مصطفی ده پهلوان روز پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ در مراسم بزرگ ترین خوراک کشور که در تالار مرکزی رشت برگزار شد با تبریک هشتمین سالگرد جهانی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و همچنین تبریک هفته و روز رشت اظهار کرد: به عنوان یک باستان شناس تا حدودی با پیشینه و قدمت گیلان آشنایی دارم اما امروز در بازدید از نمایشگاه خوراک گیلان حیرت کردم.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از مدیریت ارتباطات شهرداری رشت، مصطفی ده پهلوان به وجود بعضی غذاهای فراموش شده در جشنواره غذای گیلان «گیله خوراک» اشاره کرد و افزود: تجربه زیستی چراغ راه آینده محسوب می شود و در این راستا ۳۵۰ غذای گیلان ثبت ملی شده است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به سخن شیخ الرئیس ابوعلی سینا مبنی براینکه «غذای ما دوای ما، دوای ما غذای ما»، تصریح کرد: غذاهای گیلان ریشه در زیست بوم این منطقه دارد.
ده پهلوان بر شناخت میراث به جا مانده از نیاکان مان تاکید کرد و گفت: کاربرد میراث فرهنگی ملموس و ناملموس می تواند هویت، تفنن، بستری برای گردشگری و زندگی مسالمت آمیز بشر با طبیعت را حفظ کند.
وی با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه، بیان کرد: امر مذکور نشان می دهد که نتوانستیم از میراث تجربه زیستی گذشته خود به خوبی بهره ببریم.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، فرهنگ گیلان را مجذوب کننده همه دانست و تصریح کرد: موسیقی، پوشاک، طبیعت تا هم جوشی بین گیلانی ها را می توانیم مشاهده کنیم و در این راستا غذا و خوراک می تواند سفیر خوبی برای گیلان باشد.
ده پهلوان با قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار رشت، استاندار گیلان و تمام کسانی که در پاسداشت هشتمین ثبت جهانی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک تلاش کردند، یادآور شد: زمانی می توانیم میراث کشور را به درستی حفظ کنیم که میراث فرهنگی پشتوانه مردمی داشته باشد.

 
 
 
 

 

 

  • منبع خبر : شهرداری رشت