مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: تا چند روز آینده برداشت برنج در شالیزارها به طور رسمی آغاز می‌شود.

مسعود اسدی‌پرور از اولین برداشت خوشه های طلایی برنج به صورت دستی در این شهرستان خبر داد و گفت: تا چند روز آینده برداشت مکانیزه برنج نیز در شالیزارها آغاز می‌شود.

وی افزود: برداشت مکانیزه برنج موجب کاهش هزینه‌های تولید این محصول می‌شود و پیش بینی می‌شود امسال در ۸۰ درصد از شالیزارهای شهرستان رشت برداشت برنج به صورت مکانیز انجام شود.

اسدی‌پرور ادامه داد: سال گذشته برداشت مکانیزه برنج در ۷۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان انجام شده بود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بارش باران دلهره کشاورزان را در خصوص تنش آبی حل کرد و در حال حاضر مشکلی نداریم و امیدواریم شرایط جوی همچنان یاریگر کشاورزان باشد تا برنج خوبی برداشت کنند.

اسدی‌پرور با بیان اینکه علاوه بر تولید مکانیزه برنج مدرن‌سازی شالیکوبی‌ها نیز موجب می‌شود که برنج برداشت شده ضایعات کمتری داشته باشد و به این ترتیب بر درآمد حاصل از تولید برنج به برنجکاران اضافه شود، اظهار کرد: شهرستان رشت ۳۵۲ واحد شالیکوبی دارد و تاکنون ۷۰ واحد از شالیکوبی های رشت مجهز شده‌اند و برنامه داریم تعداد واحدهای مدرن شالیکوبی شده رشت را  به ۱۰۰ واحد برسانیم.

پیش بینی افزایش پرورش راتون در شهرستان رشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: یکی دیگر از راهکارهای افزایش درآمد کشاورزان پرورش راتون است و امسال برنامه داریم در ۱۶ هزار هکتار از شالیزارهای رشت راتون پرورش یابد.

وی یادآور شد: راتون که برنجی گران‌تر و سالم‌تر از برنج اولیه است و پرورش آن درآمد خوبی را نصیب کشاورزان می‌کند و سال گذشته راتون در ۱۳ هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان رشت پرورش یافته بود.

اسدی پرور تصریح کرد: برای اینکه کشاورزان مشکلی برای پرورش راتون نداشته باشند از دیگر صاحبان دام ها خواسته شده است که از رها کردن دام‌هایشان پس از برداشت برنج خودداری کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا