جلسه ۱۵۷ کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت روز شنبه مورخه ۹۹/۱۰/۶ و با قرائت دستور جلسه کار خود را آغاز کرد.
در آغاز جلسه ذاکری رییس کمیسیون ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان و دیگر حاضرین در جلسه بیان داشت:
پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت بخاطر واقع شدن در مرکز شهر از فضای باز و گسترده ای برخوردار است برای همین نقطه مهم، بسیاری از موارد پیش بینی و لحاظ گردیده است اما عدم ظرفیت سازی پدافند غیر عامل و نیز عدم رعایت این موضوع مهم، مبین آن است که پدافند غیر عامل در ذهنیت عمومی مدیریت شهری جایگاهی ندارد.
ذاکری در ادامه اضافه کرد: ساختمانهای قدیمی که زلزله سال ۶۹ را پشت سر گذاشته اند از لحاظ فنی و مقاوم سازی بررسی نشده اند مهندسان ناظر و مجری وظیفه گزارش کار به بازرسان اداره کار را دارند ولی در عمل اینگونه نمیشود بسیاری از نقص عضوها فقط با رعایت جنبه های ساده بهداشت کار قابل پیشگیری است.
رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری در پایان اظهار داشت: وقتی وارد فرهنگ سازی شهری میشویم و بحث آموزش را مطرح می کنیم آگاهی رسانی بخشی از آن است. در بخش دیگر، آموزش می باید تبدیل به رفتار اجتماعی گردد تا در جامعه نهادینه شود و رفتار سازی بر عهده نهادهای متولی است.
حاجی پور دیگر عضو شورا بیان داشت: بسیاری از مدیران ما با پدافند غیر عامل آشنایی ندارند. و در اذهان عمومی مساله پدافند غیر عامل بد جا افتاده است. که این مهم در بین مدیران و عموم مردم می باید از طریق فرایند آموزش نهادینه گردد.
اعتماد سازی بین مردم جهت همکاری و همراهی با مسئولین در شرایط وقوع بحران و بویژه پیش از بحران از دیگر مواردی بود که عضو شورای شهر رشت بر آن تاکیید داشت.
شیرزاد دیگر عضو شورای شهر حاضر در کمیسیون اظهار داشت:
الزامات و ضوابط تکلیفی در خصوص نسق سازان و افراد ساکن در حاشیه شهر می تواند در کاهش میزان تلفات جانی و مالی نقش بسزایی داشته باشد.
شیرزاد در ادامه افزود: ورود نظام مهندسی جهت رعایت مباحث مربوط به استحکام بنا در برابر عوامل طبیعی باعث کاهش خسارات جانی و مالی سنگین  می گردد که در اینخصوص می باید شهرداری را ملزم به بازدیدهای ادواری کنیم تا ایمنی بیشتری برای شهروندان ایجاد گردد.
حق پناه عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی و مشاور کمیسیون بیان داشت:
در خصوص سازه ها، در برخی نقاط حتی سخت گیرانه تر از شهرهایی چون تهران عمل شده است اما در بخش غیر سازه ای مانند نماهای شیشه ای نکات فنی به هیچ عنوان رعایت نشده است و اگر با وجود این سازه های غیر مجاز و پر خطر، زلزله ای در روز اتفاق بیافتد اجزاء سازه ای غیر مجاز می توانند مانند ترکش عمل کرده و تلفات بالای جانی را بدنبال داشته باشند.
حق پناه در ادامه افزود: ما به این قضایا ابدا توجهی نکرده ایم این خوب است که جنبه های معماری در ساخت یک ساختمان لحاظ گردد ولی بهترآن است که جنبه های پدافند غیر عامل نیز رعایت گردد.
عضو هیات رییسه سازمان نظام مهندسی اذعان داشت: اگر در کوچه ده متری با ساختمانهای چهار، پنج طبقه زلزله ای حادث گردد و بخشی از ساختمان فرو بریزد، فرض اینکه، ما گروههای امداد آماده ای هم داشته باشیم تصور کنید این آوار برداری چگونه انجام خواهد شد؟
یا اگر سرور بانک ها و یا سرورهای مخابراتی آسیب اساسی ببیند این مساله باید در پدافند غیر عامل پیش بینی و محاسبه گردد و یا در دیگر حوادثی نظیر جنگ و سیل و … می باید مراجع مختلف با هم در ارتباط باشند.
حق پناه در پایان اظهاراتش بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع شهرداری می تواند به راه اندازی سازمان یا معاونتی با رویکرد پدافند غیر عامل جهت انسجام بخشی بین حوزه های مختلف درون و برون سازمانی مبادرت ورزد.
وطنی از مشاورین کمیسیون بیان داشت: اصل غافل گیری دلیل بروز بسیاری از تلفات می باشد و رخدادهایی چون  زلزله، سیل های اخیر در شهرهای مختلف استان و برف رشت یا حتی هرس نکردن درختان که ادارات انجام آن را  به گردن هم می اندازند از جمله مواردی است که می باید برای آن پیش بینی های لازم لحاظ گردد.
وی در ادامه  افزود: صنایع بزرگ و کوچک چه دولتی و چه خصوصی اموال این مملکتند و می باید ظرفیتهای آنان در حوزه تاب آوری شهری شناخته شود.
وطنی در بخش پایانی صحبتهایش عنوان داشت: آیا ایستگاههای گاز ما مجهز به سنسور قطع پس از وقوع زلزله هستند؟ سناریو سازی میتواند ذهنیت ها را جهت رویارویی با حوادث به هنگام وقوع آماده کند.
قربانی، رییس گروه تهدیدات اداره کل پدافند غیر عامل و از دیگر حاضرین در جلسه کمیسیون بیان داشت:
شناسایی نقاط پر خطر در سطح استان در حال  انجام است. و  لایه های  gis  برای استان گیلان و شهر رشت در سال ۹۶ و باهمکاری  دانشگاه گیلان تهیه شده است .
قربانی در ادامه اظهاراتش بیان داشت:  شرکتهایی که   متقاضی  اخذ رتبه ( گرید ) پدافند غیر عامل هستند میتوانند با طی مراحل آموزشی و اداری از طریق اداره کل پدافند غیرعامل استان اقدام نمایند
ایشان در بخش پایان صحبت هایش اذعان داشت: در جلسه  شورای پدافند غیر عامل استان مطرح گردید کلیه طرح های عمرانی مهم و دارای اولویت  استان  باید دارای پیوست پدافند غیر عامل باشند.
اکبرنیا نماینده اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی با بیان این موضوع که ما از بعد کارگری – کار فرمایی به قضیه ورود می کنیم اظهار داشت:
همه کشورها افرادی را تحت عنوان بازرس کار دارند که وظایفشان صیانت از نیروی انسانی و منابع کشور در بخش کارگری و کار فرمایی است.
پیشنهاد گشت مشترک شهرداری اداره کار و نظام مهندسی هنگام صدور پروانه ساخت و نیز نظارت بر مراحل ساخت از جمله موارد دیگری بود که توسط رییس بازرسی اداره تعاون استان پیشنهاد گردید.
  • منبع خبر : شورای اسلامی شهر رشت