رونق مجدد خطوط کشتیرانی رو رو در بندرگاه انزلی؛

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رونق مجدد خطوط کشتیرانی رو رو در بندرگاه انزلی خبر داد و اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۰ کامیون توسط کشتی های رو رو در بندرگاه انزلی تخلیه شده اند.

به گزارش مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حمیدرضا آبایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای سومین بار شاهد پهلوگیری کشتی رو رو در بندرگاه انزلی هستیم، تاکید کرد: برای توسعه صادرات از بنادر استان بدنبال استفاده از ظرفیت این کشتی ها در استان و کشور هستیم.

وی رویکرد استان گیلان و کشور را توسعه صادرات علی الخصوص اقلام داخلی و  کشاورزی اعلام‌کرد و اضافه کرد: در صددیم با استفاده از ظرفیت کشتی رو رو محصولات کشاورزی ، خودرو و … را از کشورهای حوزه آسیای میانه نظیر امارات و قطر و عمان به کشورهای قزاقستان و روسیه و حتی به ازبکستان و قرقیزستان ترانزیت کنیم .

آبایی با بیان اینکه این کشتی که در ۱۵ دی ماه به بندرگاه انزلی وارد شد ۸۰ کامیون را در این بندرگاه تخلیه کرد، خاطرنشان کرد: برای اولین بار پس از حضور این کشتی در بندرگاه انزلی آماده بارگیری کامیون های صادراتی و ترانزیتی با بهره گیری از ظرفیت این کشتی هستیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه هماهنگی های لازم برای ورود کامیون ها با بار و راننده به کشتی فراهم شده است، اذعان داشت: امیدواریم با هماهنگی سایر نهادها و ادارات کل استانی مقدمات کار برای جذب بیشتر کامیون ها حامل کالاهای صادراتی از ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم شده و تلاش داریم از این ظرفیت به نحو شایسته ای بهره گیریم .

وی با بیان اینکه این کشتی ابتدا به بندر کوریک قزاقزستان و سپس به بنادر آستاراخان و علیا در روسیه عزیمت خواهد کرد، گفت: به همین منظور به دنبال آن هستیم که مسیر کالاهای قزاقزستان و روسیه از ایران بگذرد.

آبایی با اشاره به اینکه در صدد هستیم حضور این کشتی را به طور منظم در انزلی راه اندازی شود یادآور شد: در آینده ای نزدیک باید بتوانیم از کشتی های مجزا برای حمل بار به صورت مستقیم به کشور های روسیه و قزاقستان استفاده کنیم .

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه  از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۰ کامیون با کشتی های رو رو در بندر انزلی تخلیه شده است، تصریح کرد: اسکله های مجتمع بندری انزلی برای پهلودهی کشتی های با عمق هفت متر مشکلی نداشته و با احداث اسکله های جدید محدودیتی برای ورود کشتی های جدید نخواهد بود .

بندرگاه انزلی با سابقه ۱۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۵ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

  • منبع خبر : اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان