چنانچه می‌خواهید کم مصرف ترین خودروهای ایرانی را بشناسید و همچنین با پیشرانه‌ های کم مصرف تولید داخل آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

با افزایش قیمت بنزین در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم به سمت خرید خودروهای گازسوز یا دوگانه سوز تمایل پیدا کردند. اما عده‌ای دیگر نیز اعتقادی به پیشرانه‌های گازسوز ندارند و ترجیح می‌دهند از یک خودروی بنزینی کم مصرف‌تر استفاده کنند. به همین دلیل تقاضا برای کم مصرف ترین خودروهای ایرانی افزایش پیدا کرده و بازار چنین اتومبیل‌هایی پررونق‌تر از گذشته شده است.

برای اینکه بدانیم کم مصرف ترین خودروهای داخلی کدام‌ها هستند، بهتر است به چند نکته در همین زمینه توجه داشته باشیم. اول اینکه برای تعیین مصرف سوخت یک خودرو، از «مصرف ترکیبی» استفاده می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی، در واقع میانگینی از مصرف خودرو در جاده‌های ببرون‌شهری و ترافیک درون‌شهری است. بنابراین در ادامه این مقاله، هر جا از مصرف سوخت صحبت کردیم، بدانید که به مصرف ترکیبی اشاره می‌کنیم. نکته بعدی که باید مدنظر قرار گیرد، شناخت پیشرانه‌ خودروهای داخلی است. در ادامه ضمن اینکه خودروهای کم مصرف ایرانی را به شما معرفی می‌‌کنیم، با تعدادی از کم مصرف ترین موتورهای تولید داخل نیز آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

کم مصرف ترین پیشرانه‌های ایرانی کدام‌ها هستند؟
موتور یا پیشرانه، همان قلب تپنده خودرو است. سوخت یا بنزین هم مانند خون در قلب خودرو جریان پیدا می‌کند. برخی پیشرانه‌ها قدرتمندتر هستند و نیروی بیشتری را تولید می‌کنند. اما در این مقاله، مهمترین ویژگی یک پیشرانه که به آن اشاره می‌‌کنیم، مصرف سوخت است. پیشرانه‌های تولید داخل که بر روی خودروهای ایرانی سوار می‌شوند، معمولا در مقایسه با نمونه‌های روز دنیا، مصرف سوخت بهینه‌ای ندارند؛ یعنی اگر نسبت حجم و قدرت آنها را به میزان سوخت مصرفی‌شان در نظر بگیریم، نمره چندان بالایی کسب نمی‌کنند. اما همین موتورهای نه‌ چندان قدرتمند، مصرف پایین‌تری نسبت به برخی از نمونه‌های خارجی دارند.

در زیر با مهمترین پیشرانه‌های تولید داخل آشنا می‌شویم و می‌گوییم که از نظر قدرت و همچنین مصرف سوخت در چه جایگاهی قرار می‌گیرند:

موتور K4M (تندر ۹۰)
می‌توان گفت که K4M باکیفیت‌ترین پیشرانه‌ای است که در خودروهای تولید داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل محبوبیت خودروهای برند رنو در بازار ایران نیز همین موتور بود. از موتور K4M در خودروهای تندر ۹۰ و ساندرو استفاده شده، اما به دلیل تحریم‌ها، در حال حاضر تولید آن با مشکلات فراوانی مواجه است. این موتور چهار سیلندر، حجمی ۱٫۶ لیتری دارد و می‌تواند تا ۱۰۵ اسب بخار نیرو تولید کند. مصرف ترکیبی پیشرانه K4M حدود ۶٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

موتور TU5 (پژو ۲۰۶ تیپ ۵)
پژو ۲۰۶ یکی از کم مصرف ترین خودروهای موجود در ایران است که در ادامه هم به‌ طور کامل آن را معرفی می‌کنیم. اما در تیپ ۵ این خودروی محبوب، از موتور TU5 استفاده شده که از نوع چهار سیلندر و حجم ۱٫۶ لیتری است. موتور TU5 هم می‌تواند تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند، اما مصرف سوخت آن کمی پایین‌تر از موتور K4M و معادل ۶٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این موتور عملکرد کم‌صدا و نرمی دارد و به دلیل استهلاک پایین، یکی از اقتصادی‌ترین پیشرانه‌های داخلی به‌شمار می‌رود.

موتور TU3 (پژو ۲۰۶ تیپ ۲)
این پیشرانه با حجمی معادل ۱٫۳ لیتر، داخل بدنه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قرار گرفته است. این موتور در حال حاضر قدیمی شده و به نوعی از رده خارج محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر هم از قطعات کم کیفیتی گویا برای ساخت آن استفاده شده و همین موضوع، مشکلات زیادی را برای صاحبان ۲۰۶ تیپ ۲ رقم زده است. این موتور چهار سیلندر تا ۷۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و مصرف سوخت آن حدود هفت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

موتور EF7 (سمند ال ایکس)
یکی دیگر از بهترین موتورهایی که در خودروهای تولید داخل از آن استفاده شده، موتور EF7 است که از آن به عنوان موتور ملی هم یاد می‌شود. این پیشرانه که با همکاری یک شرکت آلمانی طراحی و تولید شده، دارای چهار سیلندر بوده و حجمی برابر با ۱٫۷ لیتر دارد. ایران‌خودرو در اتومبیل‌هایی چون سمند ال ایکس، دنا و دنا پلاس از همین پیشرانه استفاده کرده است. حداکثر توان این موتور به ۱۱۳ اسب بخار می‌رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن تقریبا ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این میزان مصرف، با توجه به قدرت بالای پیشرانه EF7 توجیه‌ منطقی دارد.

موتور XU7 (سمند، پژو ۴۰۵)
موتور XU7 با توجه به اینکه حجم ۱٫۸ لیتری دارد، اما بازده و کارایی متناسب با این حجم را ارائه نمی‌دهد. در واقع می‌توانیم بگوییم که عمر XU7 هم به پایان رسیده و یک پیشرانه خارج از رده محسوب می‌شود. خودروهایی که از این موتور استفاده می‌کنند، در داخل شهر تا ۱۴ لیتر هم بنزین می‌سوزانند. اما مصرف سوخت ترکیبی آن حدود هشت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

موتور M15 (تیبا)
موتور تیبا دارای حجمی معادل ۱٫۵ لیتر است و در مقایسه با پراید، می‌توان آن را یک خودروی قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر نامید. این موتور می‌تواند تا ۸۷ اسب بخار قدرت تولید کند و مصرف سوخت آن هم حدود هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. از موتور M15 علاوه بر تیبا، در خودروهای دیگر سایپا مانند ساینا و کوییک هم استفاده می‌شود.

موتور M13 (پراید)
خودروی پراید دارای یک موتور ۱٫۳ لیتری است که می‌تواند تا ۷۱ اسب بخار قدرت تولید کند. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که پراید کم مصرف ترین خودروی سایپا است، اما وقتی نسبت قدرت موتور و مصرف سوخت را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که این اتومبیل چندان هم کم مصرف نیست. موتور M13 که داخل بدنه این خودرو قرار گرفته، در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌ صورت ترکیبی چیزی در حدود ۶٫۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

۶ محصول از کم مصرف ترین خودروهای ایرانی
حالا که با موتورهای تولید داخل آشنا شدیم، بهتر است نگاهی به کم مصرف ترین خودروهای بازار ایران داشته باشیم و ببینیم که کدام اتومبیل‌ها از نظر مصرف سوخت، اقتصادی‌تر هستند. البته مجددا باید تاکید کنیم که هیچ کدام از این خودروها دارای تکنولوژی به‌ روزی نیستند و در سطح جهانی، جزو خودورهای پرمصرف به شمار می‌روند. اما در بازار داخلی که حق انتخاب زیادی هم برای مصرف‌کننده وجود ندارد، این خودروها در رده مدل‌های کم‌مصرف قرار می‌گیرند. پس در ادامه با معرفی کم مصرف ترین خودروهای تولید داخل همراه ما باشید.


رنو ساندرو
ساندرو تا قبل از شروع تحریم‌های گسترده علیه کشورمان، یکی از پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل بود. این اتومبیل که در دو مدل هاچ‌بک و استپ‌وی عرضه می‌شد، در هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی در حدود هفت لیتر بنزین مصرف می‌کند که البته این میزان مصرف، مربوط به مدل دنده‌ای ساندرو می‌شود. ساندرو از موتور تقویت شده K4M استفاده می‌کند که حداکثر توان آن به ۱۰۷ اسب بخار می‌رسد. میزان آلایندگی ساندرو هم پایین است و یکی از خودروهای پاک تولید داخل محسوب می‌شود.

اگرچه ساندرو در بین کم مصرف ترین خودروهای ایرانی قرار می‌گیرد، اما مدل اتوماتیک آن به هیچ‌وجه کم‌مصرف نیست و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹ لیتر بنزین می‌سوزاند. بنابراین اگر به دنبال خرید خودروهای کم مصرف داخلی هستید، بهتر است به سراغ مدل دنده‌ای ساندرو بروید.


ام وی ام ۱۱۰
خودروی ام وی ام ۱۱۰ از نظر ایمنی در رتبه خوبی قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل می‌توان گفت که این اتومبیل اصلا مناسب جاده‌ها نیست و فقط برای رفت و آمد داخل شهری پیشنهاد می‌شود. ام وی ام ۱۱۰ دارای دو مدل مختلف است که یکی از موتور سه سیلندر و دیگری از موتور چهار سیلندر استفاده می‌کنند. در نمونه سه سیلندر که حجم پیشرانه ۸۰۰ سی‌سی و قدرت آن تنها ۵۲ اسب بخار است، مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. در مدل چهار سیلندر ام وی ام ۱۱۰ با حجم موتور ۱٫۱ لیتر هم باید انتظار همین میزان مصرف سوخت را داشته باشید.

به‌طور کلی ام وی ام ۱۱۰ یکی از کم مصرف ترین خودروها در ایران است، اما اگر به قدرت موتور، استحکام بدنه، فضای داخلی و راحتی سرنشینان خودرو اهمیت می‌دهید، بهتر است به سراغ این اتومبیل نروید.


تندر ۹۰
یکی دیگر از کم مصرف ترین ماشین های ایران، تندر ۹۰ است که در جاده‌های کشور هم به وفور دیده می‌شود. درباره موتور این خودرو در بخش قبلی همین مقاله صحبت کردیم و گفتیم که دارای چهار سیلندر و حجم ۱٫۶ لیتر است. اما نمونه تقویت شده این موتور در تندر ۹۰ می‌تواند تا ۱۱۰ اسب بخار نیرو تولید کند و مصرف سوخت آن نیز بین هفت تا هشت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. لازم به ذکر است که تندر ۹۰ در دو مدل با گیربکس دستی پنج سرعته یا گیربکس اتوماتیک چهار سرعته عرضه می‌شود.

ظاهر خوروی تندر ۹۰ با انتقادات زیادی مواجه است، اما این اتومبیل از نظر ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد و مصرف سوخت آن هم نسبتا پایین است. به همین دلیل آن را در فهرست کم مصرف ترین خودروهای ایرانی قرار داده‌ایم.


پژو ۲۰۶ تیپ ۲
اگرچه زمان زیادی از عرضه پژو ۲۰۶ در بازار ایران می‌گذرد، اما این خودرو همچنان به عنوان یکی از بهینه‌ترین اتومبیل‌های داخلی به شمار می‌رود. دو مدل پژو ۲۰۶ با عنوان تیپ ۲ و تیپ ۵ در بازار عرضه می‌شوند که اولی دارای موتور TU3 است و دومی از موتور TU5 بهره می‌برد. موتور TU3 که در پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از آن استفاده شده، مصرف سوخت پایین‌تری دارد و در سیکل ترکیبی، حدود شش تا هفت لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می‌سوزاند.

اگر به دنبال کم مصرف ترین ماشین های ایرانی هستید، بهتر است موقع خرید، گوشه چشمی هم به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ داشته باشید. اما اگر قدرت و به‌روز بودن پیشرانه هم برای شما اهمیت دارد، شاید بهتر باشد به دنبال گزینه‌های دیگری باشید.


سمند LX (موتور EF7)
سمند ال ایکس مدل EF7 در سیکل ترکیبی حدود ۷٫۵ لیتر بنزنین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. پیشرانه ۱٫۶ لیتری این خودرو که می‌تواند تا ۱۱۳ اسب بخار هم قدرت تولید نماید، سمند ال ایکس را به یکی از کم مصرف ترین خودروهای ایرانی تبدیل کرده است. این مدل سمند دارای سیستم تعلیق مناسبی است و همچنین به دلیل جادار بودن، یکی از گزینه‌های خوب برای خانواده‌های ایرانی به شمار می‌رود.

سمند ال ایکس با موتور EF7 دارای قدرت مناسبی بوده و در مقایسه با سایر نمونه‌های سمند، مصرف سوخت بسیار پایین‌تری هم دارد.


پراید
در پایان می‌رسیم به همان خودرویی که منتظرش بودید! پراید با موتور ۱٫۳ لیتری و قدرت ۷۰ اسب بخار، یکی از کم مصرف ترین خودروهای ایرانی نیز هست. پراید در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت ترکیبی بین ۶٫۵ تا هفت لیتر بنزین می‌سوزاند. البته اگر حجم موتور را در نظر بگیریم، مصرف سوخت پراید از سمند ال ایکس بیشتر است.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کم مصرف ترین خودروهای ایرانی آشنا کنیم. حالا نوبت شماست که از تجربیات خود با هر کدام از این خودروها بگویید. به‌نظر شما کم مصرف ترین خودروی ایرانی کدام است؟

  • منبع خبر : آخرین خبر