معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نگرش افراد و فرهنگ هر جامعه را در رشد جمعیت تاثیرگذار دانست و گفت: رشد جمعیت و ایجاد رغبت در فرزندآوری خانواده ها نیازمند آگاهی بخشی و اقدامات فرهنگی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا ) ؛ دکتر آبتین حیدرزاده – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری «اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» که امروز ، دوشنبه با حضور اصحاب رسانه  استان در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی  برگزار شد، با بیان اینکه جمعیت از ارکان توسعه  هر کشوری است اظهار داشت : یکی از مسایلی که توسعه یافتگی هر کشوری را تهدید می کند، کاهش رشد جمعیت است به طوری که این موضوع در همه  کشورهای دنیا از جمله کشورهای توسعه یافته مانند آلمان و ژاپن هم به شدت مورد توجه است.
وی افزود: هدف از قانون جوانی جمعیت، صرفا افزایش جمعیت نیست بلکه ایجاد فضای لازم برای هر زوجی  که هر تعداد فرزند می خواهد داشته باشد ، است .این مهم با آگاهی بخشی، اقدامات فرهنگی و تسهیل شرایط زندگی در جامعه میسر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با اشاره به تاثیر رویکرد ها و نگرش های افراد و فرهنگ هر جامعه ای در رشد جمعیت گفت: بخشی از تصمیمات برای فرزندآوری در خانواده ها به نگرش آن خانواده برای داشتن فرزند و بخشی از آن به استانداردهای زندگی در جامعه از جمله؛  شرایط اجتماعی و اقتصادی وابسته است.
دکتر حیدرزاده تصریح کرد: نتایج مطالعات نشان می دهد که موانعی برای فرزندآوری در جامعه وجود دارد که قانون جوانی جمعیت در صدد رفع این موانع و تسهیلگری برای رشد جمعیت است.
وی با بیان اینکه گیلان سالمندترین استان کشور است و همزمان کمترین زاد و ولد هم در استان رقم می خورد، گفت: در صورتی که این رویه ادامه پیدا کند طی سال های آتی با وضعیت بسیار سختی در جمعیت گیلانی ها مواجه،خواهیم  شد.
معاون بهداشتی دانشگاه در ادامه ضمن تشریح بخش هایی از قانون جوانی جمعیت و وظایف وزارت بهداشت در این حوزه ،  اظهار داشت : مطمئنا توجه به رشد جمعیت صرفا در حیطه  وظایف وزارت بهداشت نیست و تمامی دستگاه ها موظف به اجرای مسئولیت هایی هستند که در قانون برای آن ها تدوین شده به طوری که علاوه بر ارائه  تسهیلات ویژه برای خانواده ها در راستای فرزندآوری، حداقل استانداردها برای زوج ها را فراهم کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با همراهی رسانه ها در استان، رویکرد خانواده ها برای داشتن فرزند تغییر یافته و به سمت فرزندآوری رغبت لازم ایجاد شود.
لازم به ذکر است؛ در پایان این نشست از اصحاب رسانه استان به منظور تلاش مجدانه در اجرای فرایند واکسیناسیون کووید ۱۹،  تقدیر به عمل آمد. /
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان