به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، اسدالله عباسی ظهر روز دوشنبه در دیدار با معاون وزیر راه روسیه اظهار کرد: دو دولت روسیه و ایران تمایل و تعامل سازندهای برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با یکدیگر دارند.
وی با بیان اینکه در استانها اختیارات استانداران در حد وزرا است، افزود: مساله حمل و نقل ریلی مهمترین بخش در این حوزه است.
استاندار گیلان به افزایش ظرفیتها در حوزه حمل و نقل دریایی و اهمیت توجه به آن بعنوان عنصری مهم در توسعه اقتصادی اشاره و تصریح کرد: بنادر دریایی روسیه برای حمل و نقل دریایی چندان فعال نیستد که با فعال سازی بنادر میتوانیم اقدامات مؤثری در روابط تجاری داشته باشیم.
عباسی ادامه داد: در بندر آستراخان مشکل مرزی وجود داشته و امکان بارگیری کشتیها فراهم نیست.
وی با اشاره به برخی مشکلات حمل و نقل زمینی افزود: بسترهای تجاری در مرز بندری آستارا فراهم است و مشکلات و گرههای نوبت دهی در گمرک نیز تا حدودی برطرف شده است.
استاندار گیلان با بیان اینکه واسطهها در امورات گمرکی حذف شده است، گفت: با هر گونه واسطه گری و حق العملی در امورات گمرک بندر مرزی آستارا برخورد جدی میشود.
عباسی با تاکید بر لزوم حل مساله نوبت دهی در گمرک آستارا اضافه کرد: نوبت دهی در گمرک آستارا به صورت هوشمند و الکترونیکی شده است.
وی با تاکید بر اولویت بندی ترخیص کالاها در گمرک افزود: کالاهای فاسدشدنی و مواد غذایی اولویت ترخیص دارد.
استاندار گیلان با اشاره به تخصیص سوخت یارانهای به کامیون داران بیان کرد: برای جلوگیری از قاچاق سوخت محدودیتها در سوخت گیری ایجاد میشود که میتوان شیوهها را تغییر داد.
کاظم جلالی سفیر ایران در این نشست با اشاره به سفر ۱۶ آذرماه سالجاری رئیسجمهوری اسلامی ایران به مسکو، یادآور شد: موضوع تکمیل زیرساختهای کریدور شمال – جنوب در نشست هیأتهای بلندپایه در این سفر با حضور آیتالله سید ابراهیم رییسی و ولادیمیر پوتین روسایجمهوری دو کشور بررسی شد.
وی با اشاره به ارائه گزارش وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل روسیه به رؤسای جمهوری دو کشور در این نشست، گفت: تکمیل زیرساختهای کریدور از جمله آغاز ساخت خط ریلی راهآهن رشت – آستارا از نکات مورد تأکید آقایان رییسی و پوتین بود و باید در این زمینه، فعالیتها شتاب گیرد.
مدیرکل همکاریهای بینالمللی وزارت حمل و نقل روسیه نیز در این نشست از اراده جدی این کشور برای اجرای تعهدات خود در ساخت راهآهن رشت – آستارا سخن گفت و اظهار داشت: اعزام کارشناسان روس به ایران برای انجام مطالعات زمینشناسی این خط ریلی در دستور کار است.
ساپتکو با استقبال از پیشنهاد استاندار گیلان برای بررسی میدانی مسائل گذرگاههای مرزی در مسیر غربی کریدور شمال – جنوب در مسیر روسیه – جمهوری آذربایجان – ایران، ابراز امیدواری کرد که کارشناسان سه کشور در برنامهای مشترک با حضور در گذرگاههای مرزی به بررسی وضعیت موجود و اتخاذ راهکارها برای شتاببخشی به روند ترانزیت کالا در این مسیر بپردازند.
وی با اشاره به دیدار دو ماه قبل وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون وزیر حمل و نقل روسیه در تاشکند، بر ایجاد خط تماس نزدیک و ویدیوکنفرانس در فواصل زمانی کوتاه برای پیگیری طرحهای مشترک تأکید کرد.
مدیرکل همکاریهای بینالمللی وزارت حمل و نقل روسیه با بیان اینکه مسکو از ایده شکلگیری شرکت مشترک کشتیرانی دو کشور در دریای خزر استقبال میکند، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی در این دریا را در راستای رونق بخشی به حمل بار مؤثر دانست.
معاون اول رئیس شرکت راهآهن روسیه نیز در این نشست با ارائه نقشه مقدماتی خط ریلی رشت – آستارا، تأکید کرد: با توجه به تأکید سران دو کشور بر اجرای سریعتر این خط ریلی، حق تعلل در این امر را نداریم.
پاولف در این راستا ابراز امیدواری کرد که زمینهای مورد نیاز برای ساخت این خط ریلی، هر چه سریعتر تخصیص یابد تا عملیات ساخت آن پس از انجام مطالعات زمینشناسی آغاز شود.
در ادامه این نشست، مدیرکل حمل و نقل جادهای وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه و معاون رئیس اتحادیه حمل جادهای این کشور و همچنین مدیران کل گمرک و بنادر و کشتیرانی استان گیلان به طرح دیدگاهها و راهکارهای مورد نظر خود برای توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه از مرزهای این استان پرداختند.
- منبع خبر : استانداری گیلان
Thursday, 2 May , 2024