گیلان سرسبز و غرق در زیبایی که تقریباً ۲ سال گذشته را گرفتار در چنگال ویروس کرونا در حسرت میزبانی از گردشگران و مسافران به سر برد، اکنون با افزایش میزان واکسیناسیون و کاهش بیماران و مرگ و میر ناشی از این ویروس منحوس به چهره امن سفر به خود گرفت.

کرونا نحوه زیست جامعه را دگرگون کرد ،آئین ها متوقف و جامعه خانه نشین شد و آن زمان که ضرورت سفر برای مردمان منع شد گفتیم سفرها فقط به تعویق می افتند و اینک پس از طی یک دوره خسارت عظیم صنعت گردشگری این وعده محقق شد و متولیان از بازگشت امنیت سفر به گیلان خبر می دهند. حال بر اساس آخرین ارزیابی ها از وضعیت کرونا همه ۱۷ شهرستان گیلان در نقشه کرونایی آبی شدند و بار دیگر سفر به گیلان آغاز شد؛ سفر نشان گیلان است و خاطرات شمال آن چنان در نوستالژی مردمان سرزمین های دور و نزدیک رخنه کرده که واژه شمال، خود به تنهایی تجلی بخش حس خوشایند شالی ، جنگل ، باران، عطر خوش هیزم و باران در هیاهوی شکفتن پامچال ها و است ؛ اما در دنیای امروز زیرساخت ها، بن مایه توسعه است و مراکز اقامتی زیرساختی در رونق صنعت گردشگری محسوب می شود. گیلان بعنوان یکی از قطب های گردشگری کشور دارای ۱۰۶ هتل ،۳۸هتل آپارتمان ،۴۹ مهمان پذیر، ۱۱۴ بومگردی، دو هزار و ۴۰۷ خانه مسافر، ۳۶۶ واحد پذیرایی بین راهی ،۹۸ مجتمع گردشگری ،۱۹ مجتمع سرگرمی تفریحی و دو اقامتگاه سنتی است.

جابجایی پیک سفر در گیلان

مدیر عامل جامعه هتلداران گیلان در اینباره گفت: پس از یک دوره رکود اقامت گردشگران در هتل های گیلان از آغاز نیمه دوم امسال تاکنون رکورد ۴۰ ساله اخیر در این فصل سال را شکسته است و به ۵۰ درصد رسیده است. جواد عباسی افزود: این درصد از ضریب اشغال هتل های استان و تغییر فصل سفر از نیمه اول سال به نیمه دوم بدلیل اجرای طرح واکسیناسیون و بهتر شدن وضعیت کرونا در استان اتفاق افتاده است. وی با بیان اینکه متاسفانه بحران کرونا ضربه مهلکی به گردشگری استان وارد کرده است، اظهار داشت: همچنین تغییرات ارزی و بالا رفتن قیمت دلار موجب شده که از میزان سفرهای خارجی کاسته و سفرهای داخلی افزایش یابد. مدیرعامل جامعه هتلداران گیلان ادامه داد: متاسفانه ،وضعیت درآمدی بیشتر مردم کشور زیر خط فقر است و سفر هم زمانی شکل می گیرد که نیازهای اولیه مردم تامین باشد اما شرایط اقتصادی جامعه بگونه ای است که سفر کمتر در سبد خانوار جای دارد. عباسی با بیان اینکه درآمد مردم کم شده و همین موضوع از میزان تقاضا برای سفر کاسته است، گفت : سفرهای فصلی به درآمد و معیشت مردم مرتبط است و این موضوع موجب شده تقاضا برای گردشگری کم شود.  وی اظهار داشت: برخی سفرها مانند سفر زیارتی در اولویت هستند و مردم برای آن وام می گیرند اما برای تفریح و شمال وام نمی گیرند و اصلا وام سفرهای گردشگری نداریم اما تسهیلات سفرهای زیارتی داریم ؛درصورتیکه تسهیلات سفر به حتم در رونق اقتصادی چرخه گردشگری نقش دارد و با توجه به گردشگر پذیر بودن گیلان این موضوع نیازمند توجه است.

گردشگران گیلان خودی هستند

کاملیا رشیدی دانش آموخته گردشگری و یکی از علاقمندان اکودرمانی یا بازگشت به دامان طبیعت نیر اظهار داشت: اگرچه اکو درمانی یا سبز درمانی و طبیعت گردی یا اکوتوریسم از ویژگی های گردشگری گیلان است و امروز بخش عظیمی از گردشگران در سفر به این استان آن را پی می جویند اما باید گفت که اغلب گردشگری گیلان برای بازدید ازاقوام شکل می گیرد؛اغلب مسافران ورودی، گیلانی های مقیم استان های مجاور هستند که در ایام تعطیل وارد استان می شوند و این ها را نمی توان گردشگر تلقی کرد. رشیدی ادامه داد: گردشگر بر اساس تعریف سازمان جهانی جهانگردی افرادی هستند که به قصد تفریح و لذت با اختیار خود در جایی اقامت می کند که پول خرج کند با این تعریف همه ورودی های گیلان گردشگر محسوب نمی شوند و عده ای نه تنها گردشگر بلکه تخریبگر هستند و فرهنگ گردشگری نیازمند آموزش است. به گفته وی، بعد از واکسیناسیون و اطمینان از وضعیت آرام کرونا به گیلان آمدیم و حضور گردشگران در طبیعت استان مشهود است اما گویا فشار اقتصادی بی تاثیر نبوده و با توجه به بازگشایی دفاتر خدمات مسافرتی اما باز هم درکنار برگزاری تورهای مجاز افراد بسیاری هم هستند که درقالب تورهای غیر مجاز به گیلان سفر کرده اند و این موضوع در واقع انتخاب گردشگری هولناک است که نیازمند آگاه سازی است.

خسارت فعالان گردشگری گیلان هنگفت است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: طی ۹ماهه سال جاری نزدیک به ۲۲ میلیون گردشگر وارد استان شدند که بنا به آمار فقط پنج درصد آنان از مکان های اقامتی استان بهره گرفته اند. حمیدرضا آذرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد کل مسافران اقامت کننده در مراکز اقامتی تحت پوشش نزدیک به ۹۹۵ هزار نفر بوده است و ۸۷۲ نفر از آنان گردشگران خارجی بوده اند. وی اظهار داشت : طی مدت یاد شده بیش از هشت هزار گردشگر خارجی از مرز زمینی آستارا و فرودگاه سردار جنگل رشت وارد استان شدند که این میزان نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است. معاون گردشگری گیلان یادآور شد: مهلت مرخصی و تعطیلی موقت دفاتر خدمات مسافرتی استان با توجه به بازگشایی مرزها و واکسیناسیون انجام شده، به اتمام رسیده است و در صورتیکه دفاتر بدون عذر موجه شروع به کار ننمایند به تشخیص مرجع صادرکننده مجوز فعالیت آنها لغو می شود. آذرپور از صدور مجوز سه دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان خبر داد و بیان کرد: کمیسیون فنی گردشگری گیلان به منظور بررسی پرونده‌های متقاضی و همچنین مشکلات واحدهای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تشکیل وبه شکایات رسیده از چهار دفتر خدمات مسافرتی رسیدگی شد. وی نیز با بیان اینکه خسارت کرونا به گردشگری استان بیش از ۲هزار و ۹۳ میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: ۶۲۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان از این رقم برآورد خسارت کرونا به گردشگری گیلان در شش ماهه نخست امسال است. به گفته معاون گردشگری گیلان، هتلداران ،هتل آپارتمان ها، مجتمع های تفریحی توریستی، میهمان پذیر ها،بومگردی، خانه مسافر ها ،مجتمع های تفریحی توریستی ،دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری بخش های متضرر در بحث کرونا هستند. وی تاکید کرد: امهال تسهیلات و بدهی حامل های انرژی برای تاسیسات گردشگری استان تا رونق اقتصادی دوباره این چرخه در نظر گرفته شده بود که متاسفانه بدلیل عدم همکاری برخی بانک ها و ادارات مرتبط چون شرکت توزیع نیروی برق گیلان ،شرکت آب و فاضلاب گیلان این عرصه دچار خسران بیشتری شد.

پیش بینی نوروزی شلوغ در گیلان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه نامه ای مبنی بر امکان وجود پیک جدید کرونا به دست ما نرسیده بیان کرد: با توجه به وضعیت آرام کنونی کرونا پیش بینی می شود تعداد زیادی از گردشگران به گیلان سفر کنند و نوروز شلوغی را برای استان رقم بزنند. ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه ریزی ها در حال انجام است و از همه روسای دفاتر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان خواسته شد تا برای شهرستان ها یک برند تعریف کرده و برنامه ریزی های نوروزی خویش را ارائه دهند. وی اظهار داشت : با توجه به نزدیک شده به ایام نوروز نظارت و بازرسی بر فعالیت های گردشگری شدت می یابد تا گردشگران با امنیت و آرامش بیشتری روزهای خوشی را در استان سپری کنند. جهانی افزود: در نوروز ۱۴۰۱ همه درهای جاذبه های گردشگری به روی گردشگران باز خواهد شد. به هر روی اگر چه کرونا نحوه زیست جامعه را دگرگون کرد اما اینک در آستانه نوروز ،صنعت گردشگری گیلان پس از طی یک دوره خسارت عظیم گویا بازگشت امنیت سفر به استان را تجربه می کند لذا؛ در صورت پایدار بودن وضعیت آبی کرونا  بهره گیری از فضای بوجود آمده به نفع گردشگری گیلان نیازمند برنامه ریزی و آموزش است.

  • منبع خبر : ایرنا