همزمان با پنجمین روز از هفته تامین اجتماعی ، سرپرست اداره کل تامین اجتماعی گیلان پیش از خطبه های نماز جمعه رشت به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت های این مجموعه و ارائه آمار افراد تحت پوشش و تعهدات ریالی پرداخت .

به گزارش پایگاه خبری مرجع انلاین به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، کیوان مرتضوی در این برنامه ضمن تبریک  فرارسیدن هفته تامین اجتماعی ( ۱۹ لغایت ۲۵ تیرماه ) به تمام بیمه شدگان ، کارفرمایان و مستمری بگیران و همکاران خدوم سازمان در استان گیلان ، توفیق خدمتگزاری در سنگری مقدس همچون سازمان تامین اجتماعی را به عنوان نعمتی گرانبها دانست که در آن زمینه و بستر خدمت به لایه های مختلف جامعه خاصه اقشار کارگری که گردانندگان چرخهای اقتصادی و به منزله نیروهای مولد کشور محسوب میشوند و همچنین بازنشستگان گرامی که سالهای جوانی خود را برای اعتلای کشور تلاش نموده اند فراهم گردیده است .

وی افزود : بی تردید اثرگذاری و نقش برجسته سازمان تامین اجتماعی در معیشت و ایجاد آرامش خاطر و امنیت روانی نیروهای شاغل و مولد جامعه و همچنین کارفرمایان و بازنشستگان بر کسی پوشیده نیست .

کیوان مرتضوی ، سازمان تامین اجتماعی را بزرگترین و گسترده ترین مجموعه بیمه گر اجتماعی در کشور دانست که افزون بر نیمی از جمعیت کشور و در استان گیلان نیز حدود ۵۲ درصد یعنی جمعیتی نزدیک به یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر را تحت پوشش خود دارد و ماهیت آن عمومی و غیردولتی بوده و از بودجه دولت بهره نمیبرد و درواقع با همراهی و مشارکت بیمه شدگان و کارفرمایان در پرداخت حق بیمه به ارائه تعهدات می پردازد .

سرپرست اداره کل تامین اجتماعی گیلان تاکید نمود که رویکرد اقتصادی اجتماعی سازمان سبب گردیده که علاوه بر تاثیرگذاری مستقیم بر معیشت بخش قابل توجهی از جامعه از قبیل بازنشستگان و گروههای مستمری بگیر و مقرری بگیران بیمه بیکاری ، در بسیاری از شاخص ها و مولفه های توسعه ای نیز نقش آفرین است .

وی اظهار داشت : ایجاد امنیت اجتماعی و آرامش خاطر و از سویی بسترسازی برای استقرار عدالت اجتماعی با تکیه بر اصولی همچون بازتوزیع مجدد درآمدها و مشاع و بین النسلی بودن از مصادیق این تاثیرگذاری میباشد .

کیوان مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت : سازمان تامین اجتماعی به دلیل گره خوردن با عرصه های کار و تولید و اشتغال و صنعت ، هم بر اقتصاد تاثیرگذار است و هم از آن تاثیرپذیر و از این رو ماموریتها و کارکردهای آن سبب افزایش بهره وری نیروی کار و امید به آینده شده و به مثابه چتری پوشش های مختلف تعهداتی را برعهده دارد .

وی افزود : تامین اجتماعی گیلان در حال حاضر بیش از ۴۷۴ هزار نفر بیمه شده اصلی را تحت پوشش دارد که ۵۶ درصد آنان را بیمه شدگان اجباری یعنی مشمولین قانون کار ( شاغل در انواع واحدهای تولیدی ، صنعتی ، خدماتی ، کارخانجات و شرکتها و اصناف و مراکز درمانی خصوصی و … ) تشکیل میدهد و ۲۷ درصد از بیمه شدگان اصلی استان را نیز بیمه های خاص شامل حرف و مشاغل آزاد ، زنان خانه دار ، دانشجویان ، بیمه های اختیاری و … میباشند که به میل و اراده خود جهت برخورداری از انواع پوششهای بیمه ای و امنیت روانی برای سالهای آتی خود اقدام به انعقاد قرارداد بیمه ای با سازمان مینمایند که این آمار خود بیانگر فرهنگ بالای گیلانیان و بالا بودن ضریب نفوذ بیمه ای در استان و درک عمیق مخاطبان از اهمیت و تاثیر این بیمه برای آرامش خاطر است .

حدود ۲۷ هزار کارگر ساختمانی ، ۶۵۰۰ قالیباف و فعال صنایع دستی شناسه دار و ۲۷ هزار راننده نیز از دیگر گروههای بزرگ تحت پوشش در تامین اجتماعی گیلان میباشند .

سرپرست اداره کل تامین اجتماعی گیلان خاطر نشان نمود در حال حاضر حدود ۶۷۰۰ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در سطح استان از این تعهد استفاده مینمایند که رقم پرداختی آن بطور متوسط ماهانه در سالجاری نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان میباشد .

همچنین تعداد بازنشستگان تحت پوشش استان نیز در حال حاضر بیش از ۱۱۴ هزار نفر است که در کنار ۷۲۰۰ ازکارافتاده و حدود ۵۹ هزار نفر بازمانده ، جامعه مستمری بگیران تحت پوشش را که حدود ۱۸۰ هزار نفر هستند ، تشکیل میدهند .

مرتضوی افزود : تامین اجتماعی گیلان در سال گذشته حدود ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان مستمری در قالب تعهدات بلندمدت به این قشر پرداخت نموده یعنی متوسط ماهانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان که این رقم در ابتدای سالجاری با اعمال افزایش میزان مستمری ها به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و این درحالی است که رقم مذکور در هر ماه نسبت به ماه قبل رشد پیدا میکند چرا که در طول سال جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر که در سال ۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷ درصدی بوده به این تعداد افزوده میگردد .

تامین اجتماعی گیلان در هر ماه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعهدات و هزینه دارد که ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن در بخش مستمری ها ، ۵۰ میلیارد تومان آن مقرری بیمه بیکاری ، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان غرامتها و کمک هزینه ها و بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در بخش درمان است .

وی در ادامه اظهار داشت : در سال گذشته تعداد کمک های کوتاه مدت شامل ۲۴۱۱ فقره کمک هزینه ازدواج ، ۲۲۶۴ کمک هزینه کفن و دفن ، ۲۲۶۰۳ اروتز و پروتز ، حدود ۳۰ هزار غرامت ایام بیماری و بارداری با رقمی معادل ۱۲۲ میلیارد تومان بوده است .

بیش از ۷۸ هزار واحد تولیدی ، صنعتی ، صنفی و خدماتی و … در سطح استان نزد شعب تامین اجتماعی دارای پرونده مطالباتی هستند که از این بین حدود ۴۱۳۰۰ واحد دارای بیمه شده میباشند .

در حوزه درمان نیز پس از سالها در اواخر سال ۱۴۰۱ دومین بیمارستان ملکی سازمان در گیلان نیز در لنگرود مورد بهره برداری رسید . راه اندازی مرکز فشار و دیابت در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) ، ارائه خدمات درمانی رایگان در ۱۳ پلی کلینیک و درمانگاه عمومی در شهرهای مختلف و توسعه نسخه الکترونیک در تمام آزمایشگاهها و داروخانه ها و مطب های پزشکی ، امکان استفاده رایگان بیمه شدگان و مستمری بگیران از بیمارستانها و مراکز دولتی در شهرهایی که سازمان فاقد مرکز ملکی است و مشارکت در طرح دارویار برای دسترسی بهتر بیمه شدگان و بازنشستگان به سطح بیشتری از داروها ، از دیگر فعالیتهای سازمانی است .

در سالهای اخیر و با رویکرد نوین مدیریتی با شعار تحول ، اعتماد و عدالت ، اقدامات ارزشمندی در سطح سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت که حذف دفترچه های درمانی و اجرای نسخه الکترونیک ، توسعه خدمات غیرحضوری ، تلاش برای کاهش مراجعات ، حرکت در مسیر چشم انداز سازمانی برای سرآمدی و پاسخگوئی با فرایندهای هوشمند و کیفی به ذینفعان و تلخیص صدها بخشنامه و مقررات برای روانسازی امور و افزایش رضایتمندی مخاطبان از این جمله میباشد .

اعطای ۸۴۰۰ فقره  وام های قرض الحسنه دوازده میلیون تومانی ، اعزام  ۱۹۵۰ نفر بازنشسته در قالب ۱۹ کاروان به سفرزیارتی مشهد مقدس ، راه اندازی شعبه اقماری در دیلمان برای تسهیل دسترسی خدمت ، توسعه و گسترش طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی ، پیگیری ساخت ساختمان های جدید در شهرهای صومعه سرا ، لاهیجان و شعبه یک رشت ، برپایی دهها میز خدمت جهادی با حضور تیم کامل مدیریتی و تخصصی استان ، اجرای بخشودگی جرائم بیمه ای همسو با شعار سال برای کمک به واحدهای تولیدی  ، امکان تقسیط مجدد بدهی های تبدیل به حال شده برای کمک به کارفرمایان مدیون از دیگر فعالیتهای تامین اجتماعی استان برای جلب رضایتمندی عمومی توسط این مجموعه اعلام گردید

کیوان مرتضوی در پایان یادآور گردید مردم شریف و هم استانی های عزیز باید بدانند که منابع تامین اجتماعی از محل حق بیمه های پرداختی خودشان است یعنی حق الناس تلقی شده و بر اساس مصادیق فقهی حق الناس حتی از بیت المال هم بالاتر است و هرگونه دست درازی من غیر حق در آن به مثابه دزدی و دست در جیب دیگران بردن خواهد بود از این رو استدعا داریم تا با ترویج فرهنگ بیمه های اجتماعی و انجام دقیق تکالیف قانونی تمامی عزیزان یاریگر ما در عمل به وظایف باشند .

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان