نخستین خوشه‌های طلایی برنج در گیلان به بار نشست و اولین برداشت مکانیزه عصر امروز با حضور استاندار در منطقه نرگستان صومعه‌سرا انجام شد.

ارسلان زارع در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزایش بهره‌وری را یکی از دستاوردهای کشت مکانیزه در فرآیند کاشت، داشت و برداشت محصول استراتژیک برنج عنوان و اظهار کرد: به سبب خشکسالی کم نظیر در سال زارعی جاری نسبت به متوسط بلند مدت، کاهش ۲۵ درصدی و نسبت به سال ماقبل ۳۵ درصد نزولات جوی کمتری را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه سال‌جاری شاهد کاهش بیش از ۷۵ درصدی بارش باران بودیم، گفت: باتوجه به برنامه‌ریزی های صورت گرفته شاهد تولید محصول برنج با کیفیت هستیم.

استاندار گیلان ادامه داد: براساس اعلام جهادکشاورزی استان، برداشت بالغ بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک و تولید بالغ بر ۷۵۰ هزار تن برنج سفید پیش‌بینی می‌شود.

زارع، ابراز امیدواری کرد که افزایش قیمت محصول برنج زمینه‌ساز افزایش درآمد و بهبود سطح معیشت کشاورزان گیلانی باشد.

وی افزایش ماشین آلات کشاورزی در تمامی فرآیندهای کاشت، داشت و برداشت را نشان از برنامه‌ریزی موثر طی سالیان اخیر دانست و افزود: با تمهیدات صورت گرفته در استفاده از شبکه آبیاری نوین و سمپاشی، شرایط بهتری از بابت کیفیت محصول نیز ایجاد شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان، با بیان اینکه دولت در سطح ملی و استانی برای توسعه مکانیزاسیون با ارائه تسهیلات بانکی از کشاورزان حمایت می‌کند، گفت: در راستای ساماندهی و شناسایی تمامی ماشین آلات به ویژه بخش کشاورزی و پیشگیری از قاچاق سوخت، خللی در تامین سوخت ایجاد نشده و مقدمات اختصاص کارت سوخت برای آن‌ها فراهم شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا