کادر بهداشت و درمان از ابتدای شیوع ویروس کرونا برای ارائه خدمات رسانی به بیماران کرونایی و کاهش آلام آنان ایثارگرانه و عاشقانه پای کار ماندند و لحظه ای از انجام وظیفه شان کوتاهی نکردند.

امروز با قرار گرفتن گیلان در وضعیت بسیار پرخطر کرونایی، در کنار مردم و مدیران شاهد خستگی و تلاش خارج از توان قهرمانانی به نام کادر درمان هستیم که از ابتدای شیوع ویروس با همتی بالا ایستاده اند، کادر درمانی که لحنشان امروز از توصیه به گلایه چرخیده تا بلکه مردم موج پنجم را جدی تر بگیرند.

نیروهای درمانی بیمارستان های دولتی و خصوصی گیلان هم همچون سراسر کشور به عنوان قهرمانان بحران کرونا، طی هفته ها به خصوص روزهای اخیر به لحاظ روحی شرایط سختی را برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی سپری می کنند، مرگ مادر و دختر جوان در فاصله کمتر از ۴۸ ساعت، ابتلای مادر به بیماری کووید ۱۹ پس از ابتلای پسر و فوت مادر و مرگ صدها عزیز روبروی چشمان خانواده هایشان نمونه هایی از ضربه های سهمگین کرونا به خانواده هاست که مشاهده این صحنه ها بیش از هر چیزی شرایط خدمات رسانی به بیماران را برای کادر درمان به عنوان خط مقدر جبهه نبرد با این ویروس مرگبار سخت کرده است.

اگر چه آمار ابتلا به بیماری کرونا با شیوع سویه دلتا از یک ماه گذشته تاکنون روند صعودی دارد اما طی روزهای اخیر این سرعت ابتلا بیشتر هم شده و تقریبا تمامی تخت های بیمارستانی از بیماران کرونایی پر و حتی سوله لاکان رشت نیز برای پذیرش این بیماران تجهیز و آماده سازی شده است.

در موج پنجم کرونا سویه دلتا حسابی ساز خود را کوک کرده و خیال رفتن ندارد، کرونا در خیز پنجم نسبت به چهار موج گذشته افراد بیشتری را در گیلان مبتلا و راهی بیمارستان کرد، مرگ های ناشی از کرونا نیز افزایش یافته است، مشاهدات عینی از بیمارستان های استان نشانگر این است که بیماران بستری مبتلا به کرونا بدحال هستند و سن ابتلا به کرونا نیز پایین آمده است.

برخی از کادر درمان بیمارستان های گیلان به سخت شدن شرایط در بیمارستان ها اشاره کرده و اظهار کردند که یک ماه اخیر به ویژه از هفته گذشته بیماران با حال بسیار بد به بیمارستان مراجعه می کنند و وضعیت بیمارستان ها از آستانه تحمل فراتر رفته است.

به گفته برخی از اعضای کادر درمان بیشتر بیماران به دلیل ترس از بستری شدن پس از گذراندن چند روز در منزل و خود درمانی و با حال بد به بیمارستان مراجعه می کنند که در چنین شرایطی درمان آنان وارد مرحله سخت تری می شود.

پرستاری از بخش کرونایی یکی از بیمارستان های دولتی گیلان، گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد ابتلا خانوادگی به طور همزمان هستیم، چند روز گذشته دختر جوانی مبتلا به کرونا در این بیمارستان و مادرش در یکی از بیمارستان های خصوصی بستری شدند اما مقاومت شان در مقابل کرونا نتیجه نداد و هر دو جانشان را از دست دادند.

وی که به دللیلی خواست نامش فاش نشود، با ابزار نگرانی از ادامه این روند و بستری تعداد بیشتر بیماران طی روزهای آینده افزود: ابتلا خانوادگی و مرگ یک یا ۲ نفر از اعضای خانواده، خیلی ناراحت کننده است و تحمل دیدن این وضعیت، کار را برای همه ما سخت کرده و بار روانی زیادی را بر کادر درمان تحمیل می کند.

پرستار یکی دیگر از بیمارستان های خصوصی رشت نیز به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشترین مبتلایان به کرونا طی روزهای اخیر در گروه سنی پایین تقریبا ۳۰ تا ۴۵ سال هستند، گفت: مردم خیلی باید مواظب باشند تا ابتدا به این بیماری مبتلا نشوند زیرا رهایی از این بیماری و عوارض ناشی از آن بسیار سخت است.

او می گوید: بیماری مبتلا به کرونا از حدود یک ماه گذشته در این بیمارستان بستری شده و اگر چه پس از دو هفته تست کرونای او منفی شده اما این بیمار اکنون به دلیل عوارضی ناشی از بیماری و آسیب به ریه تحت درمان است.

کرونا را انکار نکنید و شوخی نگیرد

فوق تخصص ریه و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تشریح وضعیت بیمارستان رازی رشت می گوید: متاسفانه این روزها شاهد اوج بیماری کرونا در پیک پنجم هستیم که روال کار و خدمات رسانی را برای همه ما بسیار سخت کرده است.

دکتر علی رضا جعفری نژاد با بیان اینکه بیماران زیادی به بیمارستان رازی رشت مراجعه می کنند، افزود: فکر نمی کردیم که بعد از نزدیک به ۲ سال از شیوع بیماری کرونا در گیلان “به عنوان دومین استان درگیر ویروس کرونا” به نقطه اول در اسفندماه سال ۹۸ برسیم.

وی اظهار داشت: این مهم نشانگر این است که مردم به بیماری کووید ۱۹ حساسیت کافی ندارند و کرونا را جدی نمی گیرند البته به نوعی عوامل مختلفی در این زمینه بعد از گذشت این مدت دخیل است.

این فوق تخصص ریه با تاکید بر این مهم که با رعایت توصیه های بهداشتی می توان جلوی ابتلا به کرونا و یا مرگ و میرهای ناشی از آن را گرفت، اضافه کرد: در این شرایط نیازی به مهمانی رفتن نیست یا اینکه در هنگام خروج از منزل به ویژه در مکان های شلوغ برای خرید از ماسک استفاده شود.

 

وی مسافرت ها را در انتقال بیماری بسیار مهم دانست و گفت: یک فرد مبتلا به کرونا می تواند ده ها نفر را در یک جمع مبتلا کند بنابراین با رعایت یک سری هشدارهای بهداشتی می توان جلوی یک عمر پیشیمانی را گرفت.

دکتر جعفری نژاد با اشاره به برخی بی توجهی و سهل انگاری ها در رعایت شیوه نامه های بهداشتی افزود: انکار بیماری کووید ۱۹ توسط برخی دردی را از آنان دوا نمی کند، به عنوان کسی که در راس خدمات رسانی و مداوای بیماران کرونایی هستم، عنوان می کنم موضوع کرونا شوخی بردار نیست این بیماری جانتان را می گیرد.

کارشناسان بهداشتی و کادر درمان در گیلان همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را مهمترین عامل در پیشگیری از انتشار و ابتلا به ویروش کرونا عنوان می کنند، جمعی از پرستاران بخش کرونا بیمارستان های استان برای رساندن پیام خود به مردم دست به دامان فضای مجازی شده و پویشی توصیه ای راه انداخته و با ارسال ویدئویی هایی در فضای مجازی از مردم می خواهند که کرونا را جدی گرفته و شیوه نامه های های بهداشتی را با دقت رعایت کنند تا پیک پنجم سپری شود.

یکی از پرستاران که خود را پرستار بخش ایزوله بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان صومعه سرا معرفی می کند، از همه هموطنان و هم استانی هایش خواست تا با توجه به پیک پنجم کرونا، از حضور در اجتماعات، عروسی ها و مهمانی ها خودداری کنند، در صورت خروج از منزل حتما ماسک بزنند، بهداشت فردی را رعایت نمایند و دست ها را مرتب شست و شو دهند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

یکی دیگر از پرستاران بخش داخلی بیمارستان ماسال نیز از مردم خواست تا فاصله اجتماعی را رعایت کنند و حتما ماسک بزنند، او در ادامه بیان داشت: کادر بهداشت و درمان خسته است، تخت های بیمارستانی پر شده، پس همه باید برای گذر از پیک پنجم کرونا همکاری داشته و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

طبق تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان کرونا در سایه بی توجهی های بهداشتی می تازد، هم اکنون یک هزار و ۹۳۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند که تقریباً از دهم ماه گذشته تاکنون نزدیک به هشت برابر شده است.

در موج پنجم کرونا مقاومت گیلان سبز در مقابل کرونای قرمز نتیجه نداد و بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک، تمام ١٧ شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز خیلی پرخطر قرار گرفتند.

کرونا تاکنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است، به اذعان متخصصان سویه دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌ تر است.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران