مجتبی محمدی نجف‌آبادی از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و علی فهیم از دانشگاه تهران به ترتیب با شاخص هوش ۱۳۶ و ۱۲۹ در شمار ۳۱۰۶ محققی هستند که شاخص هوش بالای ۱۰۰ دارند.

دو محقق ایرانی در شمار ۳۱۰۶ محققی که شاخص هرش بالای ۱۰۰ دارند قرار گرفتند.

این رتبه‌بندی توسط وبو متریکس، بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی گوگل اسکولار، در طول هفته اول اکتبر ۲۰۱۸ از پروفایل عمومی محققان پر استناد (شاخص هرش بالاتر از ۱۰۰)، جمع‌آوری شده است. این رتبه‌بندی به دلیل این‌که بسیاری از محققان هنوز وارد گوگل اسکولار نشده‌اند، کامل نیست.

شاخص هرش عبارت از تعداد انتشارات واحد مورد مطالعه (h) است که طی دوره تحلیل حداقل به همان تعداد (h) استناد دریافت‌کرده‌باشند. این شاخص به سادگی قابل محاسبه است.

دکتر مجتبی محمدی نجف‌آبادی و دکتر فهیم به ترتیب با دریافت ۹۳۱۰۴ و ۸۱۴۲۵ استناد، پر استنادترین محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و دانشگاه تهران بر اساس پایگاه استنادی اسکولار هستند.

طبق اعلام پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، حوزه تحقیق دکتر نجف‌آبادی پدیده‌شناسی فیزیک ذره‌ای و حوزه تحقیق دکتر فهیم فیزیک ذرات است.

یکی از شاخص‌های جدید علم‌سنجی شاخص هرش یا h است که تأثیر علمی یک پژوهشگر یا دانشمند را با اندازه‌گیری کمیت و کیفیت برونداد علمی آنان مشخص می‌کند. این شاخص در واقع محققان تأثیرگذار را از آنهایی که صرفاً تعداد زیادی مقاله منتشر می‌کنند متمایز می‌کند. شاخص هرش می‌تواند برای تعیین بهره‌وری و تأثیر برونداد علمی گروهی از پژوهشگران و دانشمندان به کار گرفته شود همچون یک گروه آموزشی، دانشگاه یا در کل یک کشور و غیره.

شاخص‌های g و m هر دو بر مبنای شاخص اچ یا همان شاخص هرش شکل گرفته‌اند. شاخص هرش، شاخصی بالنسبه جدید برای ارزیابی مقاله‌های محققان است که در سال ۲۰۰۵ میلادی جرج هرش فیزیکدان آن را پیشنهاد کرده‌است. در واقع شاخص هرش شاخصی است که هم قدرت تولید علمی یک محقق و هم تأثیر علمی او را با عدد نشان می‌دهد.
/ایسنا