معاون علوم پزشکی گیلان، از بستری شدن ۲۰۰ بیمار جدید کرونایی طی شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: اگر بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام مسافرت ها به گیلان ادامه پیدا کند، به زودی تعداد بیماران بستری به بیش از ۱۰۰۰ نفر خواهد رسید.

دکتر انوش دهنادی مقدم ، با بیان اینکه در حال حاضر ۷۷۷ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان های استان گیلان بستری هستند، اظهار کرد: از این تعداد ۲۰۰ بیمار جدید و حدود ۱۱۰ بیمار بدحال هستند.

وی بیشترین افزایش بیماران کرونایی را مربوط به شهرهای رشت، لاهیجان، آستارا، انزلی، تالش و صومعه سرا دانست و افزود: اگر بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام مسافرت ها به گیلان ادامه پیدا کند، به زودی تعداد بیماران بستری به بیش از ۱۰۰۰ نفر خواهد رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه مهمترین تهدید برای ما تعداد زیاد مسافرت هایی است که از جنوب و مرکز کشور به استان انجام می شود، عنوان کرد: مسافران به راحتی ویروس های جهش یافته را به تمام نقاط کشور از جمله گیلان منتقل می کنند.

دهنادی مقدم، جهش ویروسی را یک مکانیسم برای فرار ویروس از سیستم ایمنی دانست و گفت: هرچه ویروس بیشتر در جامعه بچرخد، احتمال جهش های مختلف آن بیشتر می شود و هر جهش می تواند قدرت سرایت و کشندگی ویروس را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از جهش نوع لامبدا در گیلان نداشتیم، تصریح کرد: مردم باید پروتکل های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند؛ اگرچه متاسفانه میزان رعایت ها در استان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

معاون علوم پزشکی گیلان، هرگونه سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی را کمک به انتشار ویروس در جامعه دانست و یادآور شد: افراد به محض پیدایش علائم سرماخوردگی به پزشک یا مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند و در صورت مشکوک شدن به کرونا، حتما ایزوله شوند.

وی همچنین به گروه های در معرض خطر بیشتر اشاره و اضافه کرد: علاوه بر کودکان و سالمندان، شاهد افزایش ابتلا به کرونا در زنان باردار هستیم که ضروری است از آنان مراقبت کنیم. افرادی که مبتلا به بیماری های زمینه ای همچون قلبی، دیابت و انواع سرطان ها هستند نیز احتیاط به مراقبت بیشتر دارند.

  • منبع خبر : ایسنا