در راستای فراهم آوردن بستر لازم برای اجرای بسیج ملی غربالگری و بیماریابی بیماری های دیابت و فشارخون بالا، جلسه هماهنگی و هم اندیشی با حضور معاون بهداشتی دانشگاه، مدیران ستادی و حضور وبیناری مدیران شبکه های بهداشت و درمان شهرستان ها برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری مرجع انلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا ) ؛ در این جلسه، دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه، با اشاره به تاثیر بیماری های فشار خون بالا و دیابت در مرگ افراد، اظهار کرد: با وجود اینکه موفقیت های زیادی در کنترل بیماری های واگیر در سطح دنیا و کشور به دست آمده اما روند ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند ؛فشار خون بالا و دیابت در همه جای دنیا و کشور و استان ما صعودی است.
وی افزود: بخش عمده  مرگ و میر به بیماری های غیرواگیر مانند ، دیابت و فشار خون بالا وابسته است ، به همین دلیل شناسایی این بیماران و مراقبت از آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اهداف اجرای پویش ملی غربالگری و بیماریابی بیماری های دیابت و فشار خون بالا که به زودی در سراسر کشور و استان آغاز می شود و در راستای شناسایی و پیشگیری از بروز این بیماری ها است، گفت: تغذیه نادرست، فعالیت بدنی ناکافی و استعمال دخانیات و الکل موجب بروز بیماری های فشار خون بالا و دیابت می شود و ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و نارسایی کلیه را رقم می زند.
دکتر رضوانی در خاتمه یادآور شد: شیوع بیماری های قلبی- عروقی و دیابت در استان بالا است  و از لحاظ چاقی هم استان در رتبه های نخست کشور قرار دارد بنابراین اهمیت شناسایی، بیماریابی و غربالگری بیماری های فشار خون بالا و دیابت در استان بسیار حائز اهمیت است.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان