حق بیمه رانندگان بر اساس ماهیت شغلی و نوع حمل و نقل درون و برون شهری و کارگران ساختمانی با تکیه بر سطح مهارت تعیین می گردد.

به گزارش مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، ضریب دستمزد رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری برای رانندگان وانت بار ، سواری ، مینی بوس و کامیونت بین شهری از ابتدای سال ۱۴۰۰ معادل ۱/۲ برابر حداقل دیسمزد و برای رانندگان اتوبوس و کامیون بین شهری برابر ۱/۵ برابر حداقل دستمزد خواهد بود

همچنین رانندگان حمل بار و مسافر درون شهری با مبنای دستمزدی ۱/۱ برابر حداقل حقوق سال بیمه پردازی مینمایند .

بر این اساس دستمزد مقطوع روزانه رانندگان مشمول قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری ( ضریب۵‏‏‏‏‏/۱ ) معادل۱,۳۲۸,۰۰۰ ریال، بابت رانندگان مینی‌بوس و سواری (ضریب ۲‏‏‏‏‏/۱) معادل ۱,۰۶۲,۰۰۰ ریال ، سایر رانندگان و رانندگان تاکسی، وانت بار و مینی بوس درون شهری (ضریب ۱‏‏‏‏/۱) معادل  ۹۷۴,۰۰۰ ریال تعیین می‌گردد.

 ضرایب دستمزد مقطوع کارگران ساختمانی نیز بشرح ذیل میباشد :

الف)‏- کارگر درجه یک ( کارگر ماهر، استادکار ) ۴‏/۱ برابر حداقل دستمزد

ب)‏- کارگر درجه دو ( کارگر نیمه ماهر، کمک استادکار ) ۳‏/۱ برابر حداقل دستمزد

ج)‏-کارگر درجه سه ( کارگر عمومی ) ۲‏/۱ برابر حداقل دستمزد

که به ترتیب برای کارگر درجه یک ۱،۰۶۲،۰۰۰ریال ، برای کارگر درجه دو ۱،۱۵۱،۰۰۰ ریال و برای کارگر درجه سه ۱،۲۳۹،۰۰۰ ریال مطابق سطح مهارت خواهد بود .

شایان ذکر است با عنایت به مصوبات شورایعالی تامین‌اجتماعی و هیاتامنای محترم سازمان تامین‌اجتماعی، حداکثر دستمزد روزانه مشمول کسر حق‌بیمه از ابتدای سال ‌جاری ۷ برابر حداقل دستمزد روزانه تعیین و رعایت موضوع حسب مورد در ماه‌های۳۱، ۳۰ و ۲۹ روزه الزامی می‌باشد.

  • منبع خبر : سازمان تامین اجتماعی اداره کل گیلان