مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در برنامه زنده رادیویی دریچه گفت : با توجه به کاهش بارش ها و کاهش آورد سد سفید رود ، برای تامین آب کشاورزی سال زراعی آینده از هم اکنون باید برنامه ریزی نمود .

به گزارش مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان؛  وحید خرّمی با اعلام این خبر در برنامه دریچه که صبح روز ( سه شنبه ) به صورت زنده و مستقیم از رادیوی استان گیلان پخش می شد افزود : در سال زراعی گذشته بعد از دو سال پر آب در کشور و گیلان با خشکسالی مواجه شدیم به گونه ای که برخی از اعداد ثبت شده ما حتی از اعداد کمینه ثبت شده در حدود ۶۰ سال گذشته در سد سفیدرود نیز کمتر بود .

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان اعلام داشت :  آورد رودخانه قزل اوزن که بیش از ۷۰ درصد آب سد سفید رود را تامین می کند از اواسط خرداد ماه گذشته به طور کلی قطع شده و به صفر رسید ه است و ادامه داد : کاهش بارشها و تداوم وضعیت نا مطلوب آبی سال زراعی گذشته باعث شده که از هم اکنون برای سال زراعی آینده در حال برنامه ریزی باشیم.

رییس هیئت مدیره آب منطقه ای گیلان گفت : در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در مخزن سد سفیدرود ۱۴۰ میلیون متر مکعب است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۲۶۰ میلیون متر مکعب و در  دو سال قبل آن  ۳۹۰ میلیون متر مکعب بود است.

وی به آورد بسیار اندک به مخزن سد سفید رود اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه موجودی مخزن ما چندان مطلوب نیست ، بر این  اساس باید برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت مصارف مان داشته باشیم.

خرّمی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته آب در اختیارمان یک سوم مقدار سال قبل از آن بود ، گفت : کل آورد چهار ماهه نخست سال جاری ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده و این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ میلیارد متر مکعب و قبل از آن بیش از ۳ میلیارد متر مکعب بوده است .

وی اظهار داشت :  به لطف خدا و در سایه برنامه ریزی و اجرای دقیق در آب منطقه ای گیلان و توزیع  عادلانه آب کشاورزی توسط شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی و همکاری سایر ادارات عضو کمیته منابع و مصارف استان و همراهی ویژه کشاورزان عزیز گیلانی ،  شاهد کاهش محصول به علت شیوه اعمال آبگذاری نبودیم.

 مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ادامه داد : در سال زراعی گذشته علاوه بر انجام  لایروبی بیش از ۶۰۰ کیلومتر از انهار درجه ۱ و ۲ ، از تمام ظرفیت های آبی استان نظیر آب بندانها ،  تعمیر و راه اندازی ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ با ۹۱۰ دستگاه پمپ و ۲۶۰ حلقه چاه عمیق در اختیار این شرکت برای تسهیل در فرآیند آبرسانی استفاده گردید و در این مسیر کشاورزان گیلانی نیز با امکانات خود به منظور پشت سر گذاشتن سال زراعی با کمترین میزان خسارت وارد عمل شدند .

وحید خرّمی در پایان این گفتگوی زنده رادیویی ضمن تشکر از همراهی و همکاری کشاورزان گیلانی در سال زراعی گذشته ، گفت : از همه عزیزان به ویژه کشاورزان عزیز می خواهم به مجموعه آب منطقه ای گیلان اعتماد داشته باشند و تقویم زراعی اعلامی سازمان جهاد کشاورزی را رعایت نمایند و اطمینان داشته باشند در تلاش هستیم با برنامه ریزی دقیق و هم افزایی انشاء الله بتوانیم سال آبی  و زراعی پیش رو را به خوبی مدیریت نماییم.

  • منبع خبر : شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان