یکشنبه ۱۹بهمن‌ماه در رشت

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: هشتمین جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت یکشنبه ۱۹بهمن‌ماه در رشت برگزار می‌شود.

سرهنگ پاسدار حسین مصطفی‌پور  اظهار داشت: هشتمین جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت در روز یکشنبه مورخ ۱۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۰ صبح در رشت برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه این جشنواره همه ساله در ایام ولادت حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود گفت: در این جشنواره از ۵۰ نفر از مادران و همسران شهدا با حضور مسئولان استانی تجلیل می‌شود.

مصطفی‌پور عنوان داشت: این یک قدم کوچک در راستای تجلیل از مادران و همسران شهدا است؛ مادران و همسران شهدا اسوه‌های صبر و استقامت بوده و مصداق عینی یک اسوه صبر و مقاومت در جامعه امروزی قطعا مادران و همسران والامقام شهدا هستند.

وی با بیان اینکه همه ما مدیون صبر و مقاومت این عزیزان هستیم افزود: مادری که فرزند دلبند خود را آگاهانه و برای هدف متعالی به جبهه‌ها می‌فرستد این امر جدا از کار بزرگی که در جهت دفاع از اسلام انجام می‌دهد یک عمل ایثارگرانه و از خودگذشتگی بسیار بزرگی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: دارایی یک مادر فرزندانش است و یا یک بانوی جوان تمام امید زندگی‌اش همسرش بودن اما این مادر و این همسر عزیزان خود را برای یک آرمان والا راهی جبهه‌ها کرده و از حق خود می‌گذرند.

وی ابراز داشت: البته هر چقدر در خصوص این امر صحبت شده و همایش‌های متعددی برگزار شود باز هم  نمی‌توانیم اصل این واقعه را درک کرده و تنها کسانی قادر به درک این ایثار و از خودگذشتگی هستند که خود شهیدانی را در راه هدف والای دفاع از اسلام تقدیم کرده باشند.

مصطفی‌پور بیان کرد: مادری که یک و یا بعضاً چندین فرزند خود را آگاهانه برای شهادت در راه اسلام تقدیم کرده و یا بانوی جوانی که تمام زندگی و جوانی‌اش را بدون حضور همسر شهیدش سپری کرده معنی اصلی صبر و از خودگذشتگی را متوجه می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه عمق ایثار و شهادت را همه مردم به‌ویژه مسئولان باید درک کنند افزود: مسئولان نباید فراموش کنند که صبر و استقاومت چه کسانی باعث حضور آن‌ها و دریافت مسئولیت‌هایشان بوده است.

مصطفی‌پور خاطرنشان کرد: همسران و مادران شهدا نیازی به تجلیل و برگزاری جشنواره‌های تجلیلی ندارند بلکه ما احتیاج داریم این امر را به شکل نمادین انجام داده و صبر و استقامت و از خودگذشتگی این عزیزان را به خود یادآوری کنیم تا مدیون مادران و همسران شهدا نباشیم.

وی گفت: یکی از اهداف این جشنواره الگوسازی برای دختران و مادران آینده این مرز و بوم است؛ نقش مادران و همسران شهدا حتی بیشتر از رزمنده‌ای بود که در خط مقدم دفاع مقدس حضور داشت زنان در دفاع مقدس علاوه بر نقش مادر و همسر شهید بودن به طور مستقیم در این عرصه به شکل رزمنده و یا امدادگر حضور داشتند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت:  بانوان ایرانی در پشتیبانی جبهه جنگ نیز نقش بسیار پررنگی داشته و از دیگر نقش‌های بانوان ایرانی شهید پروری، رزمنده پروری و جانباز پروری بود؛ زنان ایرانی برای دفاع از میهن و انقلاب در  فرزندان خود انگیزه ایجاد کرده و به آن‌ها روحیه می‌دادند.

مصطفی‌پور افزود: قطعاً همه شهدا با رضایت مادر و یا همسر خود در جبهه‌ها حضور داشتند و اگر رضایت همراهی و تشویق مادران و همسران شهدا نبود این امر میسر نمی‌شد کما اینکه اگر یک همسر شهید از آسایش و راحتی خود نمی‌گذشت و همسر خود را در راه دفاع از آرمان‌هایش تشویق نمی‌کرد قطعاً آن رزمنده نمی‌توانست با خیال راحت در جبهه‌ها حضور داشته و از کشور و انقلابش دفاع کند.

وی عنوان داشت: متأسفانه موضوع شهید پروری، رزمنده پروری و جانباز پروری بانوان ما در زمان دفاع مقدس به خوبی عنوان نشده و این امر جای کار بیشتری دارد کما اینکه بیان این این موضوعات خود اثرگذاری ویژه‌ای در الگوسازی برای مادران آینده این سرزمین دارد.

مصطفی‌پور ابراز داشت: مادران آینده ما باید رزمنده‌ پرور  باشند تا جوانان ما بتوانند با خیال راحت از مرزهای ایران اسلامی دفاع کرده و این امر نیاز به فرهنگ‌سازی، ثبت خاطرات مادران شهدا و نشر تاریخ شفاهی مادران شهدا است.

وی گفت: دارایی اصلی کشور ایران و سلحشوران در طول تاریخ این سرزمین جوانان هستند و جدا از بحث فرهنگ شهادت و پیروی از حضرت اباعبدالله (ع) ایرانیان از دیرباز به سلحشوری و شجاعت زبان زد بوده یکی از زمینه‌های اصلی ماندگاری این فرهنگ این است که مادران و بانوان آینده ایران اسلامی این امر را در تربیت فرزندان و آینده سازان لحاظ کنند.

مصطفی‌پور تصریح کرد: جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت به گونه‌ای تنظیم شده که تمامی یگان‌های نظامی و  دستگاه‌هایی که در دفاع مقدس حضور داشتند و شهید دادند در آن مشارکت داشته و از همه یگان ‌ها نمایندگانی در این جشنواره حضور دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم