رئیس مرکز توسعه نوغانداری، به رشد ۸۰ درصدی توزیع تخم نوغان اشاره کرد و گفت: استان گیلان مهمترین منطقه در صنعت نوغانداری است و با تولید یک سوم پیله ابریشم کشور، از دیرباز رتبه نخست را دارد.

عدیل سروی در جلسه هماهنگی خرید حمایتی پیله تر ابریشم در استان گیلان، با بیان اینکه قدمت نوغانداری در ایران به دوران ساسانیان و صفویه بازمی گردد، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب مجددا شاهد توسعه نوغانداری در کشور بودیم و از سال ۷۹ صنعت نوغانداری شکوفایی، رونق و اوج خود را پیدا کرد.

وی با اشاره به افول نوغانداری از سال ۹۱ و کاهش میزان تولید پیله ابریشم تا ۹۸۰ تن، افزود: خوشبختانه طی سال های گذشته با توجه ویژه دولت به صنعت نوغانداری و پیگیری وزارتخانه و استان ها جهت توسعه و بازگشت مجدد این صنعت مواجه هستیم و از ۲۲ استان تولیدکننده پیله ابریشم به ۳۱ استان رسیدیم.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، از ایجاد ظرفیت های جدید نوغانداری در سطح استان ها خبر داد و متذکر شد: ۱۷ هزار و ۳۰۰ خانوار نوغاندار به ۳۹ هزار و ۵۰۰ خانوار نوغاندار افزایش یافته و طی دو سال گذشته شاهد افزایش میزان تولید پیله ابریشم از ۹۸۰ تن به ۱۶۵۰ تن هستیم.

سروی، به رشد ۸۰ درصدی توزیع تخم نوغان اشاره کرد و گفت: استان گیلان مهمترین منطقه در صنعت نوغانداری است و با تولید یک سوم پیله ابریشم کشور، از دیرباز رتبه نخست را دارد.

وی کاهش تعرفه واردات نخ ابریشم را یکی از مهمترین دلایل آسیب زا به صنعت نوغانداری در سال های گذشته دانست و خاطرنشان کرد: تعرفه واردات نخ ابریشم از ۲۰۰ درصد در سال ۸۰ به ۱۰ درصد کاهش یافته بود، در حالی که کشور چین تولیدکننده بیش از ۷۵ درصد پیله و نخ ابریشم دنیاست.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، افزایش دو پله ای تعرفه واردات نخ ابریشم، تامین نهال رایگان توت و توزیع تخم نوغان یارانه ای را نویدبخش رونق مجدد صنعت نوغانداری در کشور دانست و بیان کرد: اقتصادی کردن تولید پیله ابریشم، علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان موجب علاقمندی آنان به ادامه فعالیت در حوزه نوغانداری می شود.

وی ۹۵ درصد زحمت نوغاندار را مربوط به توتستان و تل انبار و پرورش کرم ابریشم دانست و تصریح کرد: یکی از زیرساخت های مهم صنعت نوغانداری بخش بازرگانی و فروش است و اگر نوغاندار محصولش را به قیمت مناسب بفروشد، شاهد افزایش پرورش کرم ابریشم خواهیم بود.

سروی، بی توجهی به صنعت نوغانداری را موجب آسیب دیدن دو میلیون قالی باف کشور دانست و اضافه کرد: وقتی قالی بافان مواد اولیه نامرغوب را به واسطه قیمت پایین آن ترجیح می دهند، اصالت فرش و مزیت صنایع دستی ایران در بازارهای جهانی مورد تهدید قرار می گیرد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، با اشاره به مزیت صنایع دستی در اقتصاد کشور، بر ضرورت حمایت از زنجیره ارزش افزوده نوغان تاکید کرد و گفت: از توزیع ۲۵ هزار و ۷۱۰ جعبه تخم نوغان در سال ۹۷ به ۳۹ هزار و ۷۰۰ جعبه در سال ۹۸ رسیدیم و افزایش قابل توجهی در قیمت پیله اتفاق افتاد و نقدینگی را وارد بازار خرید و فروش پیله کردیم.

وی بازار خرید و فروش پیله توسط کارگاه های ابریشم کشی را سنتی دانست و خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی بیشترین میزان خرید پیله را دارد، اما پیله های تولید شده در گیلان در انتهای فصل خرید با کاهش ۱۵ درصدی قیمت نسبت به استان های همجوار خراسان رضوی مواجه می شود لذا خریدهای توافقی در دستور کار تعاون روستایی استان ها قرار گرفت.

سروی، با اشاره به خرید توافقی پیله ابریشم از پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی طی امسال، یادآور شد: همچنین براساس تفاهم نامه کمیته امداد، خرید پیله ابریشم از مددجویان در ۱۴ استان با قیمت بالاتر صورت می گیرد.

وی تبدیل پیله به نخ را دارای ارزش افزوده بالا دانست و اظهار کرد: با پیگیری دستگاه قضایی، به زودی کارخانه ابریشم گیلان آماده سازی می شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا