شانزدهمین نشست قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت و اعضای ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان گیلان در سالن اجلاس ریاست دانشگاه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)؛ صبح امروز – یکشنبه ۳ دی‌ماه، با حضور دکتر محمدتقی آشوبی -رئیس دانشگاه ، اعضای قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه، حجت‌الاسلام رسول ساکی -دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت واعضای ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان گیلان  در سالن اجلاس ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.
دکتر محمدتقی آشوبی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این جلسه با اشاره به اینکه گیلان دچار یک بحران ویژه در حوزه جوانی جمعیت است، گفت: حضور خیرین در امر حمایت از مادران باردار ریشه در فرهنگ ما دارد.
وی در بحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیز تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌صورت هفتگی جلسات کمیته امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را برگزار می‌نماید.
در ادامه حجت‌الاسلام رسول ساکی دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت با بیان اینکه متأسفانه موضوع جمعیت در گیلان با یک ابر بحران مواجه است، گفت: متأسفانه در بحث جوانی جمعیت حتی مسئولین استان نیز توجه لازم را به این موضوع ندارند.
وی با بیان اینکه باید شیوه گفتمان با مردم تغییر کند، گفت: هزینه‌ها و موانع فرزندآوری باید از سر راه مردم برداشته شود.
دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت با بیان اینکه مردم باید با این موضوع روبرو شوند که فرزندآوری برای خود خانواده است، نه دولت، گفت: در انقلاب و جهاد سازندگی و سایر موارد ، هرگاه مردم پای‌کار آمدند موفق شدیم.
حجت‌الاسلام ساکی، نقش پزشکان را در گفت و گو با مردم در مورد جوانی جمعیت بسیار پررنگ توصیف کرد و افزود: متأسفانه در مواردی شاهد آن هستیم که برخی از پزشکان زنان و زایمان موضوع فرزندآوری را تقبیح می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی باید به‌صورت بنیادین انجام شود، خاطرنشان کرد: برای مثال سال هاست که در صداوسیما شاهدیم  خانواده‌ای که یک یا دو فرزند دارد، خانواده‌ای خوب است، اما خانواده‌ای که فرزندان زیادی دارد خانواده‌ای ضعیف و دچار مشکل است. این فرهنگ‌سازی باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت با اشاره به موضوع سقط‌جنین در کشور گفت: آمار تعداد سقط‌جنین بسیار بیشتر از مواردی است که در طرح نفس حفظ می‌شوند و باید به این موضوع توجه جدی کرد، زیرا تعداد این موارد اصلاً قابل‌قیاس نیست.
حجت‌الاسلام ساکی با اشاره به اینکه منظور از بحث سقط‌جنین، موضوع معلولین نیست، گفت: در این زمینه فقها فتوای لازم را دارند و موضوع اصلی مواردی است که فارغ از بحث معلولیت اقدام به سقط‌جنین می‌نمایند.
در ادامه جلسه دکتر محمدمهدی صدیقی – دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گیلان با تأکید بر اینکه پیش‌بینی ازمیان‌رفتن جمعیت و نسل گیلک به معنی ازبین‌رفتن اقوام مختلف در سراسر کشور است، گفت: اگر بر اساس آمار بخواهیم بنگریم به‌مرور ، جمعیت تا مرز انقراض و فروپاشی پیش خواهد رفت.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارهاوبارها به موضوع بحران جمعیتی اشاره کرده‌اند، گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان یک مجموعه پرانرژی در بحث جوانی جمعیت است، اما جای بسیاری از افراد در این میان، خالی است.
 دکتر سید محمود رضوانی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز  با اشاره به کاهش تعداد موالید در سال‌جاری، گفت: متأسفانه در ۸ماهه نخست سال‌جاری تعداد موالید ۲.۴ درصد کاهش داشته و به همین نسبت میزان فوتی در استان ۳.۸ درصد افزایش‌یافته است.
وی همچنین با اشاره به کاهش بیش از ۵۰۰ مورد تعداد موالید نسبت به ۵ماهه نخست سال ۱۴۰۱، گفت: در اکثریت شهرستان‌ها متأسفانه تعداد موالید،  کاهشی بوده و تنها در چند شهرستان، درصد موالید صعودی بوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به تشکیل ۹ کمیته در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه، گفت: این ۹ کمیته تاکنون ۲۳ مورد جلسه برگزار کرده اند که ۱۱۴ مصوبه در جلسات این کمیته‌ها به تصویب رسیده است.
دکتر رضوانی همچنین در خصوص روند اجرای قانون جوانی جمعیت در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه گفت: موارد مختلف در خصوص مواد قوانین جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال انجام است. از همین رو باتوجه‌به اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارای سه واحد مسکونی می‌باشد، یک مورد از این واحدهای مسکونی در اختیار همکار دارای ۵ فرزند می‌باشد.
وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده جهت ساخت خوابگاه متأهلین توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: پرداخت ۵۰ درصد ودیعه مسکن به دانشجویان متأهل فاقد مسکن از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه همچنین به اصلاح احکام کارکنان بر اساس ماده ۱۵ قانون جوانی جمعیت جهت کارکنان دارای فرزند و متأهل و معافیت مادران شیرده از شیفت‌های شب اشاره کرد و اظهار داشت: اتاق شیردهی در دو مرکز آموزشی و درمانی ۱۷ شهریور و الزهرا (س) ایجاد شده است و اقدام لازم جهت ساخت این اتاق در دو مرکز آموزشی و درمانی رازی و پورسینا رشت نیز در حال انجام می‌باشد.
همچنین دکتر سید علی صدر – دبیر طرح نفس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این جلسه با بیان اینکه همکاران ما در جامعه پزشکی با همکاری شبکه‌های بهداشت شهرستان‌ها کارهای حمایتی خوبی را انجام داده‌اند، گفت: خطر جمعیتی موجود برای مسئولین استان گیلان ملموس نیست.
وی با اشاره به اینکه استان گیلان از نظر موقعیت در بسیاری از مسائل از جمله بعد جمعیتی، طلاق و… منحصربه‌فرد است، تصریح کرد: برای بحران جمعیتی موجود نیازمند یک بسته منحصربه‌فرد برای استان گیلان هستیم و نمی‌توان از بسته‌ای که برای کل کشور در نظر گرفته شده است، استفاده کرد.
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان