مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشت و تولید زعفران طلای سرخ کشور در استان سرسبز گیلان رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان منوچهر پارسافر با اشاره به اینکه توسعه کشت و تولید طلای سرخ در گیلان از برنامه های کاری این سازمان در سال جاری است، گفت: شهرستان سیاهکل در صدر جدول تولید زعفران گیلان قرار دارد و تولید این محصول در زعفران بیش از دیگر شهرستانهای گیلان جا افتاده است.

وی افزود: علاوه بر شهرستان سیاهکل تولید و توسعه کشت زعفران در شهرستان رودبار نیز از روند افزایشی چشمگیری برخوردار است و کشاورزان برخی دیگر از شهرستانهای گیلان نیز برای تولید طلای سرخ گیلان بیشتر از گذشته رغبت نشان می دهند.

پارسافر ادامه داد: خوشبختانه برخی از کشاورزان به شرایط تولید و فروش زعفران وارد هستند و پرداختن به این امر موجب ارتقای درآمد این افراد شده است.

وی خاطرنشان کرد: پرداختن به تولید و توسعه کشت زعفران برای کشاورزان یک شغل جانبی است و در کنار تولید برنج و دیگر مشاغل در حوزه زعفران نیز فعالیت می کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: علاوه بر کشاورزان جوانان دانش آموخته رشته کشاورزی هم برای افزایش تولید زعفران متقاضی هستند و حتی در مواردی دانش آموختگان دیگر رشته ها نیز مایل هستند برای تولید و کشت این گیاه ارزشمند در استان فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط تولید و توسعه کشت زعفران در برخی از مناطق گیلان مهیا است و زعفران گیلان کیفیت بسیار خوبی دارد و حتی درمواردی برخی از زغفران های گیلان کیفیت بالاتری از زعفران خراسان رضوی دارند.

پارسافر با بیان اینکه فعلا میزان عملکرد زعفران در هر هکتار دو تا سه کیلو است، ادامه داد: در تلاش هستیم این میزان به ۷تا۸ کیلوگرم برسد و در صورت تحقق این امر شاهد توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران گیلان به صورت مدرن و شیک خواهیم بود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:از افرادی که مایل باشند برای تولید زعفران و پیاز زعفران فعالیت کنند حمایت خواهیم کرد و تسهیلات لازم به افراد توانمند اختصاص خواهد یافت.

پارسافر با بیان اینکه اخیرا برخی از افراد برای تولید زعفران در گیلان به صورت گلخانه ای نیز متقاضی هستند، گفت: به متقاضیان برای تکثیر پیاز زعفران در اراضی جلگه ای و پایین دست خاک بسیار خوبی دارد، توصیه می کنیم فعالیت کنند که یکی از فرصت های بسیار خوب است.

  • منبع خبر : جهاد کشاورزی گیلان