مشکوک بودن به کرونا اول تست دهند و بعد واکسن بزنند، تصریح کرد: افراد بی دلیل سی.تی اسکن انجام ندهند، زیرا علاوه بر تحمیل هزینه درمان، هیچ جایگاه تشخیصی در کرونا ندارد، بلکه قطعی ترین روش تشخیص کرونا تست ته حلق است و آزمایش آنتی بادی فقط میزان مصونیت فرد در برابر کرونا را مشخص می کند و روش تشخیص محسوب نمی شود.

وی انجام سی.تی اسکن را حتما با دستور پزشک دانست و تاکید کرد: برخی از افراد بی دلیل سی.تی اسکن انجام می دهند و با نظر پزشک باید دوباره انجام دهند که موجب می شود زیاد اشعه دریافت کنند.

جعفری نژاد، علائم گوارشی همچون شکم درد و تهوع و استفراغ را در نوع دلتا بیشتر از سویه های قبل دانست و عنوان کرد: در کرونای دلتا طول دوره بیماری بیشتر است، اما به دلیل تدابیر درمانی و آگاهی بیشتر کادر درمان موفق به کاهش مرگ و میرها نسبت به هفته های نخست شیوع کرونا شدیم؛ البته افراد مستعد بیشتر در معرض حالت شدید و مرگ و میر هستند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا