مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، هم زمان با هفته آگاهی از بارداری، طی گفت و گویی اظهار داشت؛ در دین مبین اسلام، توجه ویژه ای به ارزش و مقام مادر شده است، به نحوی که حتی جایگاه مادر نسبت به پدر، برتری دارد.
به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ هسته های اصلی یک جامعه، خانواده ها هستند و قلب تپنده این هسته ها مادران اند. مادری در کنار همسری جزء مهم ترین نقش های یک زن است. نقش مادری در آموزه های اسلامی به ویژه آیات قرآن کریم برجسته است. قرآن کریم برای ویژگی ها، وظایف و حقوق مادران، مقام و جایگاه ویژه ای در نظر گرفته که عمل به آن موجب ارزشمندتر شدن نقش مادری می شود.

در دنیای پر هیاهوی کنونی و در کنار تبلیغات منفی نسبت به محدودیت های ایجاد شده به واسطه فرزند آوری، یادآوری ارزش نقش مادری از دیدگاه اسلام ضروری به نظر می آید. آگاهی در مورد جایگاه مادر در اسلام و شان منزلت وی می تواند مشوقی برای زنان باشد تا تصمیم بگیرند نقش بزرگ مادری را بپذیرند و خود را برای قبول این مسوولیت خطیر آماده سازند. در این راستا با حجت الاسلام و المسلمین علی اسماعیلی- مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد جایگاه وحقوق مادران از دیدگاه اسلام انجام دادیم.

مادر نمودی از محبت و لطف بی کران خداوند روی زمین
در این مصاحبه از حجت الاسلام و المسلمین علی اسماعیلی در ارتباط با جایگاه و مقاوم زن به عنوان مادر در اسلام پرسیدیم و ایشان در ادامه بر اساس آیات قرآنی و روایت به این پرسش پاسخ دادند.
در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که جایگاه مادر در اسلام و قرآن برتر از پدر است و شاهد این مدعی، آیه ۱۴ سوره لقمان است. خدای متعال در آیه ۱۴ سوره لقمان، پس از سفارش به احسان والدین، در آیه ای دیگر به رنج و زحمت هایی که مادر برای فرزند متحمل می شود، اشاره می کند و می فرماید:
حملتْه أمّه کرْها و وضعتْه کرْها و حمْله فصاله ثلاثون شهْرا حتّی إذا بلغ أشدّه و بلغ أرْبعین سنهً.
(مادرش او (فرزند) را با ناراحتی حمل می کند و با ناراحتی بر زمین می گذارد و دوران حمل و از شیر باز گرفتنش سی ماه است تا زمانی که به کمال و رشد برسد و به چهل سالگی برسد)
طبق آیه فوق بیان رنج و تلاش مادر با اینکه پدر نیز در تربیت فرزند، شریک است، دلیلی بر اهمیت و ارزش کار مادر است. روشن است کسی نزد حق تعالی مقام بالاتری دارد که کار ارزشمندتری انجام دهد.
دلایل های متعددی وجود دارد که نقش مادر پررنگ تر از نقش پدر است که به آن می پردازیم. مادر با قلب رئوف و مهربانش که تجلی گاه رحمت و رافت خداوند متعال است. مادر ابتدا کودک را در درون خود پرورش می دهد و سختی هایی را متحمل می شود سپس دوران شیرخواری و تربیت کودک است که همه این موارد وظیفه مادر را سنگین تر از پدر می کند. باوجود همه این سختی ها گویى خداى تعالى قطره اى از دریاى بیکران محبت و عشق را در قلب مادر قرار داده است. همواره مادر که دریای عطوفت است تربیت یک انسان را به عهده دارد.
کودک، بسیارى از صفات، حالات و خلقیات خود را از مادر دریافت می کند و در منش و رفتار و سرنوشت او اثر تعیین کننده دارد. همان کودک بعد از به دنیا آمدن نیاز به یک تربیت صحیح دارد، حالا تربیت صحیح آن است که تمام خواسته هاى مادى و معنوى انسان بطور شایسته برآورده شود و استعدادهایش به شکوفایى برسد. یک مربى لایق کسى است که در پرورش جسم و جان، تعادل برقرار کند، زیرا غفلت از یکى و پرداختن به دیگرى نقص و کاستى است. جامعه اى به اوج عظمت و سعادت مى رسد که افرادش لایق و شایسته باشند و ابعاد شخصیت آنان بطور متعادل پرورش یافته باشد.
مادر به دلایل گفته شده در همه ادیان ارزش و جایگاه بالایی دارد اما در اسلام بیش تر مورد توجه قرار گرفته و به مادر احترام و عظمت بسیاری بخشیده است. حقوقی را که اسلام برای مادران در نظر گرفته، بسیار فراتر از حقوق دیگران، حتی پدران است؛ حتی در آیات مربوط به احسان پدر و مادر خداوند نخست به نیکی کردن به پدر و مادر دستور می دهد. سپس بدون بیان زحمت های پدر، مشکلات و ناراحتی های مادر را بیان می کند. گویی مادر، عامل اصلی در لزوم نیکی به والدین بوده و کار او چنان ارزشمند است که احسان به پدر را نیز بر فرزند واجب می سازد. زیرا مادر با وجود متحمل شدن تمام سختی ها یک تربیت کننده است و مربی انسان و در حقیقت، پرورش دهنده جامعه است و اوست که می تواند جامعه را به سوی سعادت یا شقاوت و بدبختی بکشاند.
با توجه به صحبت های حجت الاسلام و المسلمین علی اسماعیلی و مثال های ایشان باز به همان نکته ای که در ابتدای مصاحبه مطرح شد رسیدیم: زن به عنوان مادر نقش اصلی در سعادت و شقاوت جامعه دارد. مادر آگاه باعث شکل گرفتن جامعه ای آگاه خواهد شد.

  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان