جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس نشست وزارتی مجمع کشور‌های صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در سال ۲۰۲۴ میزبان بیست‌وششمین اجلاس سالانه وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو در تهران خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از خبرگزاری میزان – به گزارش شانا، بیست‌وششمین نشست عادی و سالانه وزیران نفت و انرژی مجمع کشور‌های صادرکننده گاز در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی با حضور همه کشور‌های عضو در تهران برگزار خواهد شد.

این تصمیم یکی از نتایج نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز در الجزایر به‌شمار می‌آید.

هفتمین نشست سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز فردا (شنبه، ۱۲ اسفندماه) در الجزیره پایتخت جمهوری الجزایر برگزار می‌شود.

شایان ذکر است که بیست‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو جی‌ئی‌سی‌اف دهم اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۸ مهرماه) در مالابو گینه استوایی برگزار شده بود.

مجمع کشور‌های صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشور‌های صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود و اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد.

از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع (محمدحسین عادلی) را عهده‌دار بوده است.

کشور‌های الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ۱۲عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشور‌های صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشور‌های صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

شایان ذکر است که ایران میزبان هشتمین نشست سران کشور‌های صادرکننده گاز در سال ۲۰۲۷ هم میلادی خواهد بود.

  • منبع خبر : خبرگزاری میزان