دکتر ارسلان سالاری در چهاردهمین دوره ضیافت اندیشه اساتید و نخبگان دانشگاه، جایگاه رفیع و نقش محوری استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در تقویت ظرفیت‌های علمی و تربیتی را از اهداف برگزاری دوره‌های ضیافت اندیشه و دانش‌افزایی عنوان کرد.
به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه  اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)، دکتر ارسلان سالاری – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در افتتاحیه چهاردهمین دوره طرح ضیافت اندیشه اساتید با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در جهت تمدن سازی، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌عنوان مکانی جهت تولید علم و دانش با بهره‌گیری از اساتید مجرب به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی در توسعه علمی کشور و تحقق دانشگاه تمدن ساز اسلامی تلاش کرده است.
ضرورت تقویت ظرفیت‌های علمی و تربیتی  از اهداف برگزاری دوره‌های ضیافت اندیشه و دانش‌افزایی
وی با اشاره به اهمیت دوره‌های ضیافت اندیشه استادان، افزود: جایگاه رفیع و نقش محوری استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در این مهم و ضرورت تقویت ظرفیت‌های علمی و تربیتی از اهداف مهم  برگزاری دوره‌های ضیافت اندیشه و دانش‌افزایی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مجموعاً از سال ۱۳۸۹ تاکنون، ۱۴ دوره ضیافت اندیشه برگزارشده، گفت: در این دوره‌ها، حول محورهای بحران جمعیت در گیلان با توجه به چالش‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی و راهکارهای مربوطه، هم‌اندیشی اساتید در خصوص تدبر در قرآن در مورد نماز و سبک زندگی و همچنین پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بحث و بررسی صورت گرفته است.
ساختمان هرم سنی جمعیت ایران در حال معکوس شدن است
دکتر سالاری در ادامه به جایگاه جمعیتی ایران در جهان و منطقه و همچنین روند تحولات جمعیت در ایران اشاره کرد و افزود: مقایسه هرم‌های سنی جمعیت ایران در دو دهه اخیر نشان می‌دهد ساختمان هرم سنی جمعیت ایران در حال معکوس شدن است و این وضعیت حاکی از آن است که جمعیت کشور در حال حاضر جمعیت جوانی است و در دهه‌های آتی به‌سوی سالمندی متمایل خواهد شد.
وی با اشاره به میزان جمیعت در گیلان، گفت: گیلان ۳.۲ درصد کل جمعیت کشور را دارا است و رتبه سوم از نظر بعد خانوار را در کشور دارد و نرخ سالمندی آن برای گروه سنی ۶۵ سال به بالا نیز ۸.۹ درصد یعنی پیرترین استان کشور است.
گیلان پایین‌ترین نرخ باروری را در بین سایر استان‌های کشور دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: هرم سنی گیلان به‌عنوان سالمندترین استان در حال تغییر شکل به هرم استوانه‌ای است و بر اساس آمار، گیلان پایین‌ترین نرخ باروری را در بین سایر استان‌های کشور دارد.
دکتر سالاری با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: این قانون مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره تصویب‌شده و به مدت هفت سال به‌صورت آزمایشی در کشور اجرایی می‌شود.
وی یکی از حمایت‌های قانونی در جهت جوانی جمعیت را نحوه پوشش بیمه درمان رایگان زنان باردار، مادران و نوزادان برشمرد و گفت: سازمان بیمه سلامت، پوشش بیمه رایگان زنان باردار، مادران شیرده و فرزندان را در این طرح تا پایان پنج‌سالگی در دستور کار دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت امکان دورکاری مادران شاغل باردار و یا دارای فرزند به‌خوبی دیده‌شده، تصریح کرد: در مشاغلی که امکان آن فراهم است، به مادران باردار حداقل چهار ماه در دوران بارداری، دورکاری اعطاء خواهد شد.
دکتر سالاری همچنین به دیگر ابعاد و مفاد قانونی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در نظام استخدامی کشور به‌ویژه برای دانشجویان مادر و مادران شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد.
وی به اقدامات مرتبط با قرارگاه جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اشاره کرد و گفت: قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت در این دانشگاه با مسئولیت رئیس دانشگاه و عضویت معاونین، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، مدیر روابط عمومی، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه، نماینده امور بانوان و مدیر حراست به‌منظور برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای دقیق برنامه‌ها تشکیل شده است.
دکتر سالاری همچنین آموزش‌های پیشگیری از ناباروری و شروع اقدامات اجرایی مواد قانونی مرتبط، آموزش نوجوانان در سنین دبیرستان و جوانان دانشگاهی به‌منظور توجه به انتخاب همسر مناسب و ازدواج موفق و نمایش کلیپ موشن‌ها و فیلم‌های جمعیت مصوب وزارت بهداشت، پیگیری اجرایی‌سازی قوانین حمایتی موجود، توجیه نیروی انسانی ارایه دهنده خدمات، تنویر افکار عمومی توسط رسانه‌های روابط عمومی دانشگاه در خصوص هفته ملی جمعیت، انجام پژوهش‌های کاربردی جامعه‌محور در دانشگاه را از دیگر اقدامات صورت گرفته دانشگاه برای حمایت‌طلبی و تأثیرگذاری در حوزه رشد جمعیت عنوان کرد.
تلاش جهت تأمین اعتبار برای احداث دو واحد خوابگاه ۵۰ واحدی و ۲۰۰ واحدی
وی، پیگیری جهت تأمین زمین مناسب در مسکن مهر برای ساخت خوابگاه دانشجویی متأهلین از طریق سازمان اوقاف و مسکن و شهرسازی، تلاش جهت تأمین اعتبار برای احداث دو واحد خوابگاه ۵۰ واحدی و ۲۰۰ واحدی، تشکیل کانون دانشجویی ازدواج و جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایجاد مشوق‌های مالی و اعطای وام و تسهیلات بیشتر قرض‌الحسنه در امر مسکن و اشتغال جوانان دانشجو، برگزاری وبینار جوانی جمعیت و فرزند آوری با همکاری تبلیغات اسلامی ویژه متخصصین زنان، دانشجویان پزشکی، مامایی و پرستاری را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه رشد جمعیت برشمرد.
درخواست دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان صنایع دفاع در راستای ساخت خوابگاه متأهلین
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۱۴ مرکز دولتی و ۱۱ مرکز خصوصی بلوک زایمانی در استان وجود دارد، گفت: علاوه بر آن، دو مرکز درمان ناباروری دولتی در استان گیلان فعال است.
دکتر سالاری به برخی دیگر از اقدامات راهبردی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای اجرای طرح صیانت از جمعیت اشاره کرد و گفت: درخواست دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان صنایع دفاع در راستای ساخت خوابگاه متأهلین یکی از محوری‌ترین اقدامات راهبردی در جهت تشویق و ترغیب دانشجویان به تشکیل خانواده و فرزند آوری است.
وی همچنین به مقوله جهاد تبیین و ضرورت اجرای این فریضه مهم در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تأکید کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت جهاد تبیین به بیان روشن و واضح از دستاوردهای خود در حوزه بهداشت و درمان پرداخته است.
عملکرد چند ساله  اخیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در جهت بهبود زیرساخت‌ها و انجام کارهای زیر بنایی در حوزه سلامت، کاری جهادی بود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه ساماندهی حوزه سلامت و برطرف کردن مشکلات موجود عزمی جهادی می‌خواهد، تصریح کرد: عملکرد چند ساله اخیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در جهت بهبود زیرساخت‌ها و انجام کارهای زیر بنایی در حوزه سلامت، کاری جهادی بود چراکه دانشگاه با استفاده از ظرفیت همه نهادها، اعم از ستاد فرمان اجرایی امام، وزارت دفاع، سپاه، بسیج، ارتش و… گام‌های مؤثری در جهت ارتقای سلامت جامعه و ایجاد عدالت در نظام سلامت برداشته است.
اجرای بیش از ۹۰ پروژه عمرانی حوزه سلامت در استان گیلان/ ۱۰۱ پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد
دکتر سالاری پس از برشمردن اقدامات تحولی در حوزه آموزشی، بهداشتی، درمانی و مالی دانشگاه، به امور صورت گرفته در جهت توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی و آموزشی استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰ پروژه عمرانی حوزه سلامت استان احداث، بهره‌برداری و افتتاح‌شده و بیش از ۱۰۱ پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی، آغاز عملیات اجرایی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه جهت احداث دو پروژه بزرگ عمرانی دانشگاه (دانشکده پزشکی و بیمارستان جایگزین‌پور سینا)، افزایش بیش از ۲۰۰ تخت ویژه و ۷۰۰ تخت بستری بیمارستانی در استان، توسعه فضاهای آزمایشگاهی بیمارستان‌های دولتی با تجهیز دستگاه‌های پیشرفته و تخصصی آزمایشگاهی، انعقاد قرارداد ۱۰۴ پروژه محرومیت‌زدایی بهداشتی، انعقاد قرارداد ۳۴ پروژه بهداشتی با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و نوسازی و احداث بیش از ۳۵ خانه بهداشت و مرکز خدمات جامع سلامت را از دیگر اقدامات زیربنایی و تحولی مردم مدار در نظام سلامت استان برشمرد.
تلاش در جهت افزایش سرانه تجهیزات درمانی در استان گیلان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین تأمین ۱۰ دستگاه CT اسکن، تأمین یک  دستگاه MRI مرکز آموزشی و درمانی‌پور سینا، راه‌اندازی ۳۵ دستگاه اکسیژن ساز ثابت، تأمین آنژیوگرافی پریفرال مرکز آموزشی و درمانی پور سینا، تأمین ۴۹ دستگاه همودیالیز، ۱۲ دستگاه رادیولوژی و ۲ دستگاه ماموگرافی، ۲۵ دستگاه ماشین بیهوشی و ۲۶ دستگاه سونوگرافی و اکوسونوگرافی در استان را ازجمله اقدامات و  دستاوردهای حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای در استان دانست.
دکتر سالاری گفت: در تلاشیم یک دستگاه MRI برای بیمارستان لاهیجان، آنژیوگرافی دوم برای مرکز  آموزشی و درمانی حشمت و یک دستگاه MRI  برای مرکز آموزشی و درمانی رازی را جذب و راه‌اندازی نماییم.
وی همچنین تلاش در جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به‌منظور تأمین اعتبار و خرید تجهیزات لازم برای راه‌اندازی و تجهیز کلین روم سلولی و تلاش جهت استفاده از ظرفیت‌های سازمان صنایع دفاع کشور در جهت تجدید بنای مراکز آموزشی و درمانی رازی و شفا در رشت را از دیگر طرحهای در دست اقدام دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست.
  • منبع خبر : دانشگاه علوم پزشکی گیلان