با جنب و جوش خریداران در بازار قیمت ها افزایشی شد!

گر چه برخی خبرها از وضعیت بازار خودرو کشور نشان از تثبیت قیمت ها دارد و تعدادی از فعالان بازار نیز بر ثبات موجود در این بازار صحه گذاشته و شرایط کنونی را بهترین فرصت برای خرید خودرو می دانند با این حال به گفته نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با نزدیک شدن به شب عید، و آغاز جنب و جوش در بازار قیمت ها افزایشی است.

در چنین شرایطی وزیر صمت می گوید قیمت خودرو روند کاهشی را طی می کند و سیاست وزارت صمت افزایش تولید، رقابتی کردن بازار خودرو و حذف دلالان و واسطه از بازار است این در حالی است که بر اساس برخی خبرها، بازار خودرو در واکنش به برنامه ریزی دولت برای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو و همچنین نوسان نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته است.

این جریان در حالی است که پس‌ از فروکش‌ کردن نوسانات بازار ارز در یکی دو ماه گذشته بازار خودرو با روند کاهشی قیمت ها همراه شد اما این روند با ادامه کاهش تلاطم در بازار ارز و صرف نظر کردن شورای رقابت از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در ۳ ماه زمستان موجب تثبیت قیمت ها و حذف تقاضای کاذب و ورود خریداران واقعی به بازار شد.

با این وجود بازار خودرو با ورود به نیمه بهمن ماه و علی رغم برخی پیش بینی ها در واکنش به جریان نوسانات ارزی و سیاست‌های اقتصادی دولت شاهد افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی است.

در چنین شرایطی است که برخی فعالان بازار معتقدند به‌رغم نوسان نرخ‌ها و صعود ملایم قیمت‌ها همچنان رکود سنگینی بر بازار خودرو حاکم است و خرید وفروش چندانی در بازار انجام نمی‌شود.

با این حال اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با توجه به نزدیکی به شب عید و رشد قیمت قیمت خودرو در بازار معتقد است که بر خلاف برخی خبرها بازار خودرو با ورود به نیمه دوم بهمن ماه جنب‌ و جوش پیدا کرده و خریداران برای خرید خودرو مراجعه می‌کنند.

وی بیان داشت: هم اکنون به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان حدود ۴ تا ۵ میلیون قیمت خودروها گران‌ تر شده است و علت اصلی این شرایط نزدیکی به شب عید است.

وی اگر چه معتقد است که افزایش قیمت دلار و نوسانات جزئی ارز در روزهای اخیر تاثیر چندانی در بازار خودرو نداشته است اما با این حال تاکید کرد: زمانی رونق فروش اتفاق می‌افتد که نرخ ارز پایدار باشد، یعنی حداقل به مدت دو تا سه هفته با یک رقم مشخص و ثابت عرضه شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: هم اکنون مصرف کننده واقعی برای خرید شخصی در بازار است و حضور دلال در بازار کمرنگ شده است و خودرو تقریباً جذابیت سرمایه‌ای خود را از دست داده است.

کرمی در ادامه با توجه به آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودرو گفت: در حال حاضر پراید ۱۳۱ حدود ۱۰۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۲۱ میلیون تومان، تیبا هاچ بک ۱۳۰ میلیون تومان، ساینا ۱۳۳ میلیون تومان، پراید ۱۱۱حدود ۱۲۵ میلیون و کوییک آر ۱۴۵ میلیون در بازار معامله می شود.

وی اضافه کرد : در محصولات ایران خودرو نیز پژو ۴۰۵ حدود ۱۸۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ مدل وی۸ حدود ۲۴۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۷۴میلیون تومان و اتوماتیک آن ۴۰۸ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۸۵ میلیون و هایما ۸۰۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

به گفته وی با افزایشی که طی هفته جاری در قیمت اغلب مدل ها رخ داده هم اکنون پژو پارس از ۲۰۵ میلیون به ۲۱۱ میلیون تومان رسیده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز از ۱۹۰میلیون تومان به ۱۹۷ میلیون و تیپ ۵ نیز از ۲۴۵ میلیون به ۲۶۵میلیون تومان رسیده است.