استاندار گیلان به متولیان شهرداری تاکید کرد که هرچه سریع تر فرایند کاشت نهال بر روی لندفیل سراوان را آغاز کنند و گفت: طبق وعده ای که به مردم منطقه سراوان داده شد در روزهای آتی درختکاری در سراوان آغاز می شود و این منطقه را به طبیعت برمی گردانیم.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از ایسنا –  اسدالله عباسی استاندار گیلان روز سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ با همراهی اعضای شورای تامین استان گیلان در محل اجرای طرح ساماندهی لندفیل سراوان حضور یافت و از نزدیک در جریان محو کردن آثار زباله های دفن شده در سنوات گذشته قرار گرفت و پس از آن از مراحل اجرای طرح دیواره بندی محوطه انباشت زباله و تصفیه خانه شیرابه زباله های سراوان بازدید به عمل آورد.

در این بازدید مشخص شد که پیمانکار مربوطه در مدت چهار ماه گذشته، چهار و نیم هکتار از هفت هکتار محوطه بالای دپوی زباله سراوان را با خاک طبیعی محوطه سازی و آماده کاشت نهال و رویش گیاهان طبیعی کرده است.

استاندار گیلان در این بازدید با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکار برای محوطه سازی قسمت فوقانی دپوی زباله، پنج درصد از برنامه زمانبندی جلوتر است، افزود: انتظار می رود پیشرفت کار ساماندهی لندفیل سراوان با همین جدیت حفظ شود تا علاوه بر ساماندهی محیطی، زمینه کاهش شیرابه و همچنین تصفیه کامل آن فراهم آید.

وی همچنین بر لزوم اتمام هرچه سریع تر دیواره سازی قسمت تحتانی دپوی زباله سراوان تاکید کرد و افزود: اتمام این دیواره سازی، سیمای کلی طرح را در راستای احیای طبیعی فضا تکمیل می نماید و موجب می شود آسیب های محیط زیستی ناشی از دفع غیر بهداشتی زباله در سراوان ترمیم شود.

عباسی به متولیان شهرداری تاکید کرد که هرچه سریع تر فرایند کاشت نهال و احیای پوشش های گیاهی را در چهار و نیم هکتار از فضای آماده شده بر روی لندفیل سراوان آغاز کنند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به وعده های داده شده صادق است، ادامه داد: طبق وعده ای که به مردم این منطقه داده شد در روزهای آتی درختکاری در سراوان آغاز می شود و این منطقه را به طبیعت برمی گردانیم.

نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه به قولی که به مردم منطقه سراوان مبنی بر حل مشکلات آنها داده بود اشاره کرد و گفت: در راستای عمل به قول خود پس از طی فرآیند تعیین پیمانکار از آبان ماه امسال، با مشخص شدن پیمانکار کار در این منطقه آغاز شد.

وی تصریح کرد: مصالح و امکانات در اختیار پیمانکار قرار گرفته و شیرابه ها در حال کنترل است، دو خط تولید کود آلی نیز به مجموعه اضافه و پردازش شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

عباسی اضافه کرد: در مورد تفکیک زباله از مبدا نیز اقدامات خوبی انجام شده که امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم ۱۰۰ درصد تفکیک زباله از مبدا را اجرایی کنیم.

استاندار گیلان یادآوری کرد: برای تثبیت کار و جلوگیری از اقدامات شتابزده باید چاه های خروج گاز و شیرابه تعبیه شود و نباید بعد از اتمام کار محل فورا به حال خود رها شود؛ باید پاسخگو باشیم.

وی پیشرفت کار را رضایت بخش اعلام کرد و افزود: نسبت به زمانی که داریم وضعیت کار رضایت بخش بوده و با سرعت بخشی به کار می خواهیم با حداکثر امکانات ساماندهی این منطقه را در کمترین زمان ممکن به پایان برسانیم.

عباسی ضمن تشکر از همراهی مردم سروان به دلیل آسیب هایی که طی سالیان متمادی تحمل کرده اند، گفت: با تشکیل دولت سیزدهم و دستور رئیس جمهوری، بازدید وزیر کشور و به کارگیری همه ظرفیت‌ها همکاری دستگاه‌ها و نهادها برای جلوگیری از ورود زباله اقدام به حلقه بندی دسته ها اعم از تفکیک زباله از مبدا، کود آلی، بهسازی و ساماندهی شیرابه ها کردیم تا براساس زمانبندی تعیین شده کار پایان یابد و دیگر زباله ای به این محل وارد نشود.

استاندار گیلان زمان بندی اتمام این پروژه را یکساله اعلام کرد و افزود: امکان تاخیر در اتمام پروژه به دلایل مختلف وجود دارد اما به این معنا نیست که کار معطل می ماند؛ با افزایش نیروی کار و ماشین آلات این اقدامات باید انجام شود تا بتوانیم به وعده خود عمل کرده و کار را نهایی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری گیلان نیز در این بازدید با قدردانی از تلاش های صورت گرفته درخصوص ساماندهی محل دفع زباله سراوان، تدابیر استاندار در این خصوص را ستود و ادامه این روند را منجر به بازگشت آن به دامان طبیعت و پاسخی درخور به مطالبات مردم منطقه دانست و افزود: در حال حاضر شرایط فعلی لندفیل سراوان بسیار متفاوت تر از گذشته است و ادامه این روند می تواند یکی از اولویت های مهم استان در حوزه پسماند و محیط زیست را به حصول نتایج مطلوب منتهی سازد.

وی همچنین خطاب به پیمانکاران فعال در طرح های ساماندهی لندفیل سراوان و طرح توسعه کارخانه کود آلی رشت گفت: هرگونه اهمال و اخلال در روند تحقق اهداف پیش بینی شده که منجر به نارضایتی عمومی شود، مصداق ترک فعل و قابل پیگیری در محاکم قضایی است.

سید مهدی فلاح میری، دادستان مرکز استان نیز به عنوان مدعی العموم، روند احیا و بازسازی محل دفن زباله سراوان را امیدبخش و مطابق با وعده های ارایه شده دانست و با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی تا پایان فرایند کار و در راستای احقاق مطالبات به حق مردم، طرح ساماندهی زباله در سراوان را پیگیری می کند، افزود: در حال حاضر مجموع دست اندرکاران و متولیان امر به طور جد در تلاشند تا برنامه های پیش بینی شده در این طرح را طبق تاکیدات استاندار عملی کرده و موجبات رضایت عمومی و احیای طبیعت منطقه را همراه با کاهش آلایندگی های محیط زیستی فراهم کنند.

  • منبع خبر : ایسنا