رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت نوبرانه دانه‌های روغنی زیتون ماری در باغات شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مرجع انلاین به نقل از ایرنا – صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان روز پنجشنبه در این گفت و گو با بیان اینکه شهرستان رودبار یکی از قطب‌های زیتون در کشور است، اظهار کرد: ۲۲ هزار باغدار این شهرستان برداشت زیتون را از ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به قیمت سال جاری زیتونِ تازه پای درخت بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که زیتون‌کاران رودباری امسال ۱۷ هزار تن زیتون برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه برداشت زیتون تا اواخر آذرماه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: ۱۰ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت ۲۴ هزار تن و ۱۰۰ واحد بسته بندی سنتی، مدرن و نیمه مدرن با ظرفیت ۱۲ هزار تن در شهرستان رودبار فعال است.

وی اظهار کرد: رقم‌های ماری، روغنی، شنگه، زرد، کنسروی و رقم‌های خارجی آربکین، کراتینا، بلیدی، کرونایکی، کنسروالیا و مانزالینا از نمونه‌های زیتون‌های تولیدی رودبار است.

گیلان با تولید سالانه ۱۷ هزار تن رتبه سوم تولید زیتون را بعد از استان های زنجان و قزوین در کشور داراست. سلامت قلب و عروق، کاهش ابتلا به سرطان، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، پیشگیری از دیابت و بهبود سلامت استخوان ها از مهمترین فواید استفاده از زیتون است.

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است.

  • منبع خبر : ایرنا