سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان به منظور ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و چالش‌های حوزه جوانی جمعیت استان در هفدهمین نشست قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت حضور یافت.
به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)، هفدهمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، پیش از ظهر یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ با حضور مقام عالی وزارت بهداشت، اعضای قرارگاه و همچنین دکتر محمدتقی آشوبی-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صورت مجازی در سالن همایش دفتر وزارتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
دکتر محمد تقی آشوبی- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور در این نشست، گزارشی از اقدامات انجام شده و چالش‌های دانشگاه علوم پزشکی استان با محوریت حسن اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارائه کرد.
سرپرست دانشگاه با اشاره به اینکه شهرستان املش مسن ترین شهرستان در کشور  است، به ارایه گزارشی از عملکرد کمیته های قرارگاه جمعیت دانشگاه پرداخت.
دکتر آشوبی با اشاره به اقدامات کمیته بهداشت دانشگاه، گفت: در زمینه حمایت تغذیه ای کودکان زیر پنج سال و مادران باردار و شیرده که دچار فقر اقتصادی هستند،  با همکاری کمیته امداد، حدود ۵۰۰ کودک و ۶۴۰ مادر شناسایی شده، مورد حمایت تغذیه ای قرار گرفتند.
وی افزود: تدوین سبد غذایی، برگزاری کمیته هماهنگی در شهرستانها، توزیع کارت آموزشی مادران، برگزاری دو کمیته با فرماندهی سپاه قدس گیلان و توزیع سبد غذایی، چاپ و توزیع هزاران جلد کتاب با مضمون جوانی جمعیت، برگزاری ضیافت اندیشه اساتید با محوریت جوانی جمعیت و فرزند آوری، برگزاری آزمون مجازی و دوره های آموزشی درون و برون سازمانی، پیش بینی انجام ۵ طرح پژوهشی، چاپ و توزیع بنر و پوستر در سطح ادارات و سازمانهای استان، برپایی ایستگاه سه روزه سلامت، تعهد بیمه ای حدود۲۸ قلم تجهیزات درمان ناباروری و ۵۶ قلم دارویی برای درمان نازایی، پرداخت ۹۰ درصد هزینه توسط بخش دولتی و ۷۰ درصد بخش خصوصی با هماهنگی بیمه سلامت، معرفی ۱۲۰ مادر باردار که تعهد بیمه ای نداشتند که ۵۰ نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
همچنین عقد قرارداد با ماماهای سراسر استان و تاکید بر نگرفتن حق فرانشیز زایمان طبیعی در بیمارستانهای دولتی، پیش بینی احداث ۴واحد مجتمع خوابگاهی برای دانشجویان متاهل، پرداخت هزینه مازاد به  دانشجویان متاهل در آستانه سال نو، برگزاری جلسات متعدد با رسانه های استان توسط کمیته رسانه ، بخشی از اقدامات انجام شده توسط قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان   است.
دکتر آشوبی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: برای موفقیت در اجرای طرح جوانی جمعیت و فرزند آوری باید از ظرفیت نظام شبکه و تقویت خانه های بهداشت برای ارایه آموزش به مردم استفاده کرد.
گفتنی است،  در این نشست، گزارشی از کمیته درمان و مراقبت قرار جوانی جمعیت ستاد وزارت بهداشت در خصوص اجرای کامل ماده ۲۷، ثبت داده های غربالگری ناهنجاری های کروموزومی جنین در سامانه ملی بارداری سالم، ترویج زایمان طبیعی، اعلام ممنوعیت انجام غربالگری های خارج از دستورالعمل ابلاغیه و ثبت در سامانه مذکور، پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین، آخرین وضعیت یکپارچه‌سازی سیاست‌های زایمان طبیعی در اجرای حسن اجرای تکالیف مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارایه شد.
کمیته علمی قرارگاه جوانی جمعیت ستاد وزارت بهداشت نیز در این نشست در خصوص اجرای کامل مواد ۲۶  و مواد ۲۷ به ویژه جابجایی بانوان متاهل دارای فرزند در محل سکونت خانواده جهت گذراندن تعهد خدمت خود، اصلاح و به روز رسانی محتوا، متون و مطالب آموزشی بر اساس ماده ۴۶ قانون در جهت حسن اجرای تکالیف مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز گزارشی ارایه کرد.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان