با دستور رئیس جمهور در پی تاکید رهبر انقلاب مبنی بر تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی که از سال 97 تاکنون برقرار است، بحث ها درباره صنعت لوازم خانگی داخلی و دلایل تداوم این ممنوعیت بالا گرفت و بازتاب هایی را به دنبال داشت.

چندی قبل بود که انتشار اخباری درباره‌ گشایش واردات محصولات لوازم خانگی خارجی بعضی از شرکت‌های کره‌ای باعث شد تا جمعی از تولیدکنندگان داخلی نگرانی خود از این موضوع را با رهبر انقلاب در میان بگذارند و از ایشان درخواست چاره‌جویی کنند.بر همین مبنا ایشان براساس رویه همیشگی خود در حمایت از تولید ملی، ضمن تایید درخواست تولیدکنندگان ایرانی در نامه‌ای خطاب به ریاست محترم جمهوری چنین تاکید کردند: «این‌ موضوع بسیار مهمی است. اگر این خبر -گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی- راست باشد، به معنی شکستن کمر شرکت های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته‌اند قدری روی پا بایستند. جدا جلوی این مشکل را سد فرمایید». پیرو این نامه نیز رئیس جمهور، دستور جلوگیری از واردات را به وزیران صمت و اقتصاد ابلاغ کرد.

طلب ۷ میلیارد دلاری از کره ای ها
زمزمه واردات از کره جنوبی در حالی مطرح می‌شود که دولت این کشور در سال های اخیر از پرداخت بدهی ۷ میلیارد دلاری خود به ایران خودداری کرده است. ال جی و سامسونگ، دو شرکت کره ای تا پیش از تشدید تحریم ها سهم قابل توجهی در بازار لوازم خانگی ایران داشتند اما به محض پررنگ شدن تحریم ها از بازار پرسود ایران دست کشیدند و خطوط ایجاد شده برای تولید محصولاتشان را به حال خود رها کردند.در این خصوص سید حسن حسینی شاهرودی، دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران در گفت وگو با مهر، اظهار کرد: اتفاقی که در سال ۹۷ افتاد و برندهای خارجی که ۷۰ درصد بازار کشور را در اختیار داشتند و با اعمال تحریم‌ها ما را ترک کردند، کشور را با چالش جدی ناشی از کمبود لوازم خانگی مواجه کرد و بحران ایجاد شد. وی افزود: در سه سال گذشته صنعت گران ما وارد میدان شدند تا کمبود را جبران کنند به گونه‌ای که در سال ۹۸ تا ۹۹ به میزان ۷۸ درصد رشد تولید داشتیم. همچنین نسبت به سال ۹۷ رشد بالای ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم و پیش بینی می‌شود تا پایان سال صد در صد نیاز کشور را تامین کنیم. به گزارش فارس، شرکت های داخلی با داخلی‌سازی ۷۰ درصدی قطعات و صرفه‌جویی ارزی ۳ میلیارد دلاری، توانستند تولید خود را به دو برابر تولیدات قبل از تحریم‌ها برسانند.

ممنوعیتی ناشی از بحران ارزی
بررسی ها نشان می دهد که کاهش درآمدهای نفتی در اثر خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها در سال ۹۷، کشور را دچار یکی از شدیدترین بحران‌های ارزی کرد که نتیجه آن جهش ۳۰۰ درصدی نرخ ارز بود به طوری که قیمت دلار از ۴ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان رسید. در همین خصوص، به گفته مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ واردات لوازم خانگی ممنوع و با تمدید این مصوبه، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز مصوب شد.در همین حال حسینی شاهرودی، دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران در پاسخ به این سوال که واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع است بنابراین چه لزومی برای نامه نگاری بود؟ تصریح کرد: این برندها از راه های مختلف می‌خواستند کالاهای خود را وارد ایران کنند؛ همین الان ۴۲۸ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرکات است و گمرک بارها اعلام کرده است نمی‌تواند ترخیص کند هنوز واردکننده حاضر به مرجوع نشده و به دنبال راه مفر قانونی برای ترخیص است و حتی علیه گمرک شکایت کرده است تا هر طور شده محموله را ترخیص کند.

اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در صنعت لوازم خانگی
وی افزود: صنعت گران احساس خطر کردند زیرا سرمایه گذاری کلانی در این حوزه انجام شد و با اشتغال زایی خوبی که صورت گرفت بیش از ۳۰۰ هزار نفر مشغول کار شدند و قطعاً ورود مجدد آن ها ورود بسیار پرقوتی برای زمین گیر کردن صنایع داخلی ‌بود. وی افزود: عمق ساخت داخل را باید بالا ببریم و کالا  باید به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی باشد که این موضوع  تقریباً در این سه سال  اتفاق افتاده است. البته کالاهای خارجی هنوز در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر هستند که فاقد ضمانت نامه اند و بعضاً هم جنس‌های فیک و تقلبی در بازار عرضه می‌شود. دبیر کل انجمن لوازم خانگی ایران اظهار کرد: هم اکنون عمق ساخت داخل لوازم خانگی بین ۴۰ تا ۷۰ درصد است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا