از آغاز شخم زمستانه در شهرستان املش تاکنون معادل ۱۵ درصد شالیزارهای شهرستان املش شخم اول زده شده است .

محمدمهدی صفری با بیان اینکه شهرستان املش از شهرستانهای پیشروی گیلان در انجام شخم زمستانه است گفت: هم اکنون شخم زمستانه در شالیزارهای این شهرستان در حال انجام است تا از آب باران های موجود برای تولید برنج در سال زراعی پیش رو استفاده شود.

وی افزود: در شهرستان املش یکی از با کیفیت ترین برنج های کشور تولید می شود و سال گذشته در این شهرستان ۱۴ هزار تن برنج سفید تولید و به بازار عرضه شد.

صفری ادامه داد: از آغاز شخم زمستانه در شهرستان املش تاکنون معادل ۱۵ درصد شالیزارهای شهرستان املش شخم اول زده شده است و به همه کشاورزان توصیه می کنیم انجام شخم زمستانه را در شالیزارهایشان جدی بگیرند.

استفاده از آب باران ۱۴۰۰برای تولید برنج ۱۴۰۱

وی با بیان اینکه از آب باران های موحود باید برای برنج سال ۱۴۰۰ بهره بگیریم،   تصریح کرد: شهرستان املش برای تامین آب مورد نیاز تولید برنج تحت پوشش شبکه سد سفیدرود نیست و به همین دلیل باید از آب باران، آب بندان‌ها و آب رودخانه‌های پلرود، کیارود، شلمانرود و رودخانه جورکاسر و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق برای تامین آب شالیزارها استفاده بهینه کرد.

وی مدیریت در منابع آب‌های موجود و دفع آفات برنج را از فواید شخم زمستانی زودهنگام عنوان کرد.

تلاش برای سپری شدن سالی کم مشکل در تولید برنج املش 

مدیر جهاد کشاورزی املش گفت: با توجه به قیمت خوب فروش برنجT کشاورزان شالیزار خود را اصلا به صورت نکاشت رها نخواهند کرد و تلاش داریم با کمترین دغدغه سال زراعی در پیش رو را سپری کنند.

وی خاطرنشان کرد: بهبود فروش بازار برنج و دیگر محصولات کشاورزی موجب شده است که هر روز جوانان بیشتری برای ورود به عرصه تولید برنج و دیگر محصولات کشاورزی تشویق شوند و به این ترتیب امیدواریم میانگین سنی کشاورزان کمتر شود.

  • منبع خبر : ایسنا