5 مرداد 1401 نشست هم اندیشی شورا و شهرداری با سازمان میراث فرهنگی با محوریت ایجاد جاذبه‌های گردشگری و رفع موانع رونق صنعت گردشگری رشت در شورا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت – محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت روز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ در جلسه مشترک شورا و شهرداری با سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: بواسطه وجود برخی موانع و مشکلات موجود بین دو مدیریت شهری و میراث فرهنگی در بسیاری از مواقع مشکلاتی بروز می کند که می باید در سایه ایجاد تعامل و ارتباط سازنده حل شوند، چرا که ناهماهنگیهای بین اداری موجب بروز اختلال در ارائه خدمات مطلوب به مردم می شود و به همین دلیل نتوانسته ایم از تمامی ظرفیتها و پتانسیلهای موجود مدیریت شهری به سود شهروندان عزیز، بهره وافی و کافی را ببریم.

 رئیس شورای اسلامی شهر رشت در ادامه صحبتهایش گفت: شهری که روزی شهر اولین‌ها و بهترین‌ها بود، روز به روز از تاریخ کهن و پرافتخار خود دورتر می شود و با وجود ظرفیتهای خوب موجود به دلیل بی توجهی های برخی از مالکین، شهرداری و میراث و نیز در سایه کمبودهای بودجه ای نتوانسته ایم بهره برداری درستی به نفع شهر و شهروندان داشته باشیم.

 محمد حسین واثق کارگرنیا با اشاره به بناهایی مانند حمام حاجی و مسجد حاج صمدخان اظهار داشت: این بناها به نوعی شناسنامه شهر رشت محسوب می گردند و در سالهای اخیر تلاشهایی نیز در خصوص مرمت و نگهداری آنها صورت گرفته است اما با همه این بناها هرگز میزبان گردشگران نبوده و نتوانسته ایم در این خصوص بهره برداریهای لازم را بدلیل سوء مدیریت و عدم برنامه ریزی درست داشته باشیم.

 وی در ادامه با اشاره به توقف ۲ الی ۴ ساعته گردشگران در شهر افزود: با داشتن سرمایه های ارزشمند تاریخی در شهر رشت، این زمان توقف بسی جای تامل دارد، چرا که با وجود بهره مندی از سرمایه های تاریخی و معماری متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم از آنها در جهت ارتقای اقتصاد و بهبود معیشت مردم بهره برداری نماییم.

 رئیس شورای اسلامی شهر رشت در بخش پایانی سخنانش گفت: شهرداری کلانشهر رشت و میراث فرهنگی و گردشگری هر دو از ظرفیت بسیار بالایی برخورد می باشند و ان شاء الله به شرط داشتن روحیه تعامل و همدلی سعی بر این است تا با استمرار جلسات در سطوح کارشناسی، مدیران و تشریک مساعی و ارایه راهکارهای عملی و اجرایی روند رو به رشدی را در این حوزه شاهد باشیم. از اینرو از آقای خدمت بین دانا و دکتر جهانی می خواهیم که این موضوع مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

 

سید مجتبی خدمت بین دانا سرپرست شهرداری رشت نیز با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و مغفول ماندن این صنعت در شهر رشت اظهار کرد: صنعت گردشگری در دنیا حرف اول را می زند و حتی درآمد کل برخی از کشورهای همسایه که در این صنعت با قدرت حرکت می کنند با درآمد نفتی کشور ما برابری دارد.

 سرپرست شهرداری رشت تصریح کرد: متاسفانه بناهای تاریخی شهر رشت به دیگر استانهای کشور معرفی و تبلیغ نشده است، بنابراین مسافران و گردشگرانی که وارد گیلان می شوند، توقف کمتر از یک ساعته در شهر رشت دارند و این توقف تنها بخاطر بازدید از پیاده راه فرهنگی شهر ماست.

 سید مجتبی خدمت بین دانا با تاکید بر این ضرورت که باید بناهای تاریخی و گردشگری رشت به کل کشور معرفی گردد، اذعان داشت: متاسفانه در سالهای اخیر بروشورهایی جهت معرفی مناطق گردشگری رشت و توزیع آن در ورودیهای شهر رشت دیده نمیشود، حال اینکه سالهای گذشته تصاویر بناهای تاریخی رشت به شکل کاتالوگ تهیه و در ورودی رشت (میدان گیل) به مسافران ارائه می شد.

 وی افزود: شهرداری رشت ضمن تعامل در کنار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است تا مرمت و بازسازی آثار تاریخی رشت را به سرانجام برساند، البته با این اقدام انتظار داریم توقف چند روزه گردشگران را فراهم آوریم که این امر مستلزم ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران می باشد.

 سرپرست شهرداری رشت با اشاره به مرمت ساختمان ساعت در شهرداری رشت، بیان داشت: مرمت بنای تاریخی ساختمان شهرداری رشت سال های گذشته در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۸ میلیارد تومان اعتبار داشت که متاسفانه برگشت خورد و سازمان عمران شهرداری رشت به تنهایی به مرمت این ساختمان پرداخته و پیمانکار در حال انجام کار است.

 خدمت بین دانا خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی گفت: از شما می خواهیم که بیشتر با شهرداری همکاری و همفکری داشته باشید تا بتوانیم صنعت گردشگری را در رشت تقویت کنیم، زیرا جای تاسف دارد که مسافران و گردشگران در رشت با این همه پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی توقف نداشته و از این شهر عبور کرده و به استانهای مجاور سفر کنند.

 وی با بیان اینکه شهر رشت مدعی اولین ها است اما هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد، افزود: شهرهای دیگر به لحاظ گردشگری بسیار از رشت جلوتر هستند. اعضای شورای اسلامی شهر رشت و مجموعه شهرداری در کنار میراث فرهنگی هستند تا شهر رشت را در این صنعت به جایگاه اصلی آن برسانیم.

 

در ادامه این نشست هادی رمضانی رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت نیز گفت: همه ما مشکلات موجود را می دانیم، همچنین هر سازمانی نیز از چالش‌های خود آگاه است اما ضرورت دارد که با هم مرتبط و تعامل بیشتری داشته باشیم تا در جهت رفع موانع موجود گام برداریم.

 رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد : برخی از شهروندان مراجعه کننده به اعضای شورا اظهار دارند که در مناطقی از رشت جهت مرمت و بازسازی بناهای خود با میراث فرهنگی با مشکل مواجه می شوند‌ که در این خصوص بنظر می رسد باید راه‌های تشویقی در نظر گرفته شود تا در سازندگان جهت سرمایه گذاری انگیزه ایجاد شود.

 هادی رمضانی با انتقاد به نادیده گرفتن صنعت گردشگری در شهر رشت، اظهار کرد: سالهای زیادی است که فقط برای صنعت گردشگری صحبت شد اما هیچ حرکت خوبی صورت نگرفت. این در حالی است که شهر رشت در خطه شمال به عنوان کلانشهر و شهر اولین ها شناخته شده اما با توجه به موقعیت استراتژیک نتوانسته جایگاه مناسبی به خود اختصاص دهد.

 وی تصریح کرد : طرح موزه دفاع مقدس گیلان هنوز در حال انجام است و کارها آرام آرام جلو می رود. در صورتی که استانهای دیگر این طرح را به اتمام رسانده اند و این نشان می دهد که فقط حرف زده ایم اما عملی صورت نگرفته است.

 رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه نیاز است تا کسانی که تخصص و مهارت در حوزه گردشگری دارند کارها را تسریع دهند، افزود : برای رسیدن رشت به صنعت گردشگری پایدار باید فعالان و متخصصان گردشگری پای کار باشند و برای حل این مشکل راهکار ارائه دهند.

 

در ادامه نادرحسینی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز در سخنانی اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی شورا مرمت بنای تاریخی و مباحث میراث فرهنگی شهر رشت را دنبال می کند که امیدواریم با تشکیل کارگروه‌های تخصصی گردشگری بتوانیم در این دوره شورا، روند تقویت صنعت گردشگری شهر رشت را سرعت ببخشیم.

 

ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به موقعیت شهر رشت، اظهار کرد: رشت به لحاظ کلانشهر بودن برای ما حائز اهمیت است، به همین دلیل در سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: از جمله اقدامات که میراث در حوزه شهرستان رشت انجام داده است، راه اندازی پنج موزه سنجش، موزه پست، موزه رشتی دوزی، موزه میرزا و موزه باستان شناسی شمال کشور است که تاکنون ۸ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

 ولی جهانی بیان داشت: در بحث مرمت بناها بسیاری از بناهای در معرض خطر مانند مسجد صفی، مسجد مستوفی و مسجد اردبیلی ها مرمت گردیده است و مرمت بخشی از مقبره میرزا و موزه میراث سراوان نیز از دیگر اقدامات انجام شده می باشد و خوشبختانه برای اولین بار در شهر رشت بیشترین بناها مانند ساختمان اشکوری که در پیرسرا قرار دارد، تبدیل به هتل شده است و از محل تبصره ۱۸، هشت میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص داده شد.

 وی افزود: پیشنهاد می گردد، نظیر برنامه هایی که در خانه فرهنگ اجرا می گردد برای خانه میرزا نیز اجرایی شود تا این مکان نیز از وضعیت صرفا بلیط فروشی بیرون بیاید.

 
  • منبع خبر : شهرداری رشت