با ورود هیات اقتصادی و گمرکی بلاروس به منطقه آزاد انزلی، این هیات ضمن دیدار و گفت و گو با معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی از مجموعه مجتمع بندری کاسپین و واحدهای صنعتی این سازمان بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد انزلی، بر اساس این گزارش، در نشست مشترک وحید طالب‌پور، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری ، امین افقی معاون بندری و حوزه خزر و مهدی کاظمیان مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل، همراه با مدیران این سازمان  و همچنین ارتسیمیف، معاون مدیر کل کنترل گمرکی در کمیته گمرکی بلاروس، ماتسیفسکی، معاون مدیر کل آژانس فعالیتهای اقتصادی بین‌المللی (زیر نظر کابینه وزرای بلاروس)، خودین، رایزن سفارت بلاروس در ایران حضور داشتند.
در این نشست معاونین منطقه آزاد انزلی ضمن تاکید بر  ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی در زمینه سرمایه گذاری مشترک در حوزه های صنعتی ، واردات و صادرات و  ترانزیت کالا و همچنین رشد و توسعه زیرساخت‌های بندری و لجستیکی اشاره کردند.
وحید طالب‌پور با اشاره به رشد توسعه صادرات کالا از منطقه آزاد انزلی طی ماههای اخیر بیان کرد: منطقه آزاد انزلی توانسته است در مسیر ‌ توسعه و تقویت ارتباطات با کشورهای حوزه اوراسیا چه در بخش صادرات محصولات تولیدی خود و چه در بخش صادرات محصولات صنایع داخل کشور موفق عمل کند.
وی عنوان نمود با توجه به توانمندی کشور بلاروس در حوزه فراوری چوبهای جنگلی و تولید چوب خام این امادگی در چندین واحد تولیدی صنایع چوب در منطقه آزاد انزلی وجود دارد که با سرمایه گذاری مشترک با طرف بلاروس در حوزه پردازش و صادرات فراورده های چوبی و سلولزی به کشورهای همسایه ، همکاری نمایند.
طالب‌پور اضافه کرد: منطقه آزاد انزلی در حوزه صنایع پوشاک هم مزیت رقابتی دارد و هم اکنون بیش از ۲۰ واحد تولیدی در این بخش فعالیت دارند و تمایل به صادرات محصولات خود به بلاروس دارند.
وی اضافه کرد برای فعالیت شرکت های بلاروس در منطقه جهت احداث واحد تولیدی اماده همکاری در بخش ثبت شرکت ، صدور مجوزات و ورود ماشین الات و مواد اولیه هستیم.
امین افقی نیز با اشاره به اشتراکات دو کشور در بهره‌مندی از مزایای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ایجاد فرایندهای احداث سومین شهرک صنعتی آن را موجب افزایش حضور سرمایه گذاران دانست و با تاکید بر حمایت از توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان، نوآور و فناور و اجرای مفاد توافقنامه همکاری های گمرکی کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تشریح کرد: سرعت بخشیدن به طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در دستور کار قرار دارد که موجب اتصال بندر کاسپین به بنادر جنوبی کشور و نیز تکمیل زیرساخت ها از جمله رشد و توسعه بندرکاسپین، ورود کشتی‌های رورو، افزایش ظرفیت انبارها و سیلوهای کالاهای اساسی می‌شود.
در ادامه هیات بلاروس از زیرساخت‌های بندری ، صنعتی و گردشگری منطقه آزاد انزلی بازدید کردند.

نزدیکی فاصله منطقه آزاد انزلی به پایتخت، آب و هوای معتدل و نیز تسهیل امور مربوط به نحوه ثبت شرکت و سرمایه گذاری همراه با ظرفیت ها و زیرساختهای مناسب از نکات قابل توجه بیان شده توسط هیئت بلاروس بوده که  تمایل آنان را جهت سرمایه‌گذاری در نخستین منطقه آزاد شمال کشور افزون نموده است.
  • منبع خبر : سازمان منطقه ازاد انزلی