سرپرست فرماندهی مرزبانی گیلان گفت: از ابتدای سال تاکنون افزایش ۳۱ درصدی کشفیات مواد مخدر را در مرزهای استان شاهد بودیم و همچنین مرزبانان با پوشش تمامی مناطق ماموریتی و برخورد با صیادان غیر مجاز در سال‌جاری بیش از ۷۲ مورد اداوات صیادی و ۵۱ فروند شناور غیر مجاز را توقیف کردند.

سرهنگ علی ندرخانی در در آیین تجلیل از اصحاب رسانه که در ستاد مرزبانی استان گیلان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: ضمن پاسداشت خاطره شهدای اصحاب رسانه، مجاهدت دلسوزانه شما، وجدان‌های بیدار جامعه و تصویرگران زمان خویش را ارج می‌نهم و از ایزد منان تداوم عزت و اهتمام مسئولانه شما را در روایت صادقانه حق و حقیقت در عرصه آگاهی آرزومندم.

وی افزود: امروز مجموعه فرماندهی مرزبانی استان بر خود افتخار می‌داند که با تعامل، همکاری صمیمانه و سازنده با اصحاب رسانه گام‌های بلندی در تحقق امنیت اجتماعی برداشته است.

سرهنگ ندرخانی با اشاره به همکاری رسانه با مجموعه مرزبانی گفت: مجموعه مرزبانی  و اصحاب رسانه دو قطب مهم در افزایش احساس امنیت و آرامش عمومی هستند که می‌تواند با تکیه بر این تعامل امنیت، آرامش و آسایش را به بطن جامعه تزریق کند.

وی با بیان اینکه گیلان یکی از استان‌های ویژه مرزی بشمار می‌آید و به واسطه دارا بودن شرایط جغرافیایی یکی از استان‌های ویژه مرزی است، گفت: استان گیلان با برخورداری از چهار نوع مرز هوایی، دریایی، زمینی و رودخانه‌ای و همچنین پل ریلی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از استان‌های ویژه مرزی بشمار می‌آید ولی اکثر مردم و همشهریان استانی از این موضوع اطلاع کافی ندارند.

سرپرست فرماندهی مرزبانی گیلان، در رابطه با دامنه اجرای ماموریت‌های مرزی استان گفت: در طول ۳۱۰.۵ کیلومتر نوار مرزی استان، حضور مستمر و هدفمند مرزداران در برخورد با هرگونه تخلفات مرزی، ساحلی، اجتماعی و اخلاقی از وظایف ذاتی مرزبانان است.

این مقام ارشد در مرزبانی استان با اشاره به رویکرد فرماندهی مرزبانی بسیج امکانات، حضور مقتدرانه و آگاهانه نیروهای مرزبانی و همچنین ایجاد احساس آرامش برای مرزنشینان و ساحل نشینان است، عنوان کرد: مرزبانان استان از ابتدای سال‌جاری با هدف گذاری در خصوص جلوگیری از ورود کالاهای ممنوعه و قاچاق به استان با اجرای طرح‌های عملیاتی و شناسایی عواملی که در هر منطقه مبادرت به تهیه و توزیع این مواد می‌کردند تاکنون به توفیقات بسیار خوبی دست یافتند.

وی ادامه داد: اکنون خوشبختانه با کاهش زیادی در زمینه قاچاق انواع کالاها به ویژه در شهرستان مرزی آستارا روبه رو هستیم و این به این معنا نیست که قاچاق از مرز وارد استان می‌شود بلکه قاقچیان و متخلفین با تغییر روش از محورهای مواصلاتی اصلی تردد می‌کنند که با هماهنگی مقام قضایی با آنان برخورد می‌شود.

این مقام ارشد در مرزبانی استان در تشریح اقدامات مرزداران از ابتدای سال تاکنون گفت: کاهش جرایم در استان طی پنج ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشتیم که با توجه به اجرای طرح کنترل مرز، قاچاقچیان سعی بر این دارند تا از طریق آب و مرزهای آبی به نیت پلید خود دست یابند اما در مقابل آن، تقویت واحد پایگاه دریابانی بندر انزلی و پوشش خلاءهای دریایی و بهره گیری از امکانات راداری و اطلاعاتی نیز در دستورکار قرار گرفته است.

سرپرست فرماندهی مرزبانی استان گیلان با تاکید به برخورد مقتدرانه مرزدران با قاچاقچیان و سودجویان گفت: ماموران مرزبانی استان با اشرافیت اطلاعاتی و تشدید اقدامات کنترلی در راستای مبارزه با قاچاقچیان تهیه و توزیع مواد مخدر در سطح استان و بهره گیری از منایع مخبرین و شناسایی نقاط آلوده توانستند از ابتدای سال تاکنون افزایش ۳۱ درصدی کشفیات مواد مخدر را داشته باشیم که در مقایسه با سال گذشته رشد قابل توجه‌ای داشته است.

وی بیان کرد: مرزبانان استان علاوه‌بر تامین امنیت مناطق مرزی بر اساس وظایف ذاتی، در سال‌جاری با نگرشی تخصصی با هرگونه تعرض به منابع ملی با جدیت برخورد کرده تاکنون ۶۷ تن قاچاق چوب توسط مرزداران کشف که پس از تشکیل پرونده مقدماتی به مراجع قانونی دلالت داده شد .

سرهنگ ندرخانی با اشاره به کنترل دریا توسط دریابانان خاطرنشان کرد: مرزبانان با پوشش تمامی مناطق ماموریتی و برخورد با صیادان غیر مجاز در سال‌جاری بیش از ۷۲ مورد اداوات صیادی و ۵۱ فروند شناور غیر مجاز را توقیف کردند و به منظور تامین امنیت پایدار در دریا و سواحل تاکنون ۱۴۰۴ فروند شناور ساماندهی و به عبارت دیگر شناسنامه دار شدند که دارای کدهای شناسایی می‌باشند.

  • منبع خبر : ایسنا